SME

Vystupovanie analytikov v médiách vnímali kritickejšie koaliční politici

Bratislava 8. decembra (TASR) - Koaliční politici, ktorých TASR oslovila s otázkou o úlohe politických analytikov v médiách, k nim zaujali kritickejšie ...

Bratislava. Koaliční politici, ktorých TASR oslovila s otázkou o úlohe politických analytikov v médiách, k nim zaujali kritickejšie stanovisko ako zástupcovia opozície.

Kým Štefan Zelník (SNS), Monika Beňová (Smer-SD) a podpredseda ĽS-HZDS Milan Urbáni nepovažujú analýzy významnej časti odborníkov za objektívne a vyvážené, Martin Fedor (SDKÚ-DS), Béla Bugár (SMK) poukazovali skôr na pozitíva úlohy, ktorú analytici v spoločnosti majú. Podľa Daniela Lipšica (KDH) sú dôveryhodnejší mladší politológovia, ktorí sa neangažovali v bývalom režime a "za Mečiara".

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

"Ak táto koalícia urobí niečo dobre, snažia sa na tom hľadať chyby," kritizuje analytikov Štefan Zelník (SNS), podľa ktorého absolútnej väčšine medializovaných analytikov chýba objektivita. Ak sa však už niekto rozhodne analyzovať politiku, práve objektivita pohľadu by podľa Zelníka mala byť základnou podmienkou. "Podľa mňa je to v osobných vzťahoch," odpovedá Zelník na otázku, v čom vidí príčinu tohto stavu. Dodáva, že akokoľvek dobré osobné vzťahy sú medzi politikom a analytikom, vedec by nikdy nemal strácať kritický odstup a nadhľad.

Naopak, podľa Martina Fedora (SDKÚ-DS) majú práve analytici nezávislý pohľad. "Majú v spoločnosti veľmi vážnu úlohu. Ak by občan počúval len politikov, dostal by k tej istej veci dve protikladné stanoviská a nevedel by sa zorientovať. Preto sú analytici jazýčkom na váhach," povedal pre TASR s dodatkom, že analytici pomáhajú občanom pochopiť kontext politických tém.

SkryťVypnúť reklamu

"Väčšina našich politológov reaguje len ad hoc. To pre mňa nie sú politológovia. Politológ by mal byť objektívny, nemal by do toho vnášať subjektivizmus," uvažuje podpredseda ĽS-HZDS Milan Urbáni. "Väčšina slovenských politológov je subjektívna, orientovaná niektorou stranou a prenášajú to aj do svojich analýz, čo je nesprávne," dodáva. Podľa Urbániho však na Slovensku sú aj schopní odborníci. "Sú takí, ktorí roky profesionálne pracujú, robia analýzy, sledujú politickú scénu," uzavrel podpredseda ĽS-HZDS.

Podľa Daniela Lipšica (KDH) sa v otázke politických analytikov nedá paušalizovať, vo všeobecnosti by však médiá mali dávať viac priestoru novým tváram. "Bolo by preto dobré, keby médiá oslovovali väčšie spektrum analytikov, aj mladých. Mnohí, ktorí sa angažovali za bývalého režimu a potom za Mečiarovho režimu a stále sa k niečomu vyjadrujú, tak ich dôveryhodnosť nie je príliš vysoká," uviedol s dodatkom, že aj analytici sa pri vyhodnocovaní nejakej udalosti často mýlia.

SkryťVypnúť reklamu

"Sú aj objektívni a sú aj hodne tendenční politickí analytici," uvažuje europoslankyňa za Smer-SD Monika Beňová. Dodala, že u analytikov je často cítiť, že tendujú k nejakému politickému subjektu, "že bývajú niektorí z nich viac kritickí k ľavicovým alebo stredoľavým stranám a protežujú viac pravicové politické subjekty". Poslanec a bývalý predseda SMK Béla Bugár si prácu analytikov váži. "Niekedy politici nemusia byť objektívni smerom na seba, alebo svoju politickú stranu. Politológ vie upozorniť v širších súvislostiach na veci, ktoré môžu pre stranu, alebo aj pre občanov znamenať veľa," povedal. Médiá by podľa neho okrem osvedčených odborníkov mali oslovovať aj nových ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 363
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 505
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 287
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 335
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 940
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 489
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 555
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 085
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Viktória Hrunčáková sa teší z výhry proti Rebecce Munkovej Mortensenovej z Dánska.

Slovenky po nečakane dramatickom priebehu získali prvý bod v kvalifikačnej skupine Pohára Billie Jean Kingovej.


TASR
Juraj Slafkovský (v strede) na striedačke Montrealu Canadiens.

Máme tu veľa dobrých hráčov a konkurencia je zase o niečo vyššia, vraví Slafkovský.


TASR
Zľava Martin Šviderský, Nelson Weiper a Eric Martel v zápase Slovensko U21 - Nemecko U21 na Štadióne Antona Malatinského v Trnave v rámci prípravy na EURO U21 2025.

Do predaja ide ďalších 1800 vstupeniek.


Zľava Daniel Gachulinec, Jadeon Descheneau a brankár Connor Lacouvée v zápase HK Nitra - DOXXbet Vlci Žilina v 5. semifinále play-off Tipos extraligy.

Žilinčania znížili stav semifinálovej série na 2:3 na zápasy a doma si chcú vybojovať rozhodujúci siedmy zápas.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu