BRATISLAVA 15. novembra (SITA) - Štátna školská inšpekcia pri inšpekciách v špeciálnych základných školách pre žiakov s mentálnym postihnutím vždy kontroluje osobnú dokumentáciu žiakov, vstupnú špeciálno-pedagogickú diagnostiku, jej výsledky a správnosť zaradenia žiakov do tohto typu školy. V prípade pochybností o správnosti zaradenia žiaka žiada o jeho opätovnú diagnostiku a postup sleduje až po prípadné preradenie žiaka do iného typu školy. Uvádza sa to v reakcii Ministerstva školstva SR (MŠ SR) na dnes zverejnenú správu Amnesty International (AI) "Stále segregovaní, stále v nerovnom postavení: Porušovanie práva na vzdelanie rómskych detí na Slovensku". AI v správe okrem iného tvrdí, že až polovica rómskych žiakov, ktorí navštevujú špeciálne triedy a školy pre deti s mentálnym postihnutím a poruchami učenia tam nemala byť umiestnená.
Ako ďalej pre agentúru SITA v reakcii na správu AI uviedla hovorkyňa rezortu školstva Viera Trpišová, nové špecifické testy, ktoré majú vylúčiť mentálnu retardáciu 6 až 10-ročných zo sociálne znevýhodneného prostredia, sa začali v pedagogicko-psychologických poradniach využívať od roku 2004. Špeciálne testy znižujú na minimum možnosť zaradenia rómskych žiakov bez mentálneho postihnutia do špeciálnej základnej školy pre žiakov s mentálnym postihnutím. Ich využívanie naďalej sleduje Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie.
AI tiež poukazuje, že výsledkom práva rodičov vybrať pre svoje dieťa školu, ktorú bude navštevovať, je v praxi v niektorých častiach SR vznik takmer alebo výlučne rómskych - segregovaných škôl. Trpišová pripomína, že právo rozhodnúť sa, v ktorej základnej škole bude dieťa plniť povinnú školskú dochádzku, má každý zákonný zástupca žiaka podľa zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve. Hovorkyňa MŠ SR reagovala aj na tvrdenie AI o tom, že v rómskych triedach a školách učia učitelia s nízkou kvalifikáciou a takéto školy či triedy sú horšie vybavené. Na dodržiavanie výchovno-vzdelávacieho procesu dohliada Štátna školská inšpekcia, dodala Trpišová s tým, že zástupcovia ministerstva školstva sa stretnú s predstaviteľmi AI.
AI tvrdí, že diskriminácia v prístupe Rómov k vzdelaniu na Slovensku stále pretrváva. Rómski žiaci sú umiestňovaní do segregovaných škôl oddelene od majoritnej populácie a mnohokrát sú nesprávne zaraďovaní do špeciálnych tried a špeciálnych škôl, tvrdia predstavitelia AI. Výskumníci AI počas minulého a tohto roka robili výskum v rómskych komunitách po celom Slovensku. Stretávali sa s predstaviteľmi Rómov, vlády, mimovládnych organizácií, úradníkmi z oblasti školstva a ďalšími. Najväčšie problémy zistili na východnom Slovensku. V správe "Stále segregovaní, stále v nerovnom postavení: Porušovanie práva na vzdelanie rómskych detí na Slovensku" sa preto zamerali na životné a vzdelávacie podmienky obyvateľov osád z východného Slovenska. Správu okrem Bratislavy zverejnila AI aj v Bruseli.