Výstavba ciest je podľa materiálu ministerstva hospodárstva najdôležitejšou prioritou pre južné okresy. "Rýchlostnú komunikáciu R2 vo všetkých úsekoch začneme stavať už od roku 2012," povedal novinárom minister dopravy Ľubomír Vážny.
Lepšie spojenie juhu Slovenska s ostatnými regiónmi má zlepšiť aj zaradenie cesty z Rimavskej Soboty cez Hnúšťu do Brezna medzi cesty prvej triedy. Náklady na jej opravy a prípadnú rekonštrukciu tak namiesto Banskobystrického samosprávneho kraja prevezme štát.
Okrem budovania priemyselných parkov, na ktoré vláda uvoľní 200 miliónov korún, by mala regiónu pomôcť orientácia na turistický ruch. Ministerstvo výstavby preto finančne podporí regionálnu rozvojovú agentúru pre oblasť Rimavskej Soboty, čo by malo urýchliť tvorbu projektov zameraných na turistiku.
Vláda prijala viaceré zmeny, ktoré majú urýchliť stavbu diaľnic
Vláda Roberta Fica dnes prijala viaceré legislatívne zmeny, ktoré majú urýchliť výstavbu vybraných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku. Rýchlejšej príprave stavieb majú napomôcť okrem iného nové pravidlá vyvlastňovania, ktoré však podľa kritikov môžu byť v rozpore s ústavnými právami občanov. Mimoriadne opatrenia, ktoré súvisia so stavbou asi 150 kilometrov ciest za súkromné peniaze, by mali nadobudnúť účinnosť od januára 2008.Vláda chce urýchliť ukončenie diaľničného prepojenia Bratislavy s Košicami, výstavbu stoviek kilometrov preto plánuje zabezpečiť prostredníctvom projektov súkromno-verejného partnerstva.
Schválené opatrenia skracujú lehoty v rôznych konaniach; štátu majú okrem iného umožniť začať stavať skôr ako sa dohodne s majiteľmi na vykúpení pozemkov alebo ich vyvlastnení. Nové pravidlá sa majú dotknúť mnohých vlastníkov pôdy a majiteľov 48 stavieb, z čoho 24 sú rodinné domy.
Prvý tender na D1 mešká
Minister dopravy Ľubomír Vážny sa neobáva, že štát bude pre zjednodušený režim vyvlastňovania v budúcnosti viesť s vlastníkmi pozemkov súdne spory a platiť im nemalé sumy odškodného. "Je tu tá možnosť, ale myslím si, že je málo pravdepodobná, pretože sme presvedčení, že ústavné práva týmto nie sú dotknuté," povedal minister novinárom po rokovaní vlády.
Prvý tender na výstavbu, financovanie a prevádzku viacerých úsekov diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 v celkovej dĺžke zhruba 120 kilometrov malo ministerstvo dopravy pôvodne vypísať do konca septembra. Stále mu však chýba stanovisko ministerstva financií.
Ministerstvo financií si podľa Vážneho vyžiadalo čas na stanovisko do budúceho pondelka. "Ak bude nesúhlasné a vláda rozhodne, že nepôjde týmto scenárom, tak projekt PPP sa zastaví," poznamenal minister. Zvažuje, že pred samotným vyhlásením súťaže na výber koncesionára ministerstvo vydá predbežné oznámenia v národnom a európskom vestníku verejného obstarávania.
V prvej fáze sa má vypísať súťaž na šesť úsekov diaľnice D1 v okolí Martina, Ružomberka, Popradu a Prešova a dva úseky rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. Zmluvy s investorom by štát mal podpísať do mája budúceho roka. Súťaž na ďalšie tri úseky diaľnice D1 neďaleko Žiliny plánuje ministerstvo vyhlásiť začiatkom budúceho roka. Úplné ukončenie výstavby diaľnice z hlavného mesta do Košíc s viacerými tunelmi sa predpokladá v roku 2012; niektoré úseky by mali byť v plnom profile dokončené v roku 2010.
Za jazdu po cestách, ktorých výstavbu budú financovať súkromné firmy, by sa v budúcnosti nemalo vyberať osobitné mýto. Štát by mal investície dlhodobo splácať z vlastných zdrojov.
Vláda dnes rozhodla tiež o zrušení spoplatnenia obchvatov Oždian a Tornale na rýchlostnej ceste R2 v gemerskom regióne od januára 2008. Proti plateniu poplatkov na týchto úsekoch sa postavilo viac ako 11.000 občanov, ktorí sa podpísali pod petíciu.