BRATISLAVA 15. decembra (SITA) - Firemná filantropia na Slovensku sa úspešne rozvíja. To, aby sa stala súčasťou stratégie podnikateľských subjektov na Slovensku, je snahou Fóra donorov (FD). Agentúru SITA o tom informovala Katarína Podracká z FD.
Firemná filantropia je téma, ktorej význam sa aj na Slovensku neustále zvyšuje. Darí sa rozvíjať ju vďaka vyspelosti a spolupráci podnikateľských subjektov, ktoré si uvedomili, že úspech v podnikaní prináša zodpovednosť voči komunite a spoluprácou v tejto oblasti môžu svoje aktivity dosiahnuť efektívnejšie, ako v tlačovej správe uviedla Podracká.
Začiatkom roku 2006 vznikol pri FD Klub firemných darcov. Je to prestížne zoskupenie firiem, ktoré podnikajú v Slovenskej republike a firemnej filantropii sa venujú systematicky, transparentne a dlhodobo. Pomáhajú tak presadzovať štandardy a etické pravidlá dobrého firemného darcu, ako aj ďalší rozvoj firemnej filantropie v SR.
"Považujeme za mimoriadne dôležité, že v roku 2007 sa potvrdila opodstatnenosť existencie Klubu firemných darcov na Slovensku. Aj vďaka aktivitám Klubu firemných darcov a jeho členov sa podarilo niekoľkonásobne zvýšiť mediálne pokrytie témy angažovania sa firiem v spoločnosti, čo prispelo jednak k zvýšeniu informovanosti verejnosti o motívoch a nástrojoch firiem, a jednak k pozitívnejšiemu vnímaniu takýchto firiem verejnosťou," uviedla Lenka Iľanovská, riaditeľka Fóra donorov. V roku 2007 sa podarilo zorganizovať niekoľko úspešných podujatí, ktoré pomohli rozvíjať partnerstvá a spoluprácu medzi firemnými darcami a neziskovými organizáciami. Vďaka spolupráci s Junior Achievement Slovensko má viac ako 2300 stredoškolských študentov komplexný prehľad o spoločensky zodpovednom podnikaní a nástrojoch komunitného investovania, a to od teoretických základov až po praktické formy spolupráce a nástroje podpory spoločensky prospešných projektov.
FD aj v roku 2007 v spolupráci s týždenníkom TREND uskutočnil v poradí už tretí prieskum o stave firemnej filantropie u nás. Zostavili unikátny rebríček TOP firemný filantrop, ktorý oceňuje najväčších firemných darcov podľa objemu udelených prostriedkov. Najväčším darcom sa stal Slovenský plynárenský priemysel (53 miliónov korún), po ňom Prvá stavebná sporiteľňa (14 miliónov korún) a na treťom mieste firma Glaxo Smith Kline Slovakia (11 miliónov korún). FD tiež realizovalo viacero prieskumov mapujúcich stav darcovstva na Slovensku, napríklad prieskum verejnej mienky o filantropii či analýzu mediálneho pokrytia firemnej filantropie.
Lenka Iľanovská medzi priority v budúcom roku zaradila pokračovanie úspešnej spolupráce s Junior Achievement Slovensko. Klub firemných darcov sa zameria aj na zintenzívňovanie spolupráce s firmami v regiónoch a s malými a strednými podnikmi. Pripravili tiež sériu vzdelávacích seminárov pre zástupcov mimovládnych neziskových organizácií a podujatia.
Program FD na podporu a rozvoj firemnej filantropie bol odštartovaný v roku 2006 a je súčasťou medzinárodnej iniciatívy CEENERGI - Central and Eastern European Network for Responsible Giving - na ktorej spolupracujú FD z Bulharska, Českej republiky, Maďarska, Poľska, Slovenska, Rumunska, Ruska a Ukrajiny. Zámerom iniciatívy CEENERGI, ako aj Programu FD, je podporovať a propagovať úspešné a efektívne formy angažovanosti podnikateľských subjektov v spoločnosti.