Bratislava 18. novembra (TASR) - Vypracované analýzy školstva na Slovensku dokazujú, že vzdelanostná úroveň žiakov je dobrá, problém je v kreatívnosti, tvorivosti študentov, ako aj vo veľkom rozsahu učiva.
Zmeniť by to mal nový školský zákon, ktorý zavedie dvojúrovňové vzdelávanie. Jedna z nich bude definovaná štátom, druhá školami, žiakmi a ich rodičmi. Uviedol to v dnešnej diskusnej relácii STV O 5 minút 12 minister školstva Ján Mikolaj.
Poslanec za Stranu maďarskej koalície (SMK) László Szigeti oponoval, že pripravovaný legislatívny rámec posilňuje nielen centrálnu moc, ale aj externú moc Štátnej školskej inšpekcie. Reforma vzdelávania má byť podľa neho zameraná na zlepšenie pozície slobody, zodpovednosti a pluralizmu školstva.
Mikolaj dodal, že vláda už schválila legislatívny zámer školského zákona, jeho konečné znenie by malo byť vypracované do konca roka. "Robíme aj obsahovú reformu a tá je zložitejšia ako tá legislatívna, pretože treba definovať vzdelávacie kompetencie," poznamenal.
Šéf rezortu školstva zároveň konštatoval, že ministerstvo pripravilo pre učiteľov 1. až 4. ročníka základných škôl projekt, ktorým by získali plnú kvalifikáciu na výučbu cudzích jazykov. Podobný projekt sa odštartuje aj pre ostatných učiteľov, ktorým v súčasnosti takáto kvalifikácia chýba.
Nový školský zákon okrem iného zavedie to, že súkromné školy a školské zariadenia budú môcť požiadať ministerstvo o dotáciu na svoju činnosť. "Takto budú mať sťažené podmienky a obávam sa toho, že budú musieť zvýšiť školné," zdôraznil exminister školstva.
Podpredseda vlády reagoval, že štát sa len snaží o kontrolu efektívneho využívania financií vo vzdelávacích inštitúciách. "Za vašej vlády sme nemali dosah na súkromné školy, my sme vôbec nevedeli, ako sa tie prostriedky využívajú," povedal. Poukázal na to, že po novom môžu súkromné zariadenia dostať aj stopercentnú dotáciu, avšak musia preukázať, že danú službu vo verejnom záujme aj vykonali. "Ide len o zvýšenie kontroly a prehľadnosti," uzavrel Mikolaj.