"Možno povedať, že angažovanie ľudí v dobročinných aktivitách stúpa. Po prvé, zbierky, ktoré sú už etablované, zbierajú viacej a po druhé, množstvo zbierok a projektov, ktoré sú, v posledných rokoch narástlo niekoľkonásobne," povedala ČTK výkonná riaditeľka Fóra donorov Lenka Iľanovská.
Podľa aprílového prieskumu verejnej mienky agentúry Focus pre Fórum donorov, ktoré združuje viacero nadácií, niektorú neziskovú organizáciu finančne podporila približne polovica Slovákov (46 percent).
Príjmy slovenských nadácií dosiahli v minulom roku 1,23 miliardy korún, čo bolo o 91 miliónov Sk viac ako rok pred tým. Takmer polovicu príjmov získali od firiem, ďalšiu necelú tretinu prostredníctvom možnosti poukazovať neziskovým organizáciám dve percentá zo zaplatenej dane z príjmov.
Zbierky pre deti sú úspešné aj podľa sekretára Slovenskej katolíckej charity Juraja Baráta. "Keď sa povie, že je to na bezdomovcov alebo narkomanov, tieto zbierky nie sú veľmi obľúbené. Ale keď sa povie, že chceme pomôcť deťom z chudobných rodín, tak vtedy tá zbierka je väčšia," vysvetlil Barát.
Podľa PR manažérky nadácie Socia Adriany Komorníkovej sú okrem zbierok pre deti úspešné aj zbierky na pomoc do krajín postihnutých napríklad prírodnými katastrofami, firmy zas radi podporujú vzdelávanie. "Ťažšie a problémovejšie je ale získavať peniaze (na projekty) pre starších ľudí," poznamenala Komorníková.
Čoraz väčšiu ochotu ľudí prispievať pociťuje aj občianske združenie Človek v ohrození, ktoré zbiera peniaze najmä na pomoc do zahraničia. "Z pohľadu desiatich rokov je trend stále stúpajúci," potvrdila ČTK riaditeľka združenia Nora Beňáková.
Oproti iným krajinám však Slováci podľa Beňákovej v ochote podporovať dobročinné projekty zaostávajú. "Člověk v tísni napríklad v Čechách vyzbiera každoročne približne desaťkrát viac ako na Slovensku," podotkla. Pri zbierkach pre krajiny postihnuté katastrofami je podľa nej dôležité, v akom rozsahu o udalosti informujú médiá.
Podľa Andreja Kisku z nadácie Dobrý anjel ľudia niekedy nechcú prispieť preto, lebo nadácii nedôverujú. "Myslím si, že my Slováci sme vo svojej podstate veľmi dobrý národ, sme dobrosrdeční, chceme pomáhať (...). Žiaľ, za tých iks rokov od našej nežnej revolúcie bolo strašne veľa podvodov, oklamaní, nenaplnených sľubov a došlo u ľudí k určitej skepse," povedal nedávno Kiska pre jeden z videoblogov. Dodal, že veľmi dôležitá úspešnosť zbierky je značka nadácie.
Podobne sa vyjadrila aj manažérka zbierok Hodina deťom Lenka Bieliková. "Začali sme ľudí vychovávať, že už nepozerajú na všetko nedôverčivo. Stretávame sa oveľa menej s tým, že vy si napríklad zo zbierky určite kúpite auto," povedala ČTK.