(AKTUALIZOVANÉ 15:50)

Poslanci schválili rýchlejšie vyvlastňovanie

Parlament schválil kontroverzný zákon, ktorý má urýchliť výstavbu vybraných úsekov diaľnic na Slovensku. Zákon však môže byť v rozpore s ústavou.

(Zdroj: TASR)

Parlament dnes schválil kontroverzný zákon o mimoriadnych jednorazových opatreniach, ktoré majú urýchliť výstavbu vybraných úsekov diaľnic na Slovensku.

Prijatá norma umožní napríklad stavať cesty na súkromných pozemkoch bez dohody s ich majiteľmi alebo ešte pred ukončením vyvlastňovacieho konania. Kritici návrhu už skôr upozornili, že zákon môže byť v rozpore s ústavou.

Schválené opatrenia sa vzťahujú na výstavbu diaľnic Hričovské Podhradie - Ivachnová, Jánovce - Jablonov, Fričovce - Svinia a Nitra-západ - Hronský Beňadik.

VIDEO: Reakcie Lipšica, Slotu a Mečiara na zákon

Vážny privítal schválenie zákona o mimoriadnych opatreniach

Minister dopravy Ľubomír Vážny priamo počas otvárania diaľničného úseku Važec - Mengusovce privítal prijatie zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v Národnej rade SR. "Považujem to za vyriešenie ďalšieho kľúčového momentu v celom postupe projektov PPP na Slovensku. Je to míľnik, bez ktorého by sme sa nevedeli pohnúť ďalej," povedal Ľ. Vážny. Zbieranie podpisov opozičných poslancov, ktorý chcú schválený zákon predložiť na ústavný súd, považuje minister Vážny za legitímne právo poslancov. "Len ma mrzí, že majú plné ústa výkrikov ako treba diaľnice pohnúť a na druhej strane idú zbierať podpisy," dodal Ľ. Vážny.

Schválené opatrenia sa budú vzťahovať na výstavbu diaľnic Hričovské Podhradie - Ivachnová, Jánovce - Jablonov, Fričovce - Svinia a Nitra-západ - Hronský Beňadik. Ide o úseky diaľnice, ktoré by sa mali stavať formou PPP projektov. "Na tomto projekte je približne 6 000 dotknutých pozemkov a približne 40 000 kúpnych zmlúv. Ja mám predstavu, že to bude okolo 300 až 400 tých, na ktorých sa bude vzťahovať tento zákon," dodal minister Vážny. Podľa nového zákona by vlastnícke práva k pozemkom, na ktorých sa majú stavať diaľnice, nebolo potrebné získať k stavebnému konaniu, ale až ku kolaudačnému konaniu.

Tóthová bola proti

Zo 143 prítomných poslancov návrh zákona získal podporu 80 koaličných hlasov. Výnimkou bola iba poslankyňa Katarína Tóthová (ĽS-HZDS), ktorá už skôr označila predlohu za protiústavnú, a pri hlasovaní sa zdržala. Opozičný poslanec

Podľa predlohy sa bude môcť začať výstavba cesty na súkromnej parcele aj bez toho, aby s tým súhlasil jej vlastník. Ak nebude ochotný dohodnúť sa na predaji pôdy, štát mu ju vyvlastní. Majetkové vyrovnanie mu však bude stačiť doložiť až pri kolaudácii stavby, kým doteraz sa muselo doriešiť pred začiatkom výstavby. Zákon ešte musí posúdiť prezident, platiť začne po zverejnení v Zbierke zákonov.

Vláda Roberta Fica chce zrýchliť tempo výstavby diaľnic v krajine, viac ako 150 kilometrov ciest preto zamýšľa postaviť prostredníctvom projektov súkromno-verejného partnerstva (PPP) projekty. Kabinet sa zaviazal spojiť Bratislavu s Košicami diaľnicou do roku 2010. Schválený zákon sa vzťahuje len na konkrétne vybrané úseky ciest na tejto trase a na ďalšie desiatky kilometrov rýchlostnej cesty R1 z Nitry do Banskej Bystrice.

Prijatá norma umožní rýchlejšiu administratívnu prípravu stavieb tak, aby sa na jar budúceho roka mohli začať stavebné práce. Štát už vyhlásil prvý tender na výber súkromnej spoločnosti, ktorá sa má postarať o výstavbu viacerých úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a východom krajiny.

Zákon napadneme na Ústavnom súde, tvrdí Lipšic

Kresťanskí demokrati už dnes začínajú zbierať podpisy poslancov, ktorí požiadajú Ústavný súd, aby účinnosť zákona pozastavil.

Zákon o mimoriadnych opatreniach pri príprave výstavby diaľnic, ktorý dnes schválila Národná rada predstavuje podľa poslanca NR SR z opozičného KDH Daniela Lipšica najvýraznejšie porušenie vlastníckych práv občanov od roku 1989.

"Možnosť, aby na súkromných pozemkoch staval štát bez akéhokoľvek obmedzenia, je úplne neprijateľným zásahom do vlastníckeho práva. A vlastnícke právo je jedným zo základných ľudských práv," vyhlásil na mimoriadnom brífingu krátko po hlasovaní Lipšic. Pri účinnosti tohto zákona sa totiž podľa neho v praxi môže stať, že na súkromný pozemok, ktorý nie je vyvlastnený, prídu buldozéry a začnú na ňom stavať diaľnicu. "Aj keď následne rozhodnú orgány alebo súdy, že vyvlastnenie možné nie je, už nie je možný návrat späť. Tá diaľnica už nebude zbúraná, nie je možné navrátenie do predošlého stavu," upozornil Lipšic.

Aj keď je stavanie diaľnic potrebné a dôležité, tento krátkodobý cieľ nemôže ísť podľa Lipšica na úkor porušovania základných práv občanov. "Je možné zrýchľovať proces výstavby diaľnic bez toho, aby sa porušovali práva občanov," zdôraznil opozičný poslanec. Súčasná vláda pritom podľa neho nevie zrealizovať ani tender na výstavbu diaľničných úsekov a túto svoju neschopnosť sa snaží riešiť zásahom do ústavných práv občanov.

Podľa Mečiara nie je zákon ničím mimoriadnym

Schválený zákon považuje predseda koaličnej ĽS-HZDS Vladimír Mečiar za úplne bežný a ničím mimoriadny. Ústavný súd je podľa neho normálnou súčasťou demokratického zriadenia, svoje stanovisko ako právnika pritom nepovažuje za podstatné. Viac sa k obsahu zákona vyjadrovať nechcel.

Diaľničné spojenie Bratislava-Košice by malo byť rýchlejšie

Diaľničné spojenie medzi Bratislavou a Košicami by sa malo od dnešného dňa zrýchliť. Motoristi totiž môžu jazdiť po novom diaľničnom úseku medzi Važcom a Mengusovcami, ako aj medzi Hričovským Podhradím a Žilinou-Strážovom, ktorý dosiaľ mohli využívať iba v polovičnom profile. ČTK o tom informovali zástupcovia ministerstva dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti.

"V oboch prípadoch by mala byť diaľnica prejazdná kombináciou plného a polovičného profilu. Podľa mojich informácií by verejnosť mala začať oba úseky využívať od dnešného dňa. Podľa niektorých informácií sa uvažovalo o strede," povedal hovorca NDS Marcel Jánošík.

Približne dvanásťkilometrový úsek Važec-Mengusovce na východe krajiny začali stavať pred viac než deviatimi rokmi, pre nedostatok peňazí však práce postupovali len pomaly. Dokončenie diaľničného úseku v plnom profile sa očakáva na budúci rok. Po asi šesťkilometrovej trase medzi Hričovským Podhradím a Žilinou-Strážovom na severnom Slovensku začali vodiči jazdiť v januári, využívať však mohli len dva pruhy. Teraz by mali väčšinu úseku prechádzať v plnom profile. Zlepšiť dopravnú situáciu v Žiline by mal aj nový privádzač Žilina-Lietavská Lúčka.

Koaličným poslancom prešli výrazné zmeny vo Vážneho návrhu

Vo Vážneho návrhu zákona o elektronických komunikáciách prešli výrazné zmeny, ktoré navrhli koaliční poslanci parlamentu. Poslancom vládnej koalície prešlo, aby štátne orgány nemali prístup do databáz telekomunikačných operátorov v takom rozsahu, ako požadoval minister dopravy Ľubomír Vážny zo Smeru-SD v návrhu zákona.

Poslanci za SNS Ján Slota, Rafael Rafaj, Rudolf Pučík a Ján Kovarčík z ĽS-HZDS navrhli obmedzenia, pretože ministerský návrh umožňoval „plošný neobmedzený on-line prístup orgánov štátu do databáz operátorov“. Podľa nich by išlo o neprimeraný zásah do súkromia a absolútne sa vylučovala možnosť nezávislej kontroly. „Vládny návrh zákona by umožnil nekontrolovateľný prístup do týchto databáz,“ zdôvodňovali poslanci.

Podniky nebudú mať povolené poskytovať údaje z elektronickej komunikácie zahraničným štátnym orgánom. Pozmeňujúcim návrhom to presadili poslanci za SNS Emil Vestenický a Ján Chrbet. Ich poskytovanie budú mať povolené len štátne orgány na Slovensku.

Poslancovi za Smer-SD Petrovi Pelegrinimu prešli zmeny v lehotách uchovávania dát. Údaje z internetovej komunikácie sa podľa neho budú uchovávať šesť mesiacov a dáta z ostatných druhov komunikácie maximálne 12 mesiacov. Vládny návrh pritom chcel povoliť uchovávanie dát na 24 mesiacov. Zákon o elektronických komunikáciách nadobudne účinnosť dňom vyhlásenia.


Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 10 171
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 071
  3. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 7 960
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 848
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 6 780
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 018
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 251
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 654
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 761
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 2 414

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

DOMOV

Lipšicovi zamietli dohodu o vine a treste

Generálna prokuratúra zamietla obvinenému dohodu o vine a treste.

EKONOMIKA

Evku vybral Lajčák priamo, pred mesiacmi hovoril niečo iné

Minister sa bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.

TECH

Odhalili tajomstvo starovekej antikoncepcie. Skutočne fungovala

Rastlinné zložky zabránia počatiu.

Neprehliadnite tiež

Politický geograf Madleňák: Neviem, či v Lučenci poznajú Luntera či Mičeva

Extrémista Marian Kotleba ťaží v banskobystrickej župe aj zo slabej informovanosti tamojších voličov, hovorí pre SME politický geograf TIBOR MADLEŇÁK.

Sudcovia si vyberajú, ako má vyzerať spravodlivosť

O osem voľných miest v Súdnej rade sa uchádza sedemnásť ľudí. Rozhoduje asi 1360 sudcov z celého Slovenska.

Lipšicovi zamietli dohodu o vine a treste

Generálna prokuratúra zamietla obvinenému dohodu o vine a treste.

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.