Bratislava 24. septembra (TASR) - Podľa súčasného zákona o zdravotnom poistení môže poistenec podať prihlášku do inej zdravotnej poisťovne (ZP) najneskôr do 30. septembra príslušného kalendárneho roka. Na dnešnej tlačovej konferencii to uviedol predseda Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) Richard Demovič.
Poistencom vybranej zdravotnej poisťovne sa občan stáva od 1. januára nasledujúceho kalendárneho roka. Vybraná zdravotná poisťovňa je povinná do 10. októbra príslušného kalendárneho roka písomne oznámiť ÚDZS prijatie prihlášky, dátum a čas prijatia, ÚDZS musí do 31. októbra písomne potvrdiť prijatie prihlášky alebo potvrdenie v inej zdravotnej poisťovni, v prípade, že si poistenec podal prihlášku vo viacerých poisťovniach.
Vybraná zdravotná poisťovňa je povinná potvrdiť poistencovi jeho prihlášku a doručiť mu nový preukaz poistenca. Pre poistenca z toho vyplýva povinnosť vrátiť preukaz poistenca predchádzajúcej ZP. Predseda ÚDZS Richard Demovič uviedol, že v minulom roku nevrátilo staré preukazy okolo 98-tisíc poistencov, dodal však, že "sankcionovaní budú len tí, ktorí zabudnutý preukaz zneužijú".
"Minulý rok došlo k masovému prepoisteniu. Tento rok nie je táto aktivita v takom rozsahu ako vlani, treba len každému občanovi pripomenúť, aby zvážil svoje rozhodnutie, pretože i vlani boli určité prípady nezákonného prepoistenia," povedal Richard Demovič a dodal, že podobné prípady sa vyskytli aj tento rok.
Úrad dostal 97 podaní, v ktorých poistenci žiadali o zrušenie prihlášky v novej ZP. Všetky prihlásenia boli legitímne. "Aj napriek tomu, že ani jedna poisťovňa nie je povinná zrušiť tieto prihlášky, v prevažnej miere sa tak stalo. Poisťovne prihlášky zrušili, keď sa zhodli na tom, že poistenci neboli adekvátne informovaní," povedal zástupca predsedu ÚDZS Peter Kvasnica.
Prípady nezákonného prepoistenia sa môžu objaviť aj v novembri, kedy budú poisťovne zasielať svojím novým poistencom preukazy.
Demovič zdôraznil, že ÚDZS nezasahuje do procesu výberu a neovplyvňuje poistencov. Naopak, sleduje všetky aktivity a výsledky zámerne nezverejňuje. "Úrad sleduje reklamnú kampaň a zaznamenáva všetky produkty, ktoré ponúkajú ZP v súvislosti s prepoistením do budúceho roku," uviedol. "Na jednej strane treba vyhodnotiť, či im zákon umožňuje takéto produkty ponúkať, teda ich uhrádzať z verejného zdravotného poistenia, a na druhej strane, či sa skutočne tieto produkty objavili v zazmluvnenej zdravotnej starostlivosti."
Ako reakcia na prípady podvodných prepoistení v minulom roku vznikol z iniciatívy úradu portál na overovanie poistného vzťahu, na ktorom si každý občan môže pomocou svojho rodného čísla preveriť svoj aktuálny poistný vzťah.