PREŠOV 26. októbra (SITA) – Na prešovskej železničnej stanici dnes slávnostným prestrihnutím pásky odovzdali do prevádzky zrekonštruovaný perón, ktorý za takmer 600 mil. Sk postavili za 18 mesiacov. Projekt nazvaný Železničná stanica Prešov – peronizácia bol financovaný z dvoch zdrojov, 75 % oprávnených nákladov poskytla EÚ zo štrukturálnych fondov, zvyšných 25 % išlo zo štátneho rozpočtu. Prešovská stanica tak získala tri zastrešené nástupištia, z toho dve úplne nové a jedno kompletne zrekonštruované. Všetky sú prepojené novým podchodom, ktorý je napojený na vestibul stanice bezbariérovým priechodom. Doteraz cestujúci prechádzali cez koľajisko. Súčasťou projektu bolo aj nové zabezpečovacie zariadenie a rekonštrukcia trakčného vedenia. Investorom stavby boli Železnice SR, stavbu realizovalo Združenie Prešov, ktoré pozostávalo z troch partnerov - OHL ŽS Brno, a.s., ďalším členom konzorcia bola spoločnosť AŽD Praha, s.r.o. a zvolenský Betamont, s.r.o.
Na slávnostnom akte sa zúčastnili aj členovia Európskej komisie. V ich mene eurokomisárka Danuta Hübnerová vyslovila spokojnosť s dobre investovanými prostriedkami z EÚ, ktoré išli do bezpečnejšej a kultúrnejšej železničnej dopravy. Pripomenula, že v novom programovacom období príde na Slovensko päťkrát viac peňazí na rozvojové programy, ktoré Slovensko určite využije správnym smerom.
Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Ľubomír Vážny pripomenul, že krátko po začatí stavby našli na prešovskej stanici pri výkopových prácach bombu z II. svetovej vojny. Vtedy mal obavy, či to neovplyvní plnenie termínov. Vyslovil uspokojenie, že investor aj zhotoviteľ odovzdávajú stavbu ešte o mesiac skôr, pritom v dobrej kvalite a dodržali aj plánované náklady. Zmeny, ktorými prešla prešovská železničná stanica, prinesú podľa Vážneho nielen zvýšenú bezpečnosť a kultúru cestovania, ale posilnia aj bezpečnosť prevádzky na stanici a naplnenie parametrov v rámci dohôd s EÚ. „Takto v praxi sa naplní aj hlavný cieľ projektu, prispieť k mobilite obyvateľstva, posilniť dopravnú infraštruktúru a modernizovať železničnú dopravnú cestu v tomto regióne. Železnice SR pridali týmto dielom ďalšiu súčasť skladačky úspešných projektov modernizácie železničnej infraštruktúry,“ uviedol minister dopravy.
Prešovský župan Peter Chudík sa poďakoval za realizáciu tohto projektu v Prešove, ktorý tu má aj iný rozmer – pomáha vyrovnávaniu regionálnych rozdielov. Súčasne vyzval ministra Vážneho, aby z Prešova vychádzalo viac vlakových spojov priamo do Bratislavy ako teraz. Prešovčania na väčšinu spojov vypravených z Košíc musia prestupovať v Kysaku.