Bratislava 16. októbra (TASR) - Súčasné podmienky práce výchovných poradcov na základných a stredných školách treba jednoznačne zmeniť. Ich situácia je nelichotivá, čo sa následne môže odraziť na žiakoch, ktorí si vyberajú strednú školu. Zhodli sa na tom účastníci dnešnej konferencie Deň výchovných poradcov základných a stredných škôl (DVPZaSŠ) v Bratislave.
"Problémom je, že výchovný poradca má z osnov málo času na to, aby sa venoval žiakovi. Znižuje sa tým šanca, že sa u neho odhalí komplikácia, ktorá ho následne môže sprevádzať v ďalšom štúdiu," uviedla pre TASR vedúca oddelenia Metodicko-pedagogického centra (MPC) v Bratislave Anna Surová Čulíková. Konkretizovala, že ide napríklad o poruchu čítania (dislexia), písania (disgrafia), alebo poruchy správania, čo môže pri výbere nevhodného štúdia pôsobiť na žiaka a jeho štúdium nepriaznivo.
Poradenský systém podľa Čulíkovej treba riešiť systematicky, pretože tento problém nadobúda čoraz väčšie rozmery. Rovnako narastá aj celospoločenská potreba kvalitnejších služieb v tejto oblasti. Podľa Čulíkovej je preto dôležité, aby sa k týmto veciam vyjadrila aj ostatná pedagogická obec ešte predtým, ako Ministerstvo školstva SR predloží nový školský zákon na rokovanie vlády.
Sprievodným podujatím DVPZaSŠ bol aj workshop ZŠ a SŠ, vybraných firiem a organizácii. Po niekoľkoročnej prestávke je to prvá konferencia, ktorá rieši tému poradenstva.
Deň výchovných poradcov ZŠ a SŠ organizuje Asociácia výchovných poradcov v spolupráci s MPC v Bratislave a Ministerstvom školstva SR. Čulíková predpokladá, že ju zorganizujú každé štyri roky.