SME

Význam zdravotného turizmu na Slovensku rastie

Bratislava 2. novembra (TASR) - Zdravotný turizmus v produktovom portfóliu európskeho kúpeľníctva v ostatných rokoch rastie. Platí to aj v prípade 26 ...

Bratislava 2. novembra (TASR) - Zdravotný turizmus v produktovom portfóliu európskeho kúpeľníctva v ostatných rokoch rastie. Platí to aj v prípade 26 spoločností - členov Zväzu slovenských liečebných kúpeľov a žriediel (ZSLKaŽ), povedala TASR prezidentka ZSLKaŽ a Európskeho zväzu kúpeľov (EZK) Janka Zálešáková.

V podmienkach Slovenska patria do zdravotného turizmu rôzne produkty, najsilnejším je však tradičné kúpeľníctvo. Realizuje sa v kúpeľných sídlach uznaných ako kúpeľné obce a mestá, ktoré spĺňajú základné podmienky využívajú klimatické podmienky vhodné na liečenie alebo zdroj podzemnej vody, ktorý sa nachádza v mieste a je uznaný za prírodný liečivý zdroj. K ďalším segmentom zdravotného turizmu patria návštevy akvaparkov, ozdravné, rekondičné a rekreačné produkty, ktoré rovnako prispievajú k formovaniu zdravotného štýlu a podpore zdravia.

SkryťVypnúť reklamu

Ľudia si neraz zamieňajú produkt kúpeľníctva s krátkodobým pobytom spojeným s využívaním termálnych vôd v akvaparkoch. Akvaparky nemajú licenciu a nesplnili podmienky na poskytovanie kúpeľnej starostlivosti. Kúpeľnícky produkt je tradične zameraný predovšetkým na individuálneho klienta, i keď sa už objavujú produkty pre páry a rodiny, zatiaľ čo akvaparky sú cielené na rodiny a skupiny, nevynímajúc deti a zdravých.

"To, čo bude perspektívne a do čoho sa oplatí investovať pri tvorbe nových produktov kúpeľov, bude závisieť od demografického vývoja spoločnosti. Vyzývam preto sledovať tento faktor a nepodceňovať, že do roku 2020 viac ako 50 percent Európanov bude starších ako 55 rokov. Mnohí sa tak zaradia k seniorom, a tí majú iné potreby ako aktívni občania s pracovnou kariérou ešte pred sebou," povedala Zálešáková.

SkryťVypnúť reklamu

Ako dodala, treba sledovať zdravotný stav Európanov, keďže podľa prognostikov "budú v najbližších rokoch pribúdať ochorenia pohybového aparátu, kardiovaskulárne a psychiatrické. Každý tretí Európan bude do roku 2050 podľa odhadov trpieť nejakou formou depresie, čo bude reakcia na životný štýl, pracovné stresy a spôsob života v rodine."

Oba faktory nahrávajú tradícii kúpeľov - dlhé roky boli totiž kúpele na Slovensku cielene budované ako produkt so silným medicínskym zázemím a tento sa darí do zahraničia aj vyvážať. V súčasnosti Slovensko dokáže podľa Zálešákovej efektívne vyvážať predovšetkým klasické liečebné pobyty. Wellness krátkodobé pobyty využíva domáca klientela a zahraniční klienti z prihraničných oblastí. "Keďže populácia starne a pribúda zdravotných problémov, budú mať v budúcnosti perspektívu pobyty tak liečebné, ako aj zamerané na primárnu prevenciu, na ktoré sú kúpele na Slovensku pripravené. Nevidím dôvod nevyužiť základnú myšlienku kúpeľníctva a to, čo ponúka - medicínske zázemie aj v projektoch preventívnych," zdôraznila.

SkryťVypnúť reklamu

Európa volá po výraznejšej realizácii programov zameraných na prevenciu. Nikto nie je na Slovensku lepšie pripravený na poskytovanie produktov cielených na preventívnu starostlivosť ako kúpele. "Pobyty v kúpeľoch nevylučujú uplatniť i produkt preventívny a liečebný, ktoré sa prelínajú, koexistujú a vyžadujú relevantné technické a personálne zázemie. To je jedna z ciest napredovania slovenského kúpeľníctva," vyhlásila prezidentka ZSLKaŽ.

Dôležité bude, aby sa prevencia neodohrávala len vo verbálnej rovine, ale v konkrétnej realizácii celoštátnych programov, v ktorých by nemali chýbať ako poskytovatelia aj kúpeľné podniky so súčasnou kapacitou asi 10.000 lôžok. "Kúpeľné spoločnosti sú najlepšie pripravené preventívne programy pripraviť aj realizovať," ubezpečila. To je dobrá investícia štátu do zdravia občanov a je na škodu, že existujúce koncepcie zdravotníctva, týkajúce sa reformných krokov, majú krátkodobý horizont a chýbajú tak koncepcie pre dlhodobé investície. Zdá sa, že nikto vážne nepočíta s kúpeľmi ako aktívnym tvorcom týchto programov, čo nezodpovedá ich tradícii, vybavenosti ani terajšiemu charakteru podnikania.

SkryťVypnúť reklamu

UPOZORNENIE:

Grafická služba Ekonomickej redakcie vydáva k správe graf.

TASR ponúka k správe zvukový záznam.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 098
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 10 643
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 580
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 775
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 720
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 506
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 091
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu