"Splnili sme posledný kameň v mozaike slovensko-schengenskej hranice," povedal pri otvorení minister vnútra Robert Kaliňák. Zabezpečenie východnej hranice s Ukrajinou bolo najdôležitejšiu podmienku na vstup Slovenska do schengenského systému.
Slovensko ešte čaká tento mesiac kontrola pripravenosti letísk a informačného systému SIS, ktorým si členské krajiny vymieňajú informácie o hľadaných osobách či kradnutých autách.
Na hraničnom priechode v Ubli pribudli tri pruhy pre vozidlá, samostatný priechod pre peších a špeciálna hala na podrobnú kontrolu vozidiel. Ešte v júni dokončili rekonštrukciu priechodu vo Vyšnom Nemeckom za zhruba 150 miliónov korún.
Rekonštrukciu v Ubli však sprevádzali aj podozrenia z korupcie, keď zákazku získala spoločnosť Ikores, ktorá patrila k sponzorom vládneho Smeru-SD. "Firma, ktorá bola vo verejnej súťaži, nakoniec odstúpila od zmluvy," povedal dnes novinárom Kaliňák. Na rekonštrukciu preto podľa Kaliňáka vybrali firmu Ikores.
Hraničným priechodom v Ubli počas bežnej prevádzky denne prejde približne 400 automobilov. Na hranici s Ukrajinou má Slovensko ešte dva železničné priechody a jeden priechod pre peších vo Veľkých Slemenciach.
Cez hranicu s Ukrajinou sa na Slovensko najčastejšie dostávajú utečenci z Ázie či Afriky. Z Ukrajiny sa navyše pašujú lacné cigarety či nafta alebo benzín. Škatuľka cigariet na Ukrajine stojí približne desať korún.
igr prl