KOŠICE 19. decembra (SITA) – Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) považuje nárok spoločnosti OutClaim v objeme vyše 43 miliónov korún za neopodstatnený a chce podniknúť patričné právne kroky. Uvádza sa to v stanovisku generálneho riaditeľa DPMK Michala Tkáča. „S požiadavkou spoločnosti OutClaim, s.r.o. sme sa prvýkrát oboznámili 18. decembra v popoludňajších hodinách. Podľa obsahu požiadavky na zaplatenie zmluvnej pokuty a náhrady škody DPMK môže zodpovedne prehlásiť, že nárok spoločnosti OutClaim, s.r.o. je v celom rozsahu neopodstatnený z viacerých dôvodov, ktoré budeme bližšie špecifikovať v súdnom konaní. Je paradoxné, že spoločnosť OutClaim, s.r.o., požaduje od DPMK náhrady škody, pričom v skutočnosti bola škoda spôsobená DPMK, ktorej rozsah je predmetom právnej a ekonomickej analýzy,“ uviedol v stanovisku Tkáč.
Vyše 43,3 milióna korún žiada ako náhradu škody od Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) spoločnosť OutClaim, ktorá pre dopravný podnik na základe mandátnej zmluvy vymáhala pohľadávky od čiernych pasažierov. „Včera sme požiadali DPMK, aby uhradil škodu spôsobenú jeho protizmluvným konaním vo výške 43 334 418 korún. AK DPMK neuhradí záväzok v trojdňovej lehote, teda do piatka, OutClaim si uplatní svoj nárok súdnou cestou. Bez ohľadu na reakciu DPMK pokiaľ ide o výšku vyčíslenej škody, OutClaim naň podá žalobu v záujme ochrany svojej dobrej povesti,“ informovala novinárov na dnešnej tlačovej besede projektová manažérka spoločnosti Alexandra Kvietková.
Podľa spoločnosti OutClaim DPMK im má uhradiť zmluvnú pokutu 707 950 korún, druhou je povinnosť náhrady spôsobenej škody vo výške 42,6 milióna korún. Celková suma náhrady škody pozostáva z náhrady nákladov na právne služby poskytnuté advokátom zastupujúcim DPMK v procese deblokácie pohľadávok, čo predstavujú vyše 16 mil. Sk a zo sankcie vyše 27 mil. Sk, ktorú musel OutClaim uhradiť za jednostranné zrušenie zmluvy so zriaďovateľom Európskeho rozhodcovského súdu.
Podľa vyjadrenia zástupcov spoločnosti, požiadavka OutClaimu, aby mu DPMK uhradil škody, je dôsledkom nekompetentného a protizmluvného konania nového manažmentu dopravného podniku, ktorý od apríla konal v rozpore s uzavretou mandátnou zmluvou a v júni ju dokonca označil za neplatnú, pričom tak môže urobiť iba súd.
DPMK neoznámil OutClaimu svoje výhrady voči zmluve a ani neprejavil vôľu inak upraviť obchodné vzťahy. OutClaim považoval zmluvu za platnú až do októbra tohto roku, kedy po neúspešnej snahe o urovnanie vzťahov s DPMK od zmluvy odstúpil. Podľa vyjadrenia Kvietkovej, ak by OutClaim od zmluvy neodstúpil, škody by narástli takmer na dvojnásobok.
DPMK uzavrel zmluvu so spoločnosťou OutClaim na základe výberového konania v marci 2006. Spoločnosť OutClaim ju začala plniť od mája 2006. Od DPMK prevzala na vymáhanie 12 083 pohľadávok a na súdne vymáhanie podala 12 078, v zvyšných troch prípadoch proces zastavil dopravný podnik. Výška pokuty, pokiaľ občana v dopravnom prostriedku prichytil revízor bez platného cestovného lístka, je 1 000 Sk. Ak pokutu v lehote nezaplatil, OutClaim začal vymáhanie tejto pohľadávky cez Európsky rozhodcovský súd, čo stálo previnilca okolo 8 000 korún. Dnes zástupcovia OutClaimu uviedli, že kým všetko fungovalo, pre DPMK vymohli 700 000 Sk.