Obvodný banský úrad (OBÚ) v Prievidzi, ktorý banské nešťastie zo zákona vyšetruje, už spracúva záverečnú správu. Predseda úradu a zároveň predseda vyšetrovacej komisie Bohuš Sliacky predpokladal, že by komisia mohla správu ukončiť do konca minulého mesiaca. Vyšetrovanie však bolo mimoriadne náročné a nebolo ho možné urýchľovať, pretože ide o mimoriadne zložitý a z geologického hľadiska nevšedný prípad.
Vyšetrovacia komisia, ktorú OBÚ na tento účel vytvoril, je zložená z troch odborníkov OBÚ, dvoch zástupcov baníckych odborov a troch banských technikov z Hornonitrianskych baní Prievidza (HBP). Vypočula 55 svedkov a zhromaždila veľké množstvo dokumentov súvisiacich s prípravou porubu na ťažbu, predchádzajúcim geologickým prieskumom a ostatnou činnosťou baníkov. Prizvala si aj nezávislých expertov zo Slovenska, Českej republiky a Poľska. S expertmi sa komisia stretla dvakrát.
Správa, ktorú poskytnú aj policajnému vyšetrovateľovi, bude obsahovať najdôležitejšie závery o príčinách nešťastia. V prílohe budú kópie všetkých písomných podkladov a zápisníc, čo je dovedna 550 listov. Okrem toho aj 28 máp, 49 fotografií a posudky zahraničných i domácich odborníkov. Nebudú v nej však návrhy na opatrenia. Tie musel OBÚ prijímať priebežne. Napríklad 7. ťažobné pole, kde k tragédii došlo, už preklasifikovali na prievalovú baňu, čomu sa musia prispôsobiť všetky technické podmienky pre ťažbu uhlia. OBÚ schvaľoval a mal dozor aj nad postupom sanácie zavaleného priestoru.
V najviac postihnutej 321 metrov dlhej prístupovej chodbe k stenovému porubu už baníci vyčistili od závalového materiálu, ale aj zdemolovaných častí dopravníkov, potrubí či elektrických káblov prvý, 30-metrový úsek. Predtým však museli vybudovať bezpečnostnú betónovú hrádzu, ktorá má ochrániť chlapov pred prípadným opakovaným prievalom. Práce podľa slov hovorkyne HBP Adriany Sivákovej, postupujú pomaly, pretože baníci preberajú zavalené priestory ručne. V tejto chodbe sa totiž ešte nachádzajú aj telá posledných dvoch obetí.
Podobne je to aj v prípade druhej prístupovej, prievalom menej postihnutej chodby. Aby sa k nej dostali, v minulých dňoch museli vyraziť novú, 56 metrov dlhú chodbu. V pôvodnej postavia provizórnu a neskôr tiež definitívnu protiprievalovú hrádzu, čím bude ostatná časť bane odizolovaná od miesta prievalu, konštatovala Siváková.