Bezdomovci si predajom Nota bene zarobia priemerne 4000 korún

Bratislava 2. decembra (TASR) - Bezdomovci, ktorí predávajú časopis Nota bene, si mesačne prilepšia približne o 4000 korún. Výšku zárobku ovplyvňuje bezdomovec ...

Bratislava 2. decembra (TASR) - Bezdomovci, ktorí predávajú časopis Nota bene, si mesačne prilepšia približne o 4000 korún. Výšku zárobku ovplyvňuje bezdomovec tým, akým spôsobom časopis ponúka, ale do značnej miery na ňu vplýva aj ochota ľudí podporiť snahu bezdomovca riešiť svoju situáciu.

"Výška zárobku je, samozrejme, individuálna. Dosť tu zohráva úlohu, akú motiváciu má bezdomovec, keďže mnohí si z predaja hradia dlhy či ubytovne, ktoré sa pohybujú od 3000 do 5000 korún za mesiac," povedal pre TASR Martin Opeta z občianskeho združenia Proti prúdu. Väčšina z predajcov nemá domov, ale časopis predávajú aj ľudia, ktorým hrozí, že z finančných dôvodov prídu o strechu nad hlavou.

Celkovo predáva toto nekomerčné periodikum v 19 mestách na Slovensku okolo 400 predajcov, z toho 180 v Bratislave. Medzi nimi je väčšina s ukončeným základným vzdelaním alebo nedokončenou učňovkou. Ich vek sa pohybuje v rozpätí od 20 do 60 rokov.

"Skutočným problémom je to, že na ich nepriaznivú sociálnu situáciu vplýva niekoľko negatívnych faktorov, ktoré im bránia vo vzostupe," uviedol Opeta. Ako príklad spomenul situácie, keď niektorí vyrástli v detských domovoch, v nápravno-výchovných zariadeniach, nekomunikujú so svojou rodinou, sú závislí od alkoholu, majú dlžoby alebo fyzické či psychické problémy. "Najťažšia práca je presvedčiť predajcov, ktorí sú bezdomovcami už dlhé roky, že ich život môže byť lepší, že je v ich silách to zmeniť. Po dlhých rokoch strávených na ulici nastupuje apatia a mnohí sa, žiaľ, uspokoja so stavom, že dokážem prežiť," pokračoval Opeta.

V súčasnosti čítajú časopis Nota bene približne tri percentá populácie, čo predstavuje 90 tisíc ľudí. Medzi čitateľmi sú podľa prieskumu MML zo septembra tohto roka v prevahe muži, najmä v produktívnom veku, s ukončeným vysokoškolským a stredoškolským vzdelaním s maturitou a vyššími príjmami. Najčastejšia veková skupina je od 20 do 29 rokov (26 percent) a 40 až 49 rokov (21 percent). Časopis Nota bene tvorí externý tím redaktorov a prispievateľov.

Pouličný časopis Nota bene vznikol v Bratislave v septembri 2001 s pomocou medzinárodného projektu No Borders. Prvý týždeň predávali časopis v uliciach mesta iba dvaja predajcovia, ale do konca prvého predajného mesiaca ich bolo 12. V súčasnosti má Nota bene 36 farebných strán. Cieľom je to, aby si človek v núdzi pomocou predaja časopisu riešil vlastnú negatívnu sociálnu situáciu, upevnil sebadôveru či rozvíjal komunikačné a sociálne kontakty.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 634
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 605
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 245
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 052
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 763
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 534
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 367
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 856
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 598
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 996

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

TECH

Vytvorili prvú farbu na vlasy, ktorá dokáže meniť odtiene

Farby sa testujú pre komerčné použitie.

Neprehliadnite tiež

Polícia preveruje obťažovanie detí na pokeci

Profily s nevhodnými ponukami pre deti, na ktoré upozornilo SME, administrátori zablokovali. V pondelok pribudli na vymyslený profil nové obťažujúce správy

V utorok na severnom a východnom Slovensku hrozí vietor a poľadovica

Výstrahu prvého stupňa pred poľadovicou a hmlou vydal pre Prešovský a Žilinský kraj.

Model z katalógu: Rasistické komentáre neriešim

Dennis Johansen sa narodil v Keni, od dvoch rokov žije v Nórsku. S firmou Nebbia bude napriek rasistickým poznámkam spolupracovať ďalej.

Mihál odchádza z SaS: Sulík ťahá stranu mimo liberálnych vôd (rozhovor)

Poslanecký mandát nevrátim, nechcem sklamať voličov, tvrdí Jozef Mihál.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop