Banskobystrický mestský dopravca SAD Zvolen príde o tretinu z približne 40-miliónovej dotácie, ktorú mesto vyčlení v budúcom roku na zabezpečenie mestskej hromadnej dopravy (MHD). Časť liniek, na ktorých doteraz jazdili autobusy, totiž radnica nahradí obnovenou trolejbusovou dopravou, povedal dnes novinárom primátor Ivan Saktor. SAD Zvolen už avizoval, že bude žiadať náhradu ušlého zisku.
"Nikoho nechceme znevýhodňovať, dopravcovia si podelia dotáciu podľa počtu najazdených kilometrov," povedal Saktor. Od soboty, keď má Dopravný podnik mesta Banská Bystrica (DPmBB) spustiť prvé dve trolejbusové linky, zruší mesto na týchto trasách premávku autobusov zvolenského dopravcu. Saktor dnes pripustil, že na budúci rok by sa mohli zvýšiť ceny cestovného. Súvisieť by to podľa neho malo so zavedením eura.
Napriek tomu, že primátor aj zástupcovia SAD Zvolen hovoria o snahe dohodnúť sa, avizoval podpredseda predstavenstva spoločnosti Adrián Polóny v prípade väčšej straty voči mestu právne kroky. Hovorca SAD Zvolen Marek Modranský dnes uviedol, že mesto bude musieť uhradiť stratu zo zníženia tržieb, odhadnúť jej výšku je však podľa neho predčasné.
Banská Bystrica je momentálne pravdepodobne jediným mestom, kde MHD prevádzkujú dvaja dopravcovia. SAD Zvolen podpísala koncom roka 2005 s Banskou Bystricou zmluvu o zabezpečení dopravy na šesť rokov, s trolejbusmi však nepočítala. Mesto si však medzičasom založilo svoju dopravnú spoločnosť DPmBB, ktorá momentálne prevádzkuje štyri malé autobusy a prenajíma si od bývalého dopravcu Banskobystrickej dopravnej spoločnosti(BBDS) trolejové vedenie a väčšinu trolejbusov. Saktor nevylúčil, že v budúcnosti mesto s BBDS založí spoločný podnik a trolejbusovú dopravu rozšíri.
Prepravu cestujúcich na dvoch linkách mestskej hromadnej dopravy (MHD) v Banskej Bystrici začnú 10. novembra po takmer dvoch rokoch znovu zabezpečovať trolejbusy. Dopravný podnik mesta Banská Bystrica (DPMBB) a.s. nimi nahradí autobusy, ktoré na nich teraz prevádzkuje SAD a.s. Zvolen."Trolejbusy budú premávať na týchto dvoch linkách podľa nového cestovného poriadku, ktorý schválil objednávateľ výkonov vo verejnom záujme, teda mesto Banská Bystrica. Oboznámili sme s nimi už SAD Zvolen aj DPMBB. Trolejbusy začnú do konca roka premávať aj na ďalších linkách tak, ako premávali do konca roku 2005, keď ich z MHD stiahli," informoval dnes na tlačovej besede primátor Banskej Bystrice Ivan Saktor.
Tarifné podmienky v trolejbusoch budú pre cestujúcich rovnaké, ako sú v súčasnosti v autobusoch MHD. Jednorazový cestovný lístok stojí 14 korún, platba z čipovej karty je o korunu lacnejšia. Prepravcovia sa však nedohodli na vzájomnom akceptovaní čipových kariet, teda iné budú platiť v trolejbusoch a iné v autobusoch. Dohoda o jednotnom platobnom (clearingovom) systéme nebola podľa zástupcov SAD Zvolen možná, pretože DPMBB nepredložil bezpečnostný projekt na ochranu osobných údajov cestujúcich schválený Úradom na ochranu osobných údajov. Čisté "nenabité" čipové karty pre cestovanie v trolejbusoch dostanú záujemcovia od DPMBB zadarmo.
Maximálna tarifa za jednorazový cestovný lístok v MHD schválená mestom je teraz 15 korún. Jej strop nevyužíva SAD Zvolen, ale ani DPMBB, ktorý prevádzkuje štyri menšie City busy, v nich je cena takisto 14 korún. Mesto však uvažuje so zvýšením tarify na 17 korún. Podľa primátora Saktora aj preto, že po zavedení eura sa nebudú môcť dva roky ceny zvyšovať a tak pri terajších cenách v MHD nebude zohľadnená ani inflácia.
Mesto na výkony vo verejnom záujme v MHD plánuje na budúci rok vyčleniť zo svojho rozpočtu vyše 40 miliónov korún. Približne dve tretiny z tejto sumy dostane SAD a.s. Zvolen a tretinu DPMBB a.s., pričom dotácia je rovnaká na kilometer prevádzky autobusov i trolejbusov.
DPMBB a.s. má väčšinu trolejbusov i trolejového vedenie prenajaté SAD a.s., Banská Bystrica, ktorý je ich majiteľom. Mesačne jej za to platí asi 1,3 milióna korún. Uvažuje sa už o tom, že títo dopravcovia by mohli vytvoriť jeden spoločný podnik zabezpečujúci prepravu v MHD.
Predstavitelia SAD a.s. Zvolen tvrdia, že zavedením trolejbusovej dopravy v Banskej Bystrici dôjde k porušeniu viacerých legislatívnych noriem, predovšetkým Správneho poriadku, zákona č. 168/1996 o cestnej doprave. Podpredseda predstavenstva tejto firmy Adrián Polóny uviedol, že po zavedení trolejbusov utrpí SAD Zvolen stratu z výkonov v prevádzke, preto požiada objednávateľa služieb, Mestský úrad v Banskej Bystrici, o jej kompenzáciu. Navyše má od DPMBB prenajaté autobusy, za ktoré ročne platí približne 19 miliónov korún. Na budúci rok si ich už neprenajme, prepravu cestujúcich dokáže zabezpečiť vlastnými vozidlami. Polóny upozornil na to, že spomínaných 19 miliónov korún je okrem výnosov pre DPMBB jediným zdrojom príjmov. Pritom podľa neho DPMBB napriek spomínaným 19 miliónom vykázal ku koncu minulého roku zisk 12 miliónov korún, jeho prevádzka je teda stratová.
Autor: ks

Beata
Balogová
