"Mnohé fakulty nevyvíjajú na svojich učiteľov tlak, ktorý by ich nútil publikovať," kritizovali autori štúdie nízke zastúpenie príspevkov zo Slovenska v uznávaných vedeckých časopisoch. "Výsledky vedeckej činnosti sa nijak významne nezlepšujú, skôr naopak," dodali.
Len 35 špičkových vedcov
Na vysokých školách či Slovenskej akadémii vied pôsobí len 54 vedcov, ktorí dosahujú výsledky porovnateľné so svetom, povedal poslanec parlamentu za opozičnú SDKÚ-DS a bývalý rektor Univerzity Komenského Ferdinand Devínsky.
Podľa Devínskeho je učiteľov na Slovensku približne 10 000. Z nich je približne 1 500 profesorov. „Ak odrátame akadémiu, tak špičkových vedcov máme na vysokých školách 35 z 1 500 profesorov. To je 2,3 percenta. Toľko ľudí je nejakým spôsobom schopných konkurovať vede vo svete alebo Európe. To je desivé číslo,“ vyhlásil Devínsky.
Príčinu stagnácie vedeckého výskumu vidí Devínsky aj v tom, že školy prijímajú čoraz viac študentov, počet pedagógov sa však výrazne nezvyšuje. Učitelia tak trávia viac času vzdelávaním a neostáva im priestor na vedeckú prácu.
"Nedá sa jednoznačne povedať, že sa zlepšujeme, ani že zhoršujeme," zhrnul jeden z autorov štúdie Michal Považan. "Tak, ako bol sledovateľný relatívne pozitívny trend minulý rok, tak tento rok sa zdá, že to bol len záchvev a nie vždy to pokračuje ďalej," dodal ďalší predstaviteľ ARRA Michal Fedák.
Kvantita na úkor kvality
Na Slovensku stále podľa ARRA existujú fakulty, ktoré menej dbajú na kvalitu vzdelávacej a výskumnej činnosti a uprednostňujú kvantitu. Dôsledkom toho je, že viaceré vysoké školy enormne zvýšili počet študentov, ktorí študujú v internej, ale najmä v externej forme.
Slovenské vysoké školy sa podľa ARRA, až na výnimky, len málo podieľajú na rozširovaní ľudského poznania a slovenskí vedci len málo publikujú vo svetových časopisoch. Takisto pretrváva, že doktorandi študujú aj v školách, ktorých vedecká produkcia je nízka aj na slovenské pomery. Mnohí profesori a docenti, či vysokoškolskí pedagógovia s ukončeným tretím stupňom vysokoškolského štúdia síce na vysokých školách pôsobia, ale neprejavuje sa to na kvalite vedeckej produkcie týchto škôl.
Externé štúdium nemá kontrolu kvality
Podľa ARRA klesol počet fakúlt, na ktorých prevažuje externé štúdium. V súčasnosti je ich 14. Na kontrolu kvality externého štúdia však neexistujú funkčné mechanizmy a dá sa predpokladať, že napriek tomu, že je platené, jeho kvalita bude nižšia ako pri dennom štúdiu. Na 13 fakultách pripadá na jedného profesora alebo docenta viac ako 100 študentov.
Ako hodnotili
ARRA hodnotila 92 fakúlt a dve vysoké školy, ktoré nemajú fakulty a rozdelili ich do šiestich skupín. Ide o prírodné vedy, technické vedy, lekárske vedy, pôdohospodárske vedy, spoločenské vedy a humanitné vedy.
Podľa Michala Považana z ARRA najlepšou vysokou školou v oblasti pôdohospodárstva bola Univerzita veterinárneho lekárstva. V humanitných vedách je najlepšou Vysoká škola múzických umení. V lekárskych a prírodných vedách drží primát Univerzita Komenského. V spoločenských vedách je na tom najlepšie Technická univerzita Košice a v technických vedách Slovenská technická univerzita.
Najlepšou fakultou v pôdohospodárskych vedách bola Univerzita veterinárneho lekárstva. V humanitných vedách je najlepšou Filozofická fakulta Univerzity Komenského. V lekárskych vedách bola najlepšia Jesseniova lekárska fakulta Univerzity Komenského. V prírodných vedách drží primát Fakulta matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského. V spoločenských vedách je na tom najlepšie Fakulta medzinárodných vzťahov Ekonomickej univerzity. V technických vedách v hodnotení ARRA najlepšie dopadla Fakulta chemickej a potravinárskej technológie Slovenskej technickej univerzity.
Podľa tretej hodnotiacej správy slovenského verejného vysokého školstva zaznamenala výrazný kvalitatívny vzostup Trnavská univerzita.
"Úspešné napredovanie Trnavskej univerzity je dôkazom, že aj relatívne novozaložené vysoké školy môžu dosahovať dobré výsledky," poznamenali zástupcovia ARRA o vysokej škole, ktorá vznikla v roku 1992.
Bez hodnotenia súkromných škôl
ARRA sa v hodnotení držala princípu merať intenzitu výkonu, nie celkový výkon. Na hodnotenie fakúlt a vysokých škôl boli použité indikátory zaradené do vecne kompaktných skupín. Hodnotené boli školy, ktoré existujú aspoň tri roky a zverejňujú o škole údaje, ktoré sú verifikovateľné. Preto ARRA nehodnotila žiadnu súkromnú vysokú školu.
Štúdia ARRA sa zamerala na hodnotenie kvality 20 verejných vysokých škôl, na ktorých študuje väčšina z približne 200.000 vysokoškolákov. Okrem nich pôsobia na Slovensku aj tri štátne vysoké školy a desať súkromných.
Firmy uprednostňujú absolventov súkromných vysokých škôl
Firmy hľadajúce zamestnancov cez internet uprednostňujú podľa ARRA absolventov súkromných vysokých škôl.
Najväčší záujem je o absolventov informatiky a elektrotechniky, najmenší o študentov humanitných vied, pričom je pozoruhodné, že títo prakticky ani nenachádzajú uplatnenie vo svojom odbore, ale väčšinou v administratíve.
Autor: zh

Beata
Balogová
