BRATISLAVA 13. novembra (SITA) – Pripravovaný projekt počíta s napojením bratislavského letiska z dvoch strán, konkrétne od stanice Bratislava - Petržalka a stanice Bratislava - Nové Mesto. Pri napojení z Petržalky by malo dôjsť v okolí priecestia ulice Na Piesku v mestskej časti Ružinov k odbočeniu trate. Trasa by mala viesť pozdĺž jestvujúcich koľají, diaľnice a Ivánskej cesty až do stanice v priestoroch letiska.
V súvislosti s Ivánskou cestou sa uvažuje o trati buď mimo alebo priamo v nej. V prípade napojenia od Nového Mesta sa vybuduje popri jestvujúcich troch koľajach štvrtá koľaj po ich ľavej strane. Trasa by mala viesť okolo areálov obchodov Kika a Hornbach až do areálu letiska s tým, že sa pripojí k novej trati z Petržalky, pričom pokračuje v jednom tuneli s dvoma koľajami až do stanice pod letiskom.
„Trať od Petržalky na letisko je riešená v dvoch variantoch. Prvý variant hovorí o estakáde, čiže mimoúrovňovom križovaní jestvujúcej koľaje z Nového Mesta na Podunajské Biskupice a Hradskú ulicu. Druhý variant hovorí o tuneli. Dochádza pritom ku kolidovaniu s traťou od stanice Bratislava - Nové Mesto na letisko. Musí to ísť nevyhnutne v podzemí, aby sa nezamedzil budúci rozvoj územia juhozápadne od letiska, o ktorý majú záujem investori,“ uviedol pre agentúru SITA hlavný projektant v stredisku koľajovej dopravy spoločnosti Dopravoprojekt, a.s., Ivan Kačo. Pri stanici pod letiskom sa pritom uvažuje o dvoch približne 400-metrových ostrovných nástupiskách na druhom podzemnom podlaží. Na prvom podzemnom podlaží by sa mali nachádzať technické priestory.
Občania sa najčastejšie zaujímali o to, ako bude riešená zvýšená hlučnosť v okolí trate predovšetkým v tesnej blízkosti ich bydlísk. Kompetentní z Dopravoprojektu, Železníc SR ako aj z Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií ich však ubezpečili, že sa pri výstavbe použijú všetky najmodernejšie prostriedky, aby čo najviac eliminovali hluk. Okrem pružných podložiek pod koľaje či pravidelného brúsenia koľají , ktoré zamedzuje vytváranie „vlniek“ spôsobujúcich otrasy, sa na niektorých miestach počíta aj s výstavbou protihlukových stien a výmenou okien.
Optimálnym riešením sa zatiaľ zdá výstavba nižších, teda trojmetrových protihlukových stien a ďalšie sekundárne opatrenia. Monitoring hluku sa bude robiť pred, počas aj po výstavbe trate, od jeho výsledkov bude závisieť, k akým konkrétnym opatreniam sa pristúpi. Vlaky by však mali byť v každom prípade oveľa tichšie ako tie, ktoré sa používajú v súčasnosti.
Niektorí obyvatelia sa zaujímali aj o to, aké typy vlakov budú chodiť po týchto tratiach. Podľa Milana Mečára z ministerstva tadiaľ bude chodiť len osobná doprava a prímestské vlaky, nákladné vlaky tadiaľ jazdiť v žiadnom prípade nebudú. Podaktorí diskutujúci sa sťažovali aj na otrasy, ktoré spôsobuje súčasný prechod vlakov po jestvujúcich koľajniciach v oblasti Trnávka. Podľa predstaviteľov železníc tento projekt daný problém nerieši, riešenia však vidia v rekonštrukcii koľají.
Ako najzásadnejší negatívny vplyv výstavby prepojenia sa uvádza asanovanie niektorých objektov a domov v záhradkárskej oblasti. Podľa štúdie sa počíta so zbúraním ôsmich drevených a dvoch murovaných chatiek, troch rodinných domov a niekoľkých objektov v oblasti letiska a ulice Na Piesku. Počas výstavby bude mať vplyv na človeka aj znečistenie ovzdušia z prejazdu staveniskovej dopravy. Prepájanie letiska na železničnú trať bude mať vplyv aj na zníženie množstva horninového materiálu, na vytváranie bariéry pri prúdení spodných vôd a na ich kvalitu či na zaberanie poľnohospodárskej pôdy, ktorá je v tejto oblasti veľmi kvalitná. V poslednom období sa však nevyužíva a jej kvalita postupne klesá.
V súvislosti s výstavbou sa počíta aj s výrubom stromov a kríkových porastov, ktorých hodnota bola vyčíslená na viac ako 11,6 milióna korún. V okolí trate od stanice Nové Mesto by sa malo vyrúbať okolo 480 stromov a 1 600 metrov štvorcových kríkov. V oblasti pred letiskom by malo padnúť za obeť 315 stromov a 630 metrov štvorcových kríkov, ide zväčša o okrasné dreviny. V okolí ulice Na Piesku by zasa malo ubudnúť 119 stromov a 385 drevín, predovšetkým ovocných. V prípade ohrozenej fauny sa už v súčasnosti premiestňujú sysle pasienkové do okolia Kuchyne na Záhorí. Kompetentní však zdôrazňujú, že po skončení výstavby sa urobí biologická a technická rekultivácia a obnova všetkých chodníkov v lokalite. „Všetko sa vráti po pôvodného stavu,“ dodal Kačo.
Písomné stanovisko môžu občania doručiť na Ministerstvo životného prostredia do 23. novembra.