Bratislava 5. decembra (TASR) - Medzinárodné hodnotenie krajín OECD PISA 2006, v ktorom slovenský školský systém dosiahol podpriemerné výsledky, núti slovenské školstvo zamerať sa vo zvýšenej miere na rozvíjanie tvorivosti žiakov. Po dnešnom rokovaní vlády to povedal minister školstva Ján Mikolaj.
Podľa jeho slov sa pri testovaní žiakov prejavilo, že za obdobie rokov 2003 až 2006 sa situácia v rámci základných škôl nezlepšila vôbec, ale naopak stagnuje, respektíve je o niečo horšia. "Tým, že sa už po druhý raz ukázalo, že sme o niečo nižšie ako priemer, tak je najvyšší čas vykonať zmenu," tvrdí minister.
Na to, aby sa situácia zlepšila, sa chystá obsahová reforma a zmena prístupu vo vytváraní celých skupín predmetov. "Zdá sa, že budeme musieť nechať väčšiu voľnosť pre jednotlivé školy a rodičov, aby si vedeli v rámci študijných programov vybrať vlastný profil. Zrejme aj tá motivácia bude potom vyššia," vysvetlil nominant SNS.
Zároveň poznamenal, že deti musia viac samostatne pracovať a tvoriť. "V učiteľoch je zabudované, že sa skúša a ostatné deti sa pozerajú. Treba začať pracovať oveľa viac individuálne." Toto má byť aj jedným zo základných bodov chystanej školskej reformy, ktorá sa dá podľa jeho slov vyjadriť pojmom tvorivosť.
Na otázku, prečo učitelia žiadajú skôr naučené fakty a nie kreativitu, Mikolaj odpovedal, že to zrejme vychádza z tradície. "Školstvo je obrovský rezort a nie je jednoduché robiť zmeny zo dňa na deň. Chce to vykonať aj určitú prácu v myslení učiteľov, ale aj v samotnom prístupe žiakov, rodičov a samosprávy," uviedol. Podľa neho treba ale otvorene povedať, že toto testovanie (PISA, pozn. TASR) nie je aj o rozsahu znalosti, ale len o tvorivosti. "Ak by sa testovali vedomosti, možno by sme skončili prví," myslí si.
Slovenský školský systém dosiahol v spomínanom testovaní podpriemerné výsledky v porovnaní s priemerom vo všetkých troch oblastiach gramotnosti - čitateľskej, matematickej i prírodovednej.
Hoci sme dosiahli výsledky porovnateľné s rokom 2003, celkové hodnotenie týchto výsledkov v medzinárodnom kontexte sa však významne zhoršilo. "Štúdia OECD PISA nemeria, ako dobre učitelia učili a žiaci zvládli učivo. Na základe výsledkov preto nemožno robiť závery o kvalite práce našich škôl alebo potenciáli ich žiakov. Správa hodnotí mieru, v akej žiaci disponujú istými zručnosťami považovanými za dôležité pre uplatnenie sa v spoločnosti, a zbiera informácie o faktoroch, ktoré môžu mať na ich rozvoj vplyv," uvádza sa v správe.
Štúdia OECD PISA 2006 sa na Slovensku uskutočnila od 13. do 24. marca 2006, zúčastnilo sa jej vyše 4731 žiakov zo 189 škôl.