DOPLNENÉ VIDEO

Na okraji Bratislavy sa zrútilo malé lietadlo, traja mŕtvi

Lietadlo padlo pred 9:30 za Vajnormi smerom na Čiernu Vodu, podľa záchranárov by malo byť z Chorvátska.

(Zdroj: SITA)

Na okraji Bratislavy dnes ráno havarovalo malé motorové lietadlo. Nešťastie neprežil ani jeden z trojčlennej posádky, povedala policajná hovorkyňa Dáša Kollárová.

Lietadlo padlo pred 9:30 za Vajnormi smerom na Čiernu Vodu, ktorá patrí do obce Chorvátsky Grob. Po páde začalo horieť, požiar je však už uhasený. Na mieste sú stále hasiči aj policajti.

Podľa prvých informácií by malo ísť o typ lietadla Cessna 303.

VIDEO: Zábery z miesta pádu


KAMERA: Lukáš Kodoň

Zahynuli Chorváti

Ako pre TASR povedal Pavol Svetoň z Leteckej záchrannej zdravotnej služby (LZZS), pre veľmi zlú viditeľnosť nemohla LZZS na miesto nešťastia priletieť. Lietadlo je z Chorvátska.

Príčina nehody, pri ktorej prišiel o život 53-ročný pilot dvojmotorového lietadla, 35-ročný mechanik a len 19-ročný zaúčajúci sa muž, zatiaľ nie sú známe. Novinárom to povedal Pavol Brat, šéf policajného vyšetrovacieho tímu s tým, že tento rok je to prvá nehoda.

Lietadlo malo na Slovensku absolvovať kontrolu

"Leteli sem na pravidelnú leteckú kontrolu, ktorej sa podrobujú na našom území. Lietadlo letelo zo Záhrebu," povedal Brat. Telá mŕtvych prevezú na súdnu pitvu po obhliadke miesta činu.

Ladislav Grell, vyšetrovateľ z Leteckého úradu Slovenskej republiky sa k príčinám nehody takisto nevedel vyjadriť. Ako povedal, expertíza trosiek lietadla môže trvať aj niekoľko mesiacov. "Z toho, čo tu vidíme, je zrejmý pád kolmo dole," povedal Grell. "Tieto lietadla nie sú vybavené zvukovými nahrávačmi." Dodal, že tieto lietadlá pristávajú rýchlosťou okolo 110 až 120 kilometrov za hodinu. Pri havárii malo lietadlo podľa odhadov v oboch nádržiach asi po 50 litrov paliva. Jeho trosky sú rozmetané v dĺžke asi sto metrov neďaleko Šúrskeho kanála pri jazere Lysy.

Slovenský hydrometeorologický ústav sa nevie vyjadriť k tomu, aká bola viditeľnosť v momente pádu lietadla, pretože nemá v tejto lokalite meracie zariadenie.

Podľa portálu Pravda.sk lietadlo čelne narazilo do zeme v plnej rýchlosti. Portál citoval očitého svedka tragickej udalosti, podľa ktorého sa posádke už nedalo pomôcť, pretože po náraze na zem sa trosky stroja vznietili. Hasičom sa neskôr podarilo oheň uhasiť. Na miesto nešťastia prišla aj zástupkyňa chorvátskeho veľvyslanectva a minister obrany František Kašický.

Chronológia leteckých nešťastí a havárií súvisiacich so Slovenskom:

24. novembra 1966
lietadlo bulharskej spoločnosti TABSO linky Sofia - Budapešť - Praha pred pádom neočakávane pristálo na bratislavskom letisku pre nepriaznivé počasie nad Prahou. Keď sa situácia zmenila, o 16.30 h odštartovalo, o chvíľku sa však stratilo z obrazoviek kontrolnej veže. Našli ho asi 1800 metrov pod Bielym krížom, obľúbenou turistickou lokalitou v Bratislave. O život prišlo 74 cestujúcich a 8 členov posádky dvanástich národností. Slováci medzi nimi neboli, ale päť Čechov.

28. júla 1976
na bratislavských Zlatých pieskoch sa zrútilo lietadlo Iljušin Il-18B. Stroj kvôli technickým problémom pri pristávaní tesne minul riadiacu vežu, preletel areál letiska a pri veľkom naklonení vpravo spadol do jazera Zlaté piesky. V kritický deň lietadlo priletelo z Tripolisu. V lietadle zahynulo 70 pasažierov a šesť členov posádky. Jeden cestujúci zomrel na následky zranení po prevoze do nemocnice. Nažive zostali piati ľudia.

7. decembra 1996
neďaleko Košíc sa pri poprašovaní polí Štátneho semenárskeho majetku v Cesticiach zrútilo lietadlo Z37A a začalo horieť. V troskách zahynul 42-ročný pilot. Obhliadka vraku lietadla ukázala, že vybuchli obe nádrže a následne sa roztrhal sud s chemikáliami. Pilota sa nepodarilo zachrániť napriek včasnému zásahu požiarnikov a Leteckej záchrannej služby z Košíc. Malé lietadlo patrilo spoločnosti Cassovia Air Service z Košíc.

16. mája 1997
pri Zelenom plese vo Vysokých Tatrách spadol záchranársky vrtuľník Alouette, ktorý patril spoločnosti Air Transport Europe, s. r. o., Poprad. Vo vrtuľníku bol pilot a traja ďalší ľudia. Cestujúci utrpeli úrazy chrbtice a zlomeniny stavcov.

24. júla 1997
havarovalo jednomotorové športové lietadlo typu Zlín Moravia Z-142 v obci Senohrad v Krupinskom okrese. Pri havárii zahynul 25-ročný pilot a jeho 45-ročný inštruktor. Podľa výsledkov vyšetrovania s najväčšou pravdepodobnosťou došlo k zlyhaniu ľudského faktora.

1. januára 1998
v Bratislave medzi Poliankami a Karlovou Vsou sa zrútil vrtuľník Leteckej záchrannej služby. Medzi piatimi obeťami bol aj pilot, ošetrujúca sestra a lekár, ako aj dvojdňové dievčatko, ktoré prevážali z nemocnice v Dolnom Kubíne na operáciu na bratislavské Kramáre.

6. júna 1999
v rámci Medzinárodného leteckého dňa SIAD ď99 na bratislavskom Letisku M. R. Štefánika havaroval 45-ročný pilot továrenského stroja Hawk 200 spoločnosti British Aerospace Graham Wardell. Pilot počas leteckej ukážky narazil prúdovým lietadlom v rýchlosti asi 500 až 600 km za hodinu na koniec odstavnej pristávacej betónovej plochy letiska. Neovládateľné lietadlo preletelo ponad budovu biologickej ochrany letiska a dopadlo do poľa vo vzdialenosti asi 200 metrov. Prvý a druhý náraz roztrhol lietadlo na niekoľko kusov, jeden z nich zasiahol 35-ročnú Bratislavčanku, ktorá zraneniam podľahla rovnako ako pilot. Pri tejto tragédii bolo zranených aj 15 ľudí.

20. júna 1999
zrútilo sa jednomotorové štvormiestne lietadlo pri lesnej ceste pod kopcom Veterný v pohorí Malá Fatra v katastri obce Kunerad v Žilinskom okrese. Stroj typu SOCATA TB 20 Trinidad francúzskej výroby s imatrikulačnými znakmi SP-TUS po náraze do lesného porastu na mieste zhorel. Haváriu prežili všetci štyria členovia posádky, dvaja Poliaci a dvaja Košičania.

24. apríla 2000
pri Trenčíne v oblasti zvanej Zlatovské vinohrady spáchal v motorovom vetroni L 13 SE samovraždu 20-ročný Boris K., mechanik z trenčianskeho Aeroklubu. Mladý muž lietadlo z Aeroklubu zobral svojvoľne. Podľa neoficiálnych zdrojov sa rozhodol ukončiť svoj život, pretože ho opustila priateľka.

8. mája 2000
pri Čiernom Balogu v Breznianskom okrese havarovalo športové lietadlo, v ktorého troskách zahynul pilot, 60-ročný Vojtech Š. z Liptovského Mikuláša. Malý športový model typu Zlín 142 sa zrútil do korún stromov nad miestnym športovým ihriskom a zapichol sa do zeme. Pilot v minulosti pracoval ako učiteľ vo Vojenskej akadémii v Liptovskom Mikuláši a dva roky na Ministerstve obrany SR.

3. júna 2000
havaroval na sliačskom letisku pri zrkadlovom vzostupe a následnom strmhlavom lete mjr. Luboš Novák, člen skupiny Biele Albatrosy na lietadle L-39Z Albatros. Pravdepodobne pre technickú poruchu nezvládol lietadlo a spadol kolmo na zem. Lietadlo sa potom dva razy od zeme odrazilo a vybuchlo. Pilot zahynul.

14. septembra 2000
v katastri obce Ožďany neďaleko Rimavskej Soboty sa zrútilo cvičné prúdové vojenské lietadlo Albatros L-39 z vojenskej základne Sliač. Pilot sa pred dopadom na zem katapultoval a neutrpel žiadne zranenia. Počas cvičného letu vo výške 500 až 1000 metrov prestal pilotovi fungovať motor. Pokúsil sa motor opätovne naštartovať a keď sa mu to nepodarilo, nasmeroval lietadlo do neobývanej zóny a katapultoval sa. Lietadlo po dopade na zem vybuchlo, pričom zhoreli aj pohonné látky, preto ekologické škody boli minimálne.

4. augusta 2001
v Dunajskej Strede havaroval so závesným motorovým klzákom Mara, dovezeným z Českej republiky, 41-ročný Dunajskostredčan. Silný nárazový vietor klzák vo výške asi 25 metrov nad zemou naklonil do pravého uhla a neovládateľný stroj dopadol na zem. Pilot bez leteckej licencie dve hodiny po havárii podľahol ťažkým zraneniam v nemocnici.

26. augusta 2001
na cestu pri Kľačne v okrese Prievidza sa zrútilo ultraľahké lietadlo typu JORA ON 986, ktoré patrilo ružomberskému aeroklubu. Nehodu neprežila dvojčlenná posádka, 65-ročný muž z Martina a 39-ročný z Kysuckého Nového Mesta.

28. októbra 2001
na trase Košice - Bratislava havarovalo súkromné lietadlo Lancer medzi Ábelovou a Polichnom v okrese Lučenec. Pád lietadla neprežil 32-ročný pilot z Bratislavy a jeho 27-ročný spolucestujúci, občan Talianska.

10. mája 2002
pilot a dvaja cestujúci športového lietadla Cesna 172 LOT vzlietli z trenčianskeho letiska smerom na Prievidzu. V horách v okolí Prievidze lietadlo v zlom počasí narazilo krídlom o strom a havarovalo. Pilot i pasažieri vyviazli s ľahkými zraneniami.

7. júla 2002
dvaja slovenskí občania zahynuli po páde malého ultraľahkého lietadla pri maďarskej Nagykanizsi. Príčinou leteckého nešťastia bola podľa odhadu odborníkov chyba pilota. Ultraľahké lietadlo typu Sova sa zrútilo iba pol minúty po štarte, prednou časťou sa zarylo do zeme a začalo horieť. Hasiči požiar uhasili, ale obaja Slováci zomreli v troskách.

29. októbra 2002
poldruha kilometra od obce Kalša v okrese Košice-okolie spadlo pri pristávaní lietadlo typu L-39 Albatros. Na jeho palube boli dve osoby, maďarskí štátni príslušníci, ktorí sa katapultovali. Inštruktor i pilot boli príslušníci maďarských vzdušných síl, ktorí boli na Slovensku na výcviku vo Vojenskej leteckej akadémii v Košiciach.

6. novembra 2002
havarovali dve vojenské lietadlá typu MiG-29 v katastri obce Spišské Tomášovce v okrese Spišská Nová Ves v povodí rieky Hnilec v Studenej doline. Nehoda si vyžiadala jednu obeť, pretože len jednému z pilotov sa podarilo katapultovať, druhý pri nehode zahynul.

1. marca 2003
krátko po štarte z bratislavského letiska vo Vajnoroch havaroval športový dvojplošník typu PITTS. Na palube lietadla boli dvaja slovenskí piloti-akrobati, obaja pri nehode zahynuli. Lietadlo sa zrútilo po 40 sekundách letu do neobývaného priestoru iba 50 metrov od objektu vajnorských kasární.

23. júna 2003
v Bratislave vo Vajnoroch pre poruchu motora havarovalo malé športové lietadlo značky Zlín Z-226 MS. V lietadle sa zranil 43-ročný pilot.

23. júna 2003
o život prišiel 38-ročný pilot Boris D. z Novej Dubnice, ktorého ultraľahké motorové lietadlo typu P-220 ULR Koala havarovalo na letisku v Nitre-Janíkovciach. Po vzlietnutí stroj prudko klesal a následne spadol. Pilot zahynul, keď ho z kabíny vyhodila odstredivá sila.

18. augusta 2003
dvojčlenná posádka zahynula pri havárii ultraľahkého lietadla v katastri obce Zemplínske Hámre. Lietadlo zachytilo ľavou zadnou časťou stĺp vysokého napätia a rozlomilo sa. Zadná časť zostala visieť na stĺpe a kabína sa zrútila na zem. Pri nehode zahynul 56-ročný majiteľ lietadla z Košíc a 46-ročný muž z Vranova nad Topľou.

9. októbra 2003
pri obci Pušovce havaroval vojenský vrtuľník typu Mi-17. Nehodu neprežili štyria ľudia. Všetci boli príslušníkmi Ozbrojených síl SR.

12. januára 2004
v Divíne v okrese Žilina havarovalo malé nemecké dopravné lietadlo, pri nehode zahynuli všetci traja pasažieri - pilot a dvaja cestujúci. Lietadlo malo pristáť na letisku v Dolnom Hričove. Pilot pravdepodobne pre zlé počasie pristáť nemohol a rozhodol sa urobiť ešte jeden okruh nad letiskom. Pri druhom pokuse o pristátie sa lietadlo zrútilo.

24. septembra 2005
dve obete si vyžiadal pád malého športového lietadla pri letisku v Boľkovciach v Lučenskom okrese. Stroj sa zrútil krátko po štarte. Obaja muži v lietadle - 42 a 57-ročný, boli na mieste mŕtvi.

25. septembra 2005
ľahké motorové lietadlo typu MORAN havarovalo v Turskej doline pri Žiline. Posádka lietadla, dvaja občania Maďarska, pád lietadla prežili.

2. januára 2006
vrtuľník Leteckej zdravotnej záchrannej služby (LZZS) Air-Transport Europe (ATE) typu Augusta A-109K2 havaroval neďaleko Janovej Lehoty v okrese Žiar nad Hronom. Vrtuľník letel na sekundárny let do Žiliny. Obeťami boli pilot, lekár a záchranár.

19. januára 2006
slovenské vojenské lietadlo AN-24 sa zrútilo pri maďarskej obci Hejce približne päť kilometrov od slovenských hraníc. Podľa slovenských oficiálnych informácií bolo na palube 43 osôb: 28 vojakov vracajúcich sa v rámci rotácie z vojenskej misie v Kosove, sedem osôb poskytujúcich metodickú pomoc a osem členov posádky. Nehodu prežil jediný človek.

11. júna 2007
počas pristávacieho manévru pri náhlej zmene smeru vetra havaroval približne 800 metrov od pristávacej dráhy na popradskom letisku 36-ročný pilot vetroňa Branislav V. z Popradu. Lietadlo sa zrútilo z výšky asi 50 metrov do hustého porastu neďaleko Velického potoka. Pilota, pripútaného k sedačke, vyslobodili záchranári zo zdemolovaného vetroňa, poskytli mu prvú pomoc a transportovali do Rooseveltovej nemocnice v Banskej Bystrici.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 605
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 162
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 103
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 923
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 817
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 514
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 499
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 474
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 464
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 994

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

O nezávislosti Katalánska nerozhodne referendum, ale ochota použiť násilie

Katalánsky boj za nezávislosť nebol nikdy násilný.

EKONOMIKA

Érsek sa rozhodol, bratislavské letisko chce dať do prenájmu

Minister predložil návrh na 30-ročnú koncesiu letiska.

SVET

Čoraz viac utečencov mieri na sever Európy cez Slovensko

V Rakúsku vojaci pomáhali pri klasickej policajnej činnosti.

Neprehliadnite tiež

Domov

Ministerka Lubyová: Nikto v EÚ nechce pozastaviť eurofondy pre vedu a výskum

Pripomenula, že ministerstvo školstva zrušilo problematickú eurofondovú výzvu.

Domov

Slováci si podľa WHO vypijú viac, podobne sú na tom Ukrajinci aj Česi

Alkohol pijú podľa štatistík častejšie muži než ženy.

Domov

Café Európa: Európska budúcnosť Česka a Slovenska

Aké je miesto Česka a Slovenska v Európskej únii? Sledujte diskusiu naživo.

Domov

Pápež posiela na Slovensko svojho kardinála, vykoná blahorečenie Titusa Zemana

Blahorečenie Titusa Zemana pripravujú Saleziáni don Bosca – Slovenská provincia a Bratislavská arcidiecéza.