Prepojením letiska a železnice sa môže zvýšiť hlučnosť

Približne 30 občanov sa zúčastnilo na pondelkovom verejnom prerokovávaní plánovaného napojenia Letiska M. R. Štefánika v Bratislave na železničnú trať v rámci koridoru TEN-T 17 a jeho vplyvov na životné prostredie.

BRATISLAVA 13. novembra (SITA) – Pripravovaný projekt počíta s napojením bratislavského letiska z dvoch strán, konkrétne od stanice Bratislava - Petržalka a stanice Bratislava - Nové Mesto. Pri napojení z Petržalky by malo dôjsť v okolí priecestia ulice Na Piesku v mestskej časti Ružinov k odbočeniu trate. Trasa by mala viesť pozdĺž jestvujúcich koľají, diaľnice a Ivánskej cesty až do stanice v priestoroch letiska.

V súvislosti s Ivánskou cestou sa uvažuje o trati buď mimo alebo priamo v nej. V prípade napojenia od Nového Mesta sa vybuduje popri jestvujúcich troch koľajach štvrtá koľaj po ich ľavej strane. Trasa by mala viesť okolo areálov obchodov Kika a Hornbach až do areálu letiska s tým, že sa pripojí k novej trati z Petržalky, pričom pokračuje v jednom tuneli s dvoma koľajami až do stanice pod letiskom.

„Trať od Petržalky na letisko je riešená v dvoch variantoch. Prvý variant hovorí o estakáde, čiže mimoúrovňovom križovaní jestvujúcej koľaje z Nového Mesta na Podunajské Biskupice a Hradskú ulicu. Druhý variant hovorí o tuneli. Dochádza pritom ku kolidovaniu s traťou od stanice Bratislava - Nové Mesto na letisko. Musí to ísť nevyhnutne v podzemí, aby sa nezamedzil budúci rozvoj územia juhozápadne od letiska, o ktorý majú záujem investori,“ uviedol pre agentúru SITA hlavný projektant v stredisku koľajovej dopravy spoločnosti Dopravoprojekt, a.s., Ivan Kačo. Pri stanici pod letiskom sa pritom uvažuje o dvoch približne 400-metrových ostrovných nástupiskách na druhom podzemnom podlaží. Na prvom podzemnom podlaží by sa mali nachádzať technické priestory.

Občania sa najčastejšie zaujímali o to, ako bude riešená zvýšená hlučnosť v okolí trate predovšetkým v tesnej blízkosti ich bydlísk. Kompetentní z Dopravoprojektu, Železníc SR ako aj z Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií ich však ubezpečili, že sa pri výstavbe použijú všetky najmodernejšie prostriedky, aby čo najviac eliminovali hluk. Okrem pružných podložiek pod koľaje či pravidelného brúsenia koľají , ktoré zamedzuje vytváranie „vlniek“ spôsobujúcich otrasy, sa na niektorých miestach počíta aj s výstavbou protihlukových stien a výmenou okien.

Optimálnym riešením sa zatiaľ zdá výstavba nižších, teda trojmetrových protihlukových stien a ďalšie sekundárne opatrenia. Monitoring hluku sa bude robiť pred, počas aj po výstavbe trate, od jeho výsledkov bude závisieť, k akým konkrétnym opatreniam sa pristúpi. Vlaky by však mali byť v každom prípade oveľa tichšie ako tie, ktoré sa používajú v súčasnosti.

Niektorí obyvatelia sa zaujímali aj o to, aké typy vlakov budú chodiť po týchto tratiach. Podľa Milana Mečára z ministerstva tadiaľ bude chodiť len osobná doprava a prímestské vlaky, nákladné vlaky tadiaľ jazdiť v žiadnom prípade nebudú. Podaktorí diskutujúci sa sťažovali aj na otrasy, ktoré spôsobuje súčasný prechod vlakov po jestvujúcich koľajniciach v oblasti Trnávka. Podľa predstaviteľov železníc tento projekt daný problém nerieši, riešenia však vidia v rekonštrukcii koľají.

Ako najzásadnejší negatívny vplyv výstavby prepojenia sa uvádza asanovanie niektorých objektov a domov v záhradkárskej oblasti. Podľa štúdie sa počíta so zbúraním ôsmich drevených a dvoch murovaných chatiek, troch rodinných domov a niekoľkých objektov v oblasti letiska a ulice Na Piesku. Počas výstavby bude mať vplyv na človeka aj znečistenie ovzdušia z prejazdu staveniskovej dopravy. Prepájanie letiska na železničnú trať bude mať vplyv aj na zníženie množstva horninového materiálu, na vytváranie bariéry pri prúdení spodných vôd a na ich kvalitu či na zaberanie poľnohospodárskej pôdy, ktorá je v tejto oblasti veľmi kvalitná. V poslednom období sa však nevyužíva a jej kvalita postupne klesá.

V súvislosti s výstavbou sa počíta aj s výrubom stromov a kríkových porastov, ktorých hodnota bola vyčíslená na viac ako 11,6 milióna korún. V okolí trate od stanice Nové Mesto by sa malo vyrúbať okolo 480 stromov a 1 600 metrov štvorcových kríkov. V oblasti pred letiskom by malo padnúť za obeť 315 stromov a 630 metrov štvorcových kríkov, ide zväčša o okrasné dreviny. V okolí ulice Na Piesku by zasa malo ubudnúť 119 stromov a 385 drevín, predovšetkým ovocných. V prípade ohrozenej fauny sa už v súčasnosti premiestňujú sysle pasienkové do okolia Kuchyne na Záhorí. Kompetentní však zdôrazňujú, že po skončení výstavby sa urobí biologická a technická rekultivácia a obnova všetkých chodníkov v lokalite. „Všetko sa vráti po pôvodného stavu,“ dodal Kačo.

Písomné stanovisko môžu občania doručiť na Ministerstvo životného prostredia do 23. novembra.


Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 535
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 830
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 748
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 976
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 965
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 673
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 113
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 3 990
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 686
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 352

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Dobrovoľníci a štátna drogová politika sú v napätí

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

ŠPORT

Bratia posielajú väčšinu platu rodičom

Synovia majstra sveta prekonali otca.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

Neprehliadnite tiež

Odborníčka: Drogovo závislých ani po rokoch neubúda

Pomáhať závislým od drog môže byť celkom jednoduché. Niekedy stačí sa porozprávať a dať im najavo, že ich život má zmysel.

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

Štátna poisťovňa chce obmedziť liečbu pre ľudí, ktorí strácajú zrak

Všeobecná zdravotná poisťovňa je v niekoľkomiliónovej strate. Šetriť plánuje aj tak, že bude pacientom liečiť iba jedno oko, aj to neskôr a iba dva roky. Sama sa tak plánuje uzdraviť.

Hrnko si vie predstaviť sprísnenie podmienok na odvolávanie premiéra

Poslanec z SNS hovoril o analógii z Weimarskou republikou.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop