Áut na slovenských cestách za 15 rokov výrazne pribudlo

Bratislava 3. decembra (ČTK) - Počet vozidiel na Slovensku od rozpadu federácie výrazne stúpol, k čomu prispel rast životnej úrovne aj rozšírenie ponuky modelov. Predajcovia sa však zhodujú, že v krajine ...

-------------------- V 3. odseku sme rozšírili o ďalšie informácie. --------------------

Bratislava 3. decembra (ČTK) - Počet vozidiel na Slovensku od rozpadu federácie výrazne stúpol, k čomu prispel rast životnej úrovne aj rozšírenie ponuky modelov. Predajcovia sa však zhodujú, že v krajine sa stále predáva málo nových áut a kritizujú dovoz starších vozidiel zo zahraničia.

Ročný predaj nových vozidiel od roku 1993 stúpol takmer triapolnásobne na vlaňajších rekordných 78.557 automobilov. "Stále je to málo, malo by sa predávať okolo 100.000 vozidiel," povedal ČTK Vladimír Srňan zo spoločnosti Summit Motors.

Celkový počet osobných vozidiel sa od rozpadu federácie podľa údajov Štatistického úradu zvýšil zhruba o tretinu na 1,33 milióna automobilov. Na jedno vozidlo tak v minulom roku pripadali štyria ľudia, zatiaľ čo v roku 1993 to bolo zhruba päť ľudí. V roku 2004 však štatistiky zaznamenali väčší prepad vozového parku. To podľa Združenia automobilového priemyslu spôsobilo vyradenie tých vozidiel z evidencie, ktorých majitelia nepožiadali o nové evidenčné číslo pre svoje auta.

Rastie tiež predaj ojazdených vozidiel. "Je nepríjemné, že sa vozidlá zo Západu presúvajú do tohto regiónu," doplnil viceprezident združenia Ľudovít Ujhelyi. Krajiny Vyšehradskej štvorky sa tak môžu onedlho stať vrakoviskom Európy a budú mať v budúcnosti problémy splniť prísnejšie ekologické limity Európskej únie, dodal.

Nákupy motorových vozidiel v uplynulých rokoch ovplyvnili niektoré administratívne rozhodnutia; napríklad v roku 2001 sa definitívne zrušila dovozná prirážka, ktorá dovtedy vozidlá predražovala o tri až desať percent. Ceny vozidiel pred vstupom krajiny do Európskej únie ovplyvňovalo aj clo, ktoré však pre dovozy z únie od roku 2004 zaniklo. Pre ostatné štáty sa v súčasnosti uplatňuje jednotná sadzba cla desať percent.

V roku 1996 boli zase zvýhodnené automobily s objemom motora do 1,5 litra. Vtedajšia vláda totiž chcela podporiť výmenu starších vozidiel za nové a rozhodla o zrušení cla a dovoznej prirážky na vozidla s malým objemom motora.

V súčasnosti majú podnikatelia možnosť rýchlejšie si uplatniť náklady za nakúpené auto, ak ho kúpia ako úžitkové vozidlo a nie ako bežný dopravný prostriedok. Rozdiely medzi týmito kategóriami sú minimálne.

Pozíciu najpredávanejších vozidiel si od rozpadu federácie drží česká Škoda, jej podiel na trhu však dlhodobo klesá. Zatiaľ čo v roku 1993 bol podiel mladoboleslavského výrobcu takmer 70 percent, tento rok by mohol dosiahnuť 22 percent.

Na nákup nového vozidla pritom Slováci musia pracovať menej ako v roku 1993. Pri vlaňajšej priemernej mesačnej mzde 18.761 korún by napríklad na Škodu Fabia s najmenším motorom museli zarábať zhruba 18 mesiacov. V roku 1993 by si pri zhruba triapolnásobne nižšom príjme na vozidlo zarobili za 34 mesiacov.

Vývoj počtu osobných vozidiel, predaj nových vozidiel a podiel českej Škody na predaji od roku 1993:

Rok Počet osobných vozidiel Predaj nových vozidiel Podiel značky Škoda na predaji nových vozidiel

1993 994.993 22.801 69,1

1994 994.046 15.419 60,5

1995 1,015.794 27.209 44,6

1996 1,058.425 79.345 29,0

1997 1,135.914 68.581 41,9

1998 1,196.109 76.171 42,3

1999 1,236.369 62.056 50,7

2000 1,274.244 60.434 53,1

2001 1,292.843 76.276 49,2

2002 1,326.891 70.933 41,1

2003 1,356.185 67.366 37,7

2004 1,197.030 67.781 31,3

2005 1,303.704 71.285 27,7

2006 1,333.749 78.557 27,2

Zdroj: Štatistický úrad, ministerstvo dopravy, Združenie automobilového priemyslu

prl boa

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 6 148
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 155
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 2 999
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 497
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 483
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 407
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 397
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 190
  9. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni. 949
  10. Kedy sa refinancovanie oplatí? 934

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako mení transplantácia srdca vnímanie okolitého sveta

Transplantácia orgánov sa ukazuje ako otázka niekoľkých rokov. Vhodné srdce pre Jana Škrlanta sa však našlo už po šiestich týždňoch.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

SVET

Macron našiel spojencov na európsku revolúciu aj na Slovensku

Pri plánoch sa nemôže úplne spoľahnúť na podporu Nemecka.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

Neprehliadnite tiež

Domov

Kusého kampaň súperov zaujala, Droba kritizoval množstvo bilbordov

Doprava zdarma aj spolupráca. Kandidáti na post bratislavského župana vysvetľovali v diskusii SME, čo by urobili po zvolení ako prvé.

Domov

Kaliňák musí pre chyby vrátiť milióny z eurofondov

Kontrola Úradu vlády zistila chyby v projektoch za desiatky miliónov eur. Ministerstvo vnútra peniaze na pokutu nemá. Dohodlo sa na splátkach.

Domov

Hlávkovej prípad stojí, Ficove kroky proti korupcii by jej nepomohli

Polícia korupčné prípady podľa prokuratúry nezvláda riešiť a ľudia jej neveria.

Domov

Smeru ubudli členovia. Je za tým skôr vymieranie než nespokojnosť

Bývalí členovia v poslednom období upozorňujú na odchody aj pre nespokojnosť s politikou Smeru. Niekde sa potvrdili, niekde nie.