BRATISLAVA 14. septembra (SITA) - Doteraz platný školský zákon je podľa poslanca SDKÚ-DS Ferdinanda Devínskeho už nereformovateľný a treba úplne nový, orientovaný na motiváciu a zodpovednosť škôl, žiakov, učiteľov i rodičov.
Devínsky to povedal v pokračujúcej rozprave k návrhu školského zákona, ktorý predložil spolu s poslancami Martinom Froncom (KDH) a Lászlóom Szigetim (SMK). Dôležité podľa neho je, či poznatky získané v škole vedia ich absolventi využiť v praxi a či si učitelia vedia vybrať z nových poznatkov tie, ktoré treba v škole uplatniť. Devínsky poukázal na európske testy, kde naši žiaci neskončili dobre. „Najhoršie sme skončili v čitateľskej zručnosti, čiže testovaní žiaci nedokázali správne pochopiť text a pracovať s ním, tam sme skončili najhoršie v únii,“ povedal Devínsky. Príčiny podľa Devínskeho spočívali v tom, že pri testoch riešili úlohy, s ktorými sa v našich školách nestretli. Chybou je princíp „ruky za chrbát a ticho v triede“ okorenený socialistickými teóriami z minulého systému, ktorým sa riadi platný školský zákon napriek novelizáciám, pokračoval Devínsky s tým, že tento zákon už „patrí do šrotu.“ Nevyhnutný je preto podľa neho úplne nový a moderný školský zákon, ktorý poskytne viac slobody i zodpovednosti pre školy, žiakov, učiteľov i rodičov a podporí vytvorenie priestoru pre tvorivé a kritické myslenie žiakov. O tom, ako budú vzdelávané deti, majú podľa Devínskeho rozhodovať odborníci. „Môžeme mať desiatky dobrých projektov ako je Milénium, ale keď nebudeme mať dostatočne motivovaný ľudský potenciál, zostaneme len v deklaratívnej rovine a nič sa nezmení,“ uviedol Devínsky. Hlavným cieľom návrhu je preto motivácia všetkých zúčastnených strán, povedal. Predkladaný návrh podľa Devínskeho prináša cestu k riešeniu. „Odmieta jednotný systém vzdelávania, snaží sa motivovať všetkých účastníkov vzdelávania, aby študenti, učitelia aj rodičia cítili zodpovednosť za výsledok činnosti školy a mali dosť slobody na to, aby mohli svoju zodpovednosť prejaviť,“ povedal Devínsky s tým, že návrh uskutočňuje zmenu z tradičnej na modernú školu, zavádza zmenu vyučovania smerom od memorovania k schopnosti využiť vedomosti, podporuje stratégie orientované na výkon, podporuje nadané deti nielen v športe a umení. „Je veľkou chybou myslieť si, že sa reforma vysokého školstva dá urobiť bez reformy základného a stredného školstva,“ dodal Devínsky s tým, že sa obe reformy musia urobiť v dohľadnom čase paralelne, aby sme hrali dôstojnú rolu v konkurenčnom prostredí, v ktorom sa nachádzame.
jr;pr;mt