Národná diaľničná spoločnosť (NDS) dnes začala stavať dlhoočakávaný diaľničný úsek ponad Považskú Bystricu. Úsek od Sverepca po centrum by sa mal podľa hovorcu NDS Marcela Jánošíka začať stavať začiatkom budúceho roka. Podľa vyjadrení NDS by chceli celý úsek od Sverepca po Vrtižer dokončiť ešte v roku 2010.
VIDEO: Otvorenie výstavby dialničného úseku ponad Považskú Bystricu
KAMERA: Michal Trško
Úsek, ktorý sa dnes začal stavať, sa začína v križovatke Centrum, ktorú projektant navrhol kompletne na mostných objektoch. Diaľnica ďalej povedie cez záplavové územie Váhu súbežne s Hričovským kanálom čiastočne na násype a ďalej na estakáde až po opätovné premostenie Váhu a napojenie na už prevádzkovaný diaľničný úsek Vrtižer – Hričovské Podhradie. Projekt je zaradený do zoznamu stavieb spolufinancovaných z Kohézneho fondu.
Celý diaľničný úsek Sverepec - Vrtižer bude mať podľa NDS 9 595 metrov, vyžiada si výstavbu 20 mostov, mimoúrovňové križovania, či asanáciu 21 objektov. V rámci protihlukových opatrení v meste taktiež vymenia tisícky okien. Prvé štúdie diaľničného úseku cez Považskú Bystricu vznikli v 60. rokoch. Niektorí občania žiadali, aby bol úsek realizovaný tunelovým variantom mimo mesto, no neuspeli. Dominantou stavby podľa NDS bude mestská estakáda premosťujúca Považskú Bystricu vo výške 30 metrov. Rekordnou dĺžkou 1 786 metrov a navrhnutou technológiou bude unikátny most Hričovský kanál. Premávku v prehustenej Považskej Bystrici v súčasnosti riadi Inteligentný dopravný systém za 100 miliónov korún.
Prehľad udalostí v sporoch o kartelovú dohodu firiem na stavbu diaľnice pod Tatrami a zákaz účasti týchto spoločností na verejných súťažiach:
23. decembra 2005
Protimonopolný úrad (PMÚ) rozhodol, že slovenské spoločnosti Doprastav, Betamont, Inžinierske stavby, Skanska BS (predtým Banské stavby), jej česká materská firma Skanska DS, Strabag a portugalská Mota-Engil nezákonne koordinovali svoje správanie vo verejnej súťaži na stavbu osemkilometrovej časti diaľničného úseku Mengusovce-Jánovce a udelil im za kartelovú dohodu pokutu spolu 1,47 miliardy korún.
16. októbra 2006
Rada PMÚ ako odvolací orgán úradu v zásade potvrdila prvostupňové rozhodnutie PMÚ z predošlého roka; oslobodila však od postihu Skanska BS a znížila celkovú pokutu na 1,35 miliardy korún, pričom najviac, zhruba 418 miliónov Sk, mala zaplatiť Mota-Engil. Firmy ohlásili, že sa pokúsia zvrátiť rozhodnutie PMÚ na súde; Krajský súd v Bratislave potom odložil vykonateľnosť rozhodnutia a tým aj zaplatenie pokuty.
27. novembra 2006
Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) oznámil, že šesť potrestaných stavebných firiem sa nebude môcť päť rokov uchádzať o štátne a verejné zákazky. Úrad sa odvolal na stanovisko PMÚ o karteli. Neskôr ÚVO pripustil, že firmy sa na tendroch budú môcť zúčastniť prostredníctvom dcérskych spoločností. Firmy namietali, že ÚVO vydal zákaz napriek tomu, že súd ešte nerozhodol o pokute od PMÚ.
7. júna 2007
Generálna prokuratúra podala protest voči usmerneniu ÚVO o zákaze účasti firiem v tendroch. ÚVO nasledujúci mesiac usmernenie zrušil. Aj nové rozhodnutie, ktoré úrad vydal, však spoločnostiam bránilo v účasti na zákazkách.
8. novembra 2007
Jedna z potrestaných spoločností, zvolenská firma Betamont, vyhrala spor s ÚVO na bratislavskom krajskom súde. Súd zrušil rozhodnutie úradu, ktoré Betamontu zakazovalo účasť vo verejných tendroch.
28. novembra 2007
Krajský súd v Bratislave otvoril pojednávanie v spore o pokutu od PMÚ za kartelovú dohodu. Ďalšie pojednávanie odročil na neurčito.
13. decembra 2007
Spor s ÚVO vyhrala na krajskom súde aj najväčšia slovenská stavebná firma Doprastav.
Autor: zh

Beata
Balogová
