KOŠICE 24. septembra (SITA) - Nový spôsob nazerania na príčiny globálneho otepľovania prezentuje v knihe Voda pre ozdravenie klímy – Nová vodná paradigma kolektív autorov na čele s lídrom Mimovládnej organizácie Ľudia a voda Michalom Kravčíkom. Knihu novinárom na dnešnej tlačovej besede predstavila dvojica Michal Kravčík a Eugen Tóth. Podľa autorov, voda a jej kolobeh v prírode – malý a veľký vodný cyklus - má nepochybne veľký vplyv na globálne otepľovanie. „Predstavujeme ucelenú koncepciu, že voda, jej vyparovanie, sa môže aktívne podieľať na ochladzovaní a stabilizácii klímy v celosvetovom meradle. Podľa nášho názoru ku globálnemu otepľovaniu dochádza aj v dôsledku vysušovania krajiny a rýchlemu odvodňovaniu kontinentov odvádzaním zrážkovej vody do morí,“ tvrdí Kravčík. Dodal, že kniha je určená samosprávam, školám mimovládnym organizáciám i obyčajným ľuďom. Vyšla v náklade 3 000 kusov a je pripravená aj jej anglická verzia.
„My, ako ľudia, sme sa zatiaľ zameriavali na to, ako vyhnať vodu z krajiny. Ak v priebehu nasledujúcich desiatich rokov nedôjde k náprave, naštartujú sa procesy, ktoré už budú nezvratné. Preto v knihe zároveň vysvetľujeme, čo treba začať urýchlene robiť. V prvom rade by sa malo začať s opatreniami na zadržanie čo najväčšieho množstva vody zo zrážok v krajine – nie však výstavbou veľkých vodných diel, ale zvýšenou zádržnosťou vody v prirodzenom teréne – v lesoch, na lúkach. Vodu zo striech domov netreba púšťať do kanála, ale vytvárať okolo rodinných domov jazierka, priesakové rigoly. Napríklad vodu z veľkých striech hypermarketov možno zachytávať v nádržiach a použiť ako úžitkovú,“ uviedol príklady Tóth. Podľa ich názorov voda zachytená v krajine zväčší objem výparov a vodná para sa bude podieľať na ochladzovaní krajiny a prispeje aj k stabilizácii klimatických pomerov.
Ako uviedol Kravčík, knihu chcú postupne predstaviť vo Francúzsku, v orgánoch EÚ v Bruseli, ale aj v USA, Kanade aj Austrálii. V spolupráci s pedagogickým centrom v Prešove pripravujú seriál školení pre učiteľov základných a stredných škôl, aby sa kniha mohla stať súčasťou environmentálnej výchovy.