Prepojením letiska a železnice sa môže zvýšiť hlučnosť

Približne 30 občanov sa zúčastnilo na pondelkovom verejnom prerokovávaní plánovaného napojenia Letiska M. R. Štefánika v Bratislave na železničnú trať v rámci koridoru TEN-T 17 a jeho vplyvov na životné prostredie.

BRATISLAVA 13. novembra (SITA) – Pripravovaný projekt počíta s napojením bratislavského letiska z dvoch strán, konkrétne od stanice Bratislava - Petržalka a stanice Bratislava - Nové Mesto. Pri napojení z Petržalky by malo dôjsť v okolí priecestia ulice Na Piesku v mestskej časti Ružinov k odbočeniu trate. Trasa by mala viesť pozdĺž jestvujúcich koľají, diaľnice a Ivánskej cesty až do stanice v priestoroch letiska.

V súvislosti s Ivánskou cestou sa uvažuje o trati buď mimo alebo priamo v nej. V prípade napojenia od Nového Mesta sa vybuduje popri jestvujúcich troch koľajach štvrtá koľaj po ich ľavej strane. Trasa by mala viesť okolo areálov obchodov Kika a Hornbach až do areálu letiska s tým, že sa pripojí k novej trati z Petržalky, pričom pokračuje v jednom tuneli s dvoma koľajami až do stanice pod letiskom.

„Trať od Petržalky na letisko je riešená v dvoch variantoch. Prvý variant hovorí o estakáde, čiže mimoúrovňovom križovaní jestvujúcej koľaje z Nového Mesta na Podunajské Biskupice a Hradskú ulicu. Druhý variant hovorí o tuneli. Dochádza pritom ku kolidovaniu s traťou od stanice Bratislava - Nové Mesto na letisko. Musí to ísť nevyhnutne v podzemí, aby sa nezamedzil budúci rozvoj územia juhozápadne od letiska, o ktorý majú záujem investori,“ uviedol pre agentúru SITA hlavný projektant v stredisku koľajovej dopravy spoločnosti Dopravoprojekt, a.s., Ivan Kačo. Pri stanici pod letiskom sa pritom uvažuje o dvoch približne 400-metrových ostrovných nástupiskách na druhom podzemnom podlaží. Na prvom podzemnom podlaží by sa mali nachádzať technické priestory.

Občania sa najčastejšie zaujímali o to, ako bude riešená zvýšená hlučnosť v okolí trate predovšetkým v tesnej blízkosti ich bydlísk. Kompetentní z Dopravoprojektu, Železníc SR ako aj z Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií ich však ubezpečili, že sa pri výstavbe použijú všetky najmodernejšie prostriedky, aby čo najviac eliminovali hluk. Okrem pružných podložiek pod koľaje či pravidelného brúsenia koľají , ktoré zamedzuje vytváranie „vlniek“ spôsobujúcich otrasy, sa na niektorých miestach počíta aj s výstavbou protihlukových stien a výmenou okien.

Optimálnym riešením sa zatiaľ zdá výstavba nižších, teda trojmetrových protihlukových stien a ďalšie sekundárne opatrenia. Monitoring hluku sa bude robiť pred, počas aj po výstavbe trate, od jeho výsledkov bude závisieť, k akým konkrétnym opatreniam sa pristúpi. Vlaky by však mali byť v každom prípade oveľa tichšie ako tie, ktoré sa používajú v súčasnosti.

Niektorí obyvatelia sa zaujímali aj o to, aké typy vlakov budú chodiť po týchto tratiach. Podľa Milana Mečára z ministerstva tadiaľ bude chodiť len osobná doprava a prímestské vlaky, nákladné vlaky tadiaľ jazdiť v žiadnom prípade nebudú. Podaktorí diskutujúci sa sťažovali aj na otrasy, ktoré spôsobuje súčasný prechod vlakov po jestvujúcich koľajniciach v oblasti Trnávka. Podľa predstaviteľov železníc tento projekt daný problém nerieši, riešenia však vidia v rekonštrukcii koľají.

Ako najzásadnejší negatívny vplyv výstavby prepojenia sa uvádza asanovanie niektorých objektov a domov v záhradkárskej oblasti. Podľa štúdie sa počíta so zbúraním ôsmich drevených a dvoch murovaných chatiek, troch rodinných domov a niekoľkých objektov v oblasti letiska a ulice Na Piesku. Počas výstavby bude mať vplyv na človeka aj znečistenie ovzdušia z prejazdu staveniskovej dopravy. Prepájanie letiska na železničnú trať bude mať vplyv aj na zníženie množstva horninového materiálu, na vytváranie bariéry pri prúdení spodných vôd a na ich kvalitu či na zaberanie poľnohospodárskej pôdy, ktorá je v tejto oblasti veľmi kvalitná. V poslednom období sa však nevyužíva a jej kvalita postupne klesá.

V súvislosti s výstavbou sa počíta aj s výrubom stromov a kríkových porastov, ktorých hodnota bola vyčíslená na viac ako 11,6 milióna korún. V okolí trate od stanice Nové Mesto by sa malo vyrúbať okolo 480 stromov a 1 600 metrov štvorcových kríkov. V oblasti pred letiskom by malo padnúť za obeť 315 stromov a 630 metrov štvorcových kríkov, ide zväčša o okrasné dreviny. V okolí ulice Na Piesku by zasa malo ubudnúť 119 stromov a 385 drevín, predovšetkým ovocných. V prípade ohrozenej fauny sa už v súčasnosti premiestňujú sysle pasienkové do okolia Kuchyne na Záhorí. Kompetentní však zdôrazňujú, že po skončení výstavby sa urobí biologická a technická rekultivácia a obnova všetkých chodníkov v lokalite. „Všetko sa vráti po pôvodného stavu,“ dodal Kačo.

Písomné stanovisko môžu občania doručiť na Ministerstvo životného prostredia do 23. novembra.


Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  2. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  5. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  9. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 970
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 7 084
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 601
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 224
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 800
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 701
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 473
  8. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 871
  9. Ušetrite až 60 % nákladov na elektrinu využitím slnečnej energie 857
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 849

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Únava či zmena lyží. Čo malo vplyv na zranenie Velez-Zuzulovej?

Lyžiarka sa nevzdáva sna o olympijskej medaile.

KULTÚRA

V súťaži Anasoft litera zvíťazil príbeh zo súčasnosti Som Paula

Román Som Paula presvedčil porotu túžbou po autentickosti.

SVET

Kiska v OSN: Agresívny sused podkopáva suverenitu Ukrajiny

Lajčák vedie Valné zhromaždenie OSN.

Neprehliadnite tiež

Domov

Žiláková na fondy vplyv nemá, na ľudí okolo áno

Sekcia, ktorú vedie Denisa Žiláková, nemá priamy dosah na rozdeľovanie eurofondov. Môže však vplývať na ľudí, ktorí sa v prostredí pohybujú.

Domov

Vojenskí tajní napichnú, koho chcú, takmer vždy. Kontrola odpočúvania sa zasekla

Kontrolu odpočúvania si opozícia nevie predstaviť bez bývalého ministra SaS Galka, ktorý skončil práve pre škandál s odposluchmi. Spor o jeho nomináciu trvá už rok.

Domov

Vydavateľstvo Tatran je podľa Maďariča živým kultúrnym dedičstvom

Vydavateľstvo Tatran oslávilo 70. výročie svojho založenia.

Domov

Lekári sa znova nedohodli so štátnou poisťovňou ani s Dôverou

Ambulantní lekári sa na podmienkach ďalšej spolupráce s poisťovňami nedohodli.