BRATISLAVA 13. septembra (SITA) - Ako uviedol dnes pre agentúru SITA rímskokatolícky farár vo Vysokých Tatrách Štefan Mordel, zmysel sviatku, v ktorého názve dominuje bolesť, môže lepšie odhaliť starodávna modlitba, v ktorej sa hovorí: „Bože, pri tvojom umučení, podľa Simeonovho proroctva prenikol meč bolesti i najsladšiu dušu slávnej Panny a Matky tvojej, Márie, daj nám milostivo, aby sme aj my, ktorí zbožne ctíme jej bolesti, pocítili blahodarný účinok umučenia tvojho, ktorý žiješ a kraľuješ na veky vekov.“
Korene sviatku teda podľa Mordela môžeme hľadať už v evanjeliách, kde sa hovorí o starcovi Simeonovi, ktorý pri obetovaní Pána, bolo to na štyridsiaty deň po Ježišovom narodení, povedal Márii veľmi vážne proroctvo. „Tvoju dušu prenikne meč...“ Ak vezmeme tieto slová do súvisu s evanjeliovými správami o Ježišovom umučení, ktorého súčasťou bolo útrpné vypočúvanie pred veľkňazom Kajfášom a miestodržiteľom Pilátom, nesenie kríža na popravisko a bolestná trojhodinová smrteľná agónia na kríži, potom tušíme, čo tieto Simeonove slová znamenali. "Matka, ktorá je v tieto ťažké hodiny utrpenia a poníženia svojho syna tam na mieste jeho potupy a nezmerateľnej bolesti, toto všetko vidí na vlastné oči. Videné len z čisto ľudského hľadiska, mohla zostať voči tejto strašnej skutočnosti ľahostajná? Psychológovia môžu veľmi konkrétne potvrdiť, ako matka nesmierne trpí spolu so svojím trpiacim dieťaťom. Možno niekedy ju vháňa až do zúfalstva bolesť, ktorú prežíva pri svojom umierajúcom dieťati a nemôže mu pomôcť," povedal Mordel. Tento sviatok je teda podľa neho o bolesti matky, ktorá trpí spolu so svojím trpiacim dieťaťom. "Matka stojaca na popravisku vlastného syna, musela až do dna vypiť kalich horkosti. Jej syn musel zomrieť. Bolesť bola dokonalá, jej miera sa naplnila," konštatoval.
Práve preto veriaci ľud nazval podľa Mordela túto matku „Sedembolestnou“. Číslo sedem v biblickom podaní znamená plnosť dokonalosť. Táto symbolika sa často v Písme spomína. Ako posvätné číslo ho nevnímal iba biblický človek, ale posvätným bolo aj v starovekom Babylone. Niektorí exegéti uvádzajú, že vzniklo súčtom čísiel 3 a 4, čo znamenal trojrozmerný svet a štyri svetové strany. "Dôležité je predovšetkým to, že číslo sedem znamená plnosť. To znamená, že Máriino srdce bolo plné bolesti. Práve tým možno priradiť Máriu k mučeníkom, hoci jej krv nebola preliata fyzicky. Preto cirkev nazýva Máriu tiež ako kráľovná mučeníkov," konštatoval Mordel.
Ľudová zbožnosť postupom času túto bolesť Márie rozdelila do siedmich častí, aby mohla konkrétne vyjadriť sedem Máriiných bolestí. Podľa toho jej prvú bolesť spôsobilo Simeonovo proroctvo, keď predpovedal ťažkú budúcnosť Božieho Syna a že jej dušu prenikne meč. Druhú bolesť prežívala Mária, keď kráľ Herodes prenasledoval jej dieťa a ona musela utekať do Egypta. Treťou bolesťou bola pre ňu strata dvanásťročného Ježiša v chráme počas veľkonočných sviatkov. Ostatné štyri bolesti prežívala pri Ježišovom umučení, keď sa s ním stretla na krížovej ceste a keď stála pod krížom. Šiestu bolesť prežívala, keď jej dali mŕtve Ježišovo telo do lona a siedmu, keď jej ho vzali a uložili do hrobu. Veriaci takouto konkrétnou predstavou Máriiných bolesti si plnšie uvedomujú, ako stála Mária blízko pri Ježišovom vykupiteľskom diele a preto ju aj uctievajú ako matku plnú bolesti.
V roku 1966 pápež Pavol VI. vyhlásil túto bolestnú Matku, čiže Sedembolestnú za hlavnú patrónku Slovenska. Po prvýkrát sa spomína tento sviatok na cirkevnom sneme v Kolíne nad Rýnom v roku 1412. Pápež Benedikt XIII. ho ustanovil v roku 1727 pre celú Cirkev a zároveň aj povolil, aby sa Sedembolestná Panna Mária uctievala ako patrónka Slovenska. Bazilika v Šaštíne je zasvätená tomuto titulu a možno teda povedať, že sa stala národnou svätyňou. Túto mariánsku svätyňu vyznačil pápež Pavol VI. v roku 1964 titulom Bazilika minor.