KOŠICE 10. decembra (SITA) – Schválená druhá etapa racionalizácie siete stredných škôl a školských zariadení v zriaďovateľskej pôsobnosti Košického samosprávneho kraja (KSK) má priniesť úsporu 16 miliónov korún. Poslanci návrh schváli po dlhej diskusii. Len v dvoch prípadoch dôjde k zrušeniu dvoch škôl bez náhrady – zaniknú dve SOU poľnohospodárske v Michalovciach a v Strážskom. Zo siete budú vyradené aj štyri školy v prírode a viaceré študentské domovy – internáty a školské jedálne a kuchyne.
Zo siete bude vyradené SOU Viničky s tým, že právnymi nástupcami školy budú Spojená škola v Kráľovskom Chlmci a SOU poľnohospodárske v Pribeníku. Stane sa tak až k augustu 2009. Zanikne Spojená škola v Čiernej nad Tisou s organizačnými zložkami SOU železničné a Obchodná akadémia, ktorých právnym nástupcom bude Spojená škola v Kráľovskom Chlmci. Skončia aj Stredná poľnohospodárska a priemyselná škola, ako aj Stredná škola podnikania v Moldave nad Bodvou, ktorej nástupcom je Združená stredná škola v Moldave. Zanikne aj učilište v Prakovciach, ktorej nástupcom bude Spojená škola v
Do siete škôl bude zaradená nová Osemročná stredná odborná škola internátneho typu v Nižnej Slanej. Vo Viničkách vznikne Stredná odborná škola ovocinárska a vinohradnícka.
Najdiskutovanejšou bola otázka presťahovania SOU pôšt a telekomunikácií do objektu SOU železničného, ktorého zriaďovateľom je Krajský školský úrad Košice. Do objektov SOU spojov sa má presťahovať košické športové gymnázium. Poslanci z opozície navrhovali, aby sa toto sťahovanie odložilo a ešte sa zvážili možné alternatívne riešenia.
Vedúci odboru školstva KSK Štefan Kandráč ubezpečil poslancov, že pre SOU pôšt a telekomunikácií nebudú v železničnom učilišti horšie priestorové pomery, dokonca je tam ešte aj istá rezerva – bude dostatok učební pre teoretické aj praktické vyučovanie. Krajský školský úrad ako zriaďovateľ SOU železničného prefinancuje náklady nutných stavebných úprav s tým, že o prostriedky požiada ministerstvo. Ide o náklady vo výške približne 3 milióny korún. SOU pôšt a spojov produkuje ročne stratu dva až tri milióny korún, pričom podobnú stratu produkuje aj SOU železničné. Ich spojením sa ušetria náklady a straty budú nižšie. SOU spojov v tomto objekte bude vykrývať iba priame náklady spojené s užívaním priestorov a nebude platiť nájomné.