SME

Nad Považskou Bystricou začali stavať diaľnicu

Ako prvý sa bude stavať takmer 4,7-kilometrový úsek od centra mesta po Vrtižer s predpokladaným termínom ukončenia október 2010.

(Zdroj: SITA)

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) dnes začala stavať dlhoočakávaný diaľničný úsek ponad Považskú Bystricu. Úsek od Sverepca po centrum by sa mal podľa hovorcu NDS Marcela Jánošíka začať stavať začiatkom budúceho roka. Podľa vyjadrení NDS by chceli celý úsek od Sverepca po Vrtižer dokončiť ešte v roku 2010.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

VIDEO: Otvorenie výstavby dialničného úseku ponad Považskú Bystricu


KAMERA: Michal Trško

Úsek, ktorý sa dnes začal stavať, sa začína v križovatke Centrum, ktorú projektant navrhol kompletne na mostných objektoch. Diaľnica ďalej povedie cez záplavové územie Váhu súbežne s Hričovským kanálom čiastočne na násype a ďalej na estakáde až po opätovné premostenie Váhu a napojenie na už prevádzkovaný diaľničný úsek Vrtižer – Hričovské Podhradie. Projekt je zaradený do zoznamu stavieb spolufinancovaných z Kohézneho fondu.

SkryťVypnúť reklamu

Celý diaľničný úsek Sverepec - Vrtižer bude mať podľa NDS 9 595 metrov, vyžiada si výstavbu 20 mostov, mimoúrovňové križovania, či asanáciu 21 objektov. V rámci protihlukových opatrení v meste taktiež vymenia tisícky okien. Prvé štúdie diaľničného úseku cez Považskú Bystricu vznikli v 60. rokoch. Niektorí občania žiadali, aby bol úsek realizovaný tunelovým variantom mimo mesto, no neuspeli. Dominantou stavby podľa NDS bude mestská estakáda premosťujúca Považskú Bystricu vo výške 30 metrov. Rekordnou dĺžkou 1 786 metrov a navrhnutou technológiou bude unikátny most Hričovský kanál. Premávku v prehustenej Považskej Bystrici v súčasnosti riadi Inteligentný dopravný systém za 100 miliónov korún.

Prehľad udalostí v sporoch o kartelovú dohodu firiem na stavbu diaľnice pod Tatrami a zákaz účasti týchto spoločností na verejných súťažiach:

23. decembra 2005
Protimonopolný úrad (PMÚ) rozhodol, že slovenské spoločnosti Doprastav, Betamont, Inžinierske stavby, Skanska BS (predtým Banské stavby), jej česká materská firma Skanska DS, Strabag a portugalská Mota-Engil nezákonne koordinovali svoje správanie vo verejnej súťaži na stavbu osemkilometrovej časti diaľničného úseku Mengusovce-Jánovce a udelil im za kartelovú dohodu pokutu spolu 1,47 miliardy korún.

SkryťVypnúť reklamu

16. októbra 2006
Rada PMÚ ako odvolací orgán úradu v zásade potvrdila prvostupňové rozhodnutie PMÚ z predošlého roka; oslobodila však od postihu Skanska BS a znížila celkovú pokutu na 1,35 miliardy korún, pričom najviac, zhruba 418 miliónov Sk, mala zaplatiť Mota-Engil. Firmy ohlásili, že sa pokúsia zvrátiť rozhodnutie PMÚ na súde; Krajský súd v Bratislave potom odložil vykonateľnosť rozhodnutia a tým aj zaplatenie pokuty.

27. novembra 2006
Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) oznámil, že šesť potrestaných stavebných firiem sa nebude môcť päť rokov uchádzať o štátne a verejné zákazky. Úrad sa odvolal na stanovisko PMÚ o karteli. Neskôr ÚVO pripustil, že firmy sa na tendroch budú môcť zúčastniť prostredníctvom dcérskych spoločností. Firmy namietali, že ÚVO vydal zákaz napriek tomu, že súd ešte nerozhodol o pokute od PMÚ.

SkryťVypnúť reklamu

7. júna 2007
Generálna prokuratúra podala protest voči usmerneniu ÚVO o zákaze účasti firiem v tendroch. ÚVO nasledujúci mesiac usmernenie zrušil. Aj nové rozhodnutie, ktoré úrad vydal, však spoločnostiam bránilo v účasti na zákazkách.

8. novembra 2007
Jedna z potrestaných spoločností, zvolenská firma Betamont, vyhrala spor s ÚVO na bratislavskom krajskom súde. Súd zrušil rozhodnutie úradu, ktoré Betamontu zakazovalo účasť vo verejných tendroch.

28. novembra 2007
Krajský súd v Bratislave otvoril pojednávanie v spore o pokutu od PMÚ za kartelovú dohodu. Ďalšie pojednávanie odročil na neurčito.

13. decembra 2007
Spor s ÚVO vyhrala na krajskom súde aj najväčšia slovenská stavebná firma Doprastav.


Autor: zh

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 419
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 325
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 893
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 804
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 558
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 421
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 144
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Auto Landa Norrisa po nehode v kvalifikácii Veľkej ceny Saudskej Arábie.

Po náraze do bariéry v štvrtej zákrute si sám vyčítal zbytočné riziko.


Reuters
Na snímke smútok hráčov Žiliny.

Žilina dohrávala záver zápasu v presilovke.


a 1 ďalší
Hokejisti Česka počas prípravy.

Tím Radima Rulíka už doplnili aj hokejisti Sparty Praha a Hradca Králové.


Matúš Malý (Ružomberok).

Dlhú presilovku futbalisti Skalice využili až v nadstavenom čase druhého polčasu.


a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu