Košice 25. novembra (TASR) - Na rehabilitáciu ľudí postihnutých detskou mozgovou obrnou slúži počítačový program, ktorý po vyše trojročnej práci vyvinuli študenti košickej Technickej univerzity (TU) - Richard Kitta, Marek Vološin a Tomáš Staník v spolupráci s členmi Občianskeho združenia Prameň.
Vďaka systematickému viacročnému cvičeniu možno prinavrátiť postihnutým pacientom mozgové funkcie, ktoré stratili pri úraze alebo chorobe. Ako uviedol pre TASR Kitta, terapeut získava touto pomôckou možnosť flexibilne klásť pacientovi čoraz ťažšie úlohy zohľadňujúc jeho momentálny stav.
Aj keď sa všeobecne udomácnila mienka, že stratené intelektové funkcie u pacientov s ťažkou formou detskej mozgovej obrny nemožno rozvíjať, prax ukazuje, že vhodným výberom cvičení sa dajú prinavrátiť a obnoviť aj také funkcie ako orientácia v priestore, v čase, matematické funkcie či základy množinového vnímania sveta. Teda funkcie, ktoré sú základom intelektu, tvrdí Kitta.
Predseda OZ Prameň Alexander Vojtko informoval, že programu už úspešne vyskúšali u 18-ročného Košičana postihnutého ťažkou formou detskej mozgovej obrny, u ktorého zaznamenali významný nárast poznávacích funkcií.
Zvláštnosťou programu je podľa riešiteľov aj modul, pomocou ktorého sa naučia čítať ľudia, ktorí neboli schopní diferencovať a zapamätať si písmená. Po špeciálnych cvičeniach na diferenciáciu zložiek slova sa pracuje terapeuticky s názornými obrázkami, pričom napríklad obrázok auta reprezentuje písmeno A a obrázok motýľa písmeno M. Ich skladaním vzniká postupnosť motýľ auto motýľ auto, čo tvorí slovíčko MAMA.
Aj keď tvorcov programu čaká ešte veľa práce, prvé výsledky sú povzbudivé. Ukazuje sa, že aj ľudia s poškodeným zrakom sa dokážu naučiť rozoznávať obrázky a priraďovať im symbolický význam písmena.
"Aj keď nechceme vzbudzovať prehnané očakávania, zdá sa, že učiteľ a rodič pracujúci s programom môže dosiahnuť zlepšenie vnímania sveta aj u ľudí s ťažkým postihnutím intelektu. Cvičeniami sa dajú rozvinúť aj základy intelektových operácií myslenia, poznávania, pamäte," dodal Kitta.
Program po jeho prispôsobení na školské prostredie môže byť podľa riešiteľov užitočnou pomôckou pre učiteľov, vychovávateľov, ale aj rodičov a asistentov intelektovo postihnutých pacientov. Prácu vývojového tímu podporila Nadácia Slovenského plynárenského priemyslu.