Bojnice 4. októbra (TASR) Možnosťami financovania mestskej hromadnej dopravy (MHD), jej ekologizácii, ale aj zjednocovaním tarifných podmienok a zliav a ďalšou problematikou sa zaoberajú účastníci medzinárodnej konferencie, ktorá sa dnes začala v Bojniciach.
Zúčastňuje sa na nej približne 100 vedúcich pracovníkov dopravných spoločností z celého Slovenska, ministerstiev, ale aj zahraniční experti z Českej republiky, Rakúska a Belgicka. Zástupca Ministerstva dopravy pôšt a telekomunikácií SR Róbert Felcan v úvode oboznámil s operačným programom dopravy SR na roky 2007 až 2013, ktorý ako prvý schválila Európska komisia (EK). Podľa nej však finančná podpora z európskych fondov bude smerovať predovšetkým do rozvoja základnej cestnej infraštruktúry, diaľnic, rýchlostných komunikácií a železničnej dopravy. MHD sa nedotýka, tam bude treba hľadať iné zdroje.
Na rozvoj MHD by bolo možné využiť prostriedky v rámci Národného strategického referenčného rámca v oblasti ekologizácie verejnej dopravy, ktorú v súčasnosti EK posudzuje a mala by ju schváliť v najbližšom období. Informoval o tom zástupca Ministerstva životného prostredia SR Roderik Klinda. Podľa neho na ochranu ovzdušia by z celkovej čiastky 180 mil. eur mala byť vyčlenená približne desatina, do čoho by mala byť zahrnutá plynofikácia autobusov MHD, prípadne rozvoj trolejovej dopravy v mestách.
Európsky trend riešenia dopravnej situácie a zlepšenia životného prostredia vo veľkých aglomeráciách obmedzovaním individuálnej dopravy a rozvojom hromadnej dopravy v Európskej únii potvrdil vo svojom vystúpení Ulrich Weber, predstaviteľ medzinárodnej organizácie verejnej dopravy z Bruselu. Zdôraznil, že hromadnú dopravu treba zatraktívniť, aby bola pohodlná, tiež presná a spoľahlivá, aby si ľudia na ňu zvykli a menej využívali vlastné motorové vozidlá.
Skúsenosti a poznatky z čerpania finančných zdrojov v Českej republike prezentoval predseda tamojšieho Združenia dopravných podnikov Miloslav Kulich. Na rozdiel od Slovenska, v Čechách straty vo verejnom záujme MHD financujú zo svojich rozpočtov mestá a obce. Dotácie predstavujú 50 až 70 percent celkových nákladov. Obnova vozového parku je však financovaná zo štátneho rozpočtu. Ročne to predstavuje vyše 300 miliónov korún.
Na potrebu zjednotiť tarifné zľavy dopravcov prímestskej dopravy, ale aj MHD na Slovensku upozornil predseda Zväzu autobusovej dopravy SR George Trabelssie. Podľa neho je to úloha pre Ministerstvo sociálnych vecí a rodiny SR, pretože ide o sociálny príspevok, ktorý je v jednotlivých regiónoch, ale aj u rôznych dopravcov rozdielny.
V piatok, záverečný deň konferencie, sa účastníci budú zaoberať národným plánom na zavedenie euromeny, prechodom na euro v tarifách, zmluvných vzťahoch a pri zabezpečovaní výkonov vo verejnom záujme. Vypočujú si aj skúsenosti so zefektívňovaním vlastnej činnosti v jednotlivých dopravných spoločnostiach.