Hrebienok 16. septembra (TASR) - Pozemná lanovka zo Starého Smokovca na Hrebienok, ktorá slúžila cestujúcim v súčasnej podobe od roku 1970, absolvovala dnes poslednú jazdu.
Dôvodom je výmena vozňov a technológie lanovky a tiež rekonštrukcia časti budovy údolnej stanice v Starom Smokovci. Nové vozne prinesú vyšší komfort pre cestujúcich. Doterajšie zoštrotujú.
Rekonštrukciou sa zvýši kapacita pozemnej lanovky a z vozňov bude lepší výhľad na tatranskú prírodu, keďže bočné steny budú presklené. Zlou správou pre "grafiťákov" je, že vonkajší lak vozňov umožní ľahko odstrániť ich výtvory.
Celkové náklady na rekonštrukciu dosiahnu zhruba 220 miliónov Sk. Dodávateľom vozňov a technológie bude rakúsko-švajčiarsky koncern Doppelmayer/Garaventa, ktorý patrí k svetovej špičke. Do krajín piatich kontinentov sveta dodal vyše 13-tisíc lanových dráh.
Nový dizajn dostane aj budova údolnej stanice lanovky v Starom Smokovci. V súlade s požiadavkami horskej architektúry budú určujúcimi stavebnými prvkami kameň, drevo a sklo. Projekt spracoval prešovský architekt Peter Marcinko. Rekonštrukcia technologickej, teda vstupnej časti budovy, nástupišťa, pokladníc a toaliet sa uskutoční do decembra 2007.
Záujem domácich i turistov o posledné jazdy "starou" lanovkou na Hrebienok bol obrovský. Tatranec Emil Môcik v rozhovore pre TASR netajil smútok za 37-ročnou "starenkou". Zdôraznil však, že starú lanovku nahradí nová, modernejšia. Na otázku, aké spomienky ho viažu k súčasnej podobe lanovky, odpovedal, že "tie najkrajšie, keďže v čase, kedy lyžovanie v Tatrách iba naberalo súčasnú intenzitu, chodieval každý víkend pravidelne lyžovať na Hrebienok". Starej lanovke zaželal, aby skončila niekde v múzeu a novej, aby slúžila turistom a lyžiarom rovnako dobre a dlho, ako jej predchodkyňa.
Obrazová redakcia TASR vydá k správe fotoreportáž.