-------------------- V 3. odseku sme rozšírili o ďalšie informácie. --------------------
Bratislava 3. decembra (ČTK) - Počet vozidiel na Slovensku od rozpadu federácie výrazne stúpol, k čomu prispel rast životnej úrovne aj rozšírenie ponuky modelov. Predajcovia sa však zhodujú, že v krajine sa stále predáva málo nových áut a kritizujú dovoz starších vozidiel zo zahraničia.
Ročný predaj nových vozidiel od roku 1993 stúpol takmer triapolnásobne na vlaňajších rekordných 78.557 automobilov. "Stále je to málo, malo by sa predávať okolo 100.000 vozidiel," povedal ČTK Vladimír Srňan zo spoločnosti Summit Motors.
Celkový počet osobných vozidiel sa od rozpadu federácie podľa údajov Štatistického úradu zvýšil zhruba o tretinu na 1,33 milióna automobilov. Na jedno vozidlo tak v minulom roku pripadali štyria ľudia, zatiaľ čo v roku 1993 to bolo zhruba päť ľudí. V roku 2004 však štatistiky zaznamenali väčší prepad vozového parku. To podľa Združenia automobilového priemyslu spôsobilo vyradenie tých vozidiel z evidencie, ktorých majitelia nepožiadali o nové evidenčné číslo pre svoje auta.
Rastie tiež predaj ojazdených vozidiel. "Je nepríjemné, že sa vozidlá zo Západu presúvajú do tohto regiónu," doplnil viceprezident združenia Ľudovít Ujhelyi. Krajiny Vyšehradskej štvorky sa tak môžu onedlho stať vrakoviskom Európy a budú mať v budúcnosti problémy splniť prísnejšie ekologické limity Európskej únie, dodal.
Nákupy motorových vozidiel v uplynulých rokoch ovplyvnili niektoré administratívne rozhodnutia; napríklad v roku 2001 sa definitívne zrušila dovozná prirážka, ktorá dovtedy vozidlá predražovala o tri až desať percent. Ceny vozidiel pred vstupom krajiny do Európskej únie ovplyvňovalo aj clo, ktoré však pre dovozy z únie od roku 2004 zaniklo. Pre ostatné štáty sa v súčasnosti uplatňuje jednotná sadzba cla desať percent.
V roku 1996 boli zase zvýhodnené automobily s objemom motora do 1,5 litra. Vtedajšia vláda totiž chcela podporiť výmenu starších vozidiel za nové a rozhodla o zrušení cla a dovoznej prirážky na vozidla s malým objemom motora.
V súčasnosti majú podnikatelia možnosť rýchlejšie si uplatniť náklady za nakúpené auto, ak ho kúpia ako úžitkové vozidlo a nie ako bežný dopravný prostriedok. Rozdiely medzi týmito kategóriami sú minimálne.
Pozíciu najpredávanejších vozidiel si od rozpadu federácie drží česká Škoda, jej podiel na trhu však dlhodobo klesá. Zatiaľ čo v roku 1993 bol podiel mladoboleslavského výrobcu takmer 70 percent, tento rok by mohol dosiahnuť 22 percent.
Na nákup nového vozidla pritom Slováci musia pracovať menej ako v roku 1993. Pri vlaňajšej priemernej mesačnej mzde 18.761 korún by napríklad na Škodu Fabia s najmenším motorom museli zarábať zhruba 18 mesiacov. V roku 1993 by si pri zhruba triapolnásobne nižšom príjme na vozidlo zarobili za 34 mesiacov.
Vývoj počtu osobných vozidiel, predaj nových vozidiel a podiel českej Škody na predaji od roku 1993:
Rok Počet osobných vozidiel Predaj nových vozidiel Podiel značky Škoda na predaji nových vozidiel
1993 994.993 22.801 69,1
1994 994.046 15.419 60,5
1995 1,015.794 27.209 44,6
1996 1,058.425 79.345 29,0
1997 1,135.914 68.581 41,9
1998 1,196.109 76.171 42,3
1999 1,236.369 62.056 50,7
2000 1,274.244 60.434 53,1
2001 1,292.843 76.276 49,2
2002 1,326.891 70.933 41,1
2003 1,356.185 67.366 37,7
2004 1,197.030 67.781 31,3
2005 1,303.704 71.285 27,7
2006 1,333.749 78.557 27,2
Zdroj: Štatistický úrad, ministerstvo dopravy, Združenie automobilového priemyslu
prl boa