Hrabušice 15. novembra (TASR) - Organizácie Amnesty International (AI) a Open Society Institute (OSI) dnes vyzvali Európsku úniu, aby prijala potrebné opatrenia s cieľom ukončiť systematické porušovanie práva rómskych detí na vzdelanie na Slovensku. Riaditeľ Základnej školy (ZŠ) v Hrabušiciach v okrese Spišská Nová Ves Anton Rychnavský však nepripúšťa diskrimináciu rómskych detí.
"Na škole máme asi 53 percent Rómov. V obci je zriadená aj špeciálna základná škola, kde je umiestnených približne 80 detí. V každej triede ZŠ je sedem alebo osem rómskych detí spolu s nerómskymi. V minulom školskom roku z 18 rómskych žiakov 11 prijali na strednú školu s maturitou," povedal pre TASR Rychnavský, ktorý popiera odlišný prístup k vzdelávaniu Rómov. "Prístup je rovnaký. Je pravdou, že v niektorýžch rodinách nie je záujem o vzdelanie a najmä mladším deťom chýbajú podnety a motivácia. Čo sa týka hrabušických Rómov, úroveň sa postupne vyrovnáva," skonštatoval Rychnavský. Ako dodal, spolužitie detí je podobné ako inde. "Ak je niekto grázel, je jedno, či je Róm, alebo Neróm, ostatní sa od neho odťahujú. Myslím si, že spolu vychádzajú vcelku dobre." Základnú školu v Hrabušiciach momentálne navštevuje približne 370 detí.
Rómske deti podľa správy AI a OSI dostávajú menej kvalitné vzdelávanie než ostatné slovenské deti. Väčšina rómskych škôl je preplnená a učia v nich nekvalifikovaní učitelia, v dôsledku čoho zostáva úroveň gramotnosti rómskej populácie na Slovensku veľmi nízka.
AI kritizuje, že mnohí z učiteľov súhlasia so segregáciou. Inšpekcie pritom na osobitných školách odhalili, že v mnohých prípadoch chýba posudok psychológa odôvodňujúci potrebu zaradenia detí do týchto škôl. Rómski rodičia často nevedia, čo podpisujú, keď sa od nich žiada súhlas na zaradenie ich dieťaťa do osobitnej školy.
"Jedno z mojich detí chodí do osobitnej, pretože nechodilo do škôlky a nehovorilo po slovensky. Manžel nevedel, čo podpisuje," cituje AI vyjadrenie rómskej ženy z Hrabušíc.
Rychnavský takéto konanie vylučuje. "Do špeciálnej školy je dieťa zaradené na základe psychologického vyšetrenia a súhlasu rodiča, ktorý vyjadrí svojim podpisom. Norma na tieto deti je ďaleko vyššia. Štát sa snaží týmto deťom pomôcť, aj keď Európa takýto typ vzdelania neuznáva. Pokiaľ viem, takýto typ škôl je len v Čechách a u nás. V iných krajinách sa snažia takéto deti umiestniť do jedného kolektívu. Ak má dieťa špecifické poruchy, pri vysokom počte žiakov je vyučovanie pre učiteľa nezvládnuteľné," objasnil riaditeľ ZŠ. Podľa jeho slov školu navštevuje 16 detí so špeciálnymi vzdelávacími potrebami, ktoré si vyžadujú individuálny prístup učiteľa. "V špeciálnych školách by som nijakú diskrimináciu nevidel."