Internet, ktorý začiatkom budúceho roku oslávi svoje dvadsiate piate narodeniny, prenikol aj do materských škôl. Ponúka široké možnosti pre učiteľky, informácie pre rodičov, ale aj pomoc pre škôlkarov, aj keď ešte nevedia písať a čítať. Neoceniteľným je napríklad pre deti so zdravotným postihnutím, zhodli sa oslovené zástupkyne škôlok.
"Môžu si rozvíjať matematické zručnosti, slovnú zásobu či logické myslenie," priblížila ČTK výhody internetu Viera Prievalská, riaditeľka bratislavskej školy pre hendikepované deti na Mokrohájskej ulici. Škôlkari napríklad hľadajú súvislosti medzi zobrazenými predmetmi alebo skúmajú, ako nájsť cestu labyrintu, a tak získavajú predstavu o množstve a priestore, dodala riaditeľka, ktorá okrem materskej vedie aj základnú a strednú školu pre telesne postihnutých.
Deťom, ktoré už materskú školu končia, alebo sa začínajú učiť na základnej, zase počítač a internet nahrádzajú niektoré prirodzené schopnosti. "Tie, ktoré nedokážu písať, pretože majú slabý úchop, využívajú počítačovú klávesnicu," povedala Prievalská. Podobným spôsobom môžu priraďovať k čísliciam správny počet predmetov, dodala.
Internet však ostáva aj v škôlkach stále väčšinou pomôckou pre dospelých. "Buď je zdrojom informácií pre učiteľky alebo pre rodičov," zhrnula zástupkyňa riaditeľky z materskej školy v Liptovských Sliačoch Eva Ondrejková. Pedagógovia podľa nej môžu na internetových stránkach hľadať, ako zlepšiť výchovu škôlkarov, rodičia zase vidia prostredníctvom zverejnených fotografií, čomu sa ich deti v materskej škole venujú.
Podobné skúsenosti má aj riaditeľka žilinskej materskej školy na Gemerskej ulici Mária Mamatejová. "Všetci tí, ktorí o to majú záujem, sa prostredníctvom našej stránky môžu dozvedieť o našich aktivitách," poznamenala. Plánuje, že v budúcnosti sprístupní internetové stránky aj deťom. Mnohé deti totiž internet už poznajú zo svojich domácností, dodala Ondrejková.
Pozitíva internetu však podľa Prievalskej nemožno vnímať bez hrozby negatívnych následkov. "Deti počítače samozrejme veľmi bavia, a preto pre ne prácu s internetom obmedzujeme, aby sme nepoložili základ nejakej závislosti," zdôraznila riaditeľka. Rizikom by podľa učiteliek mohli byť aj internetové stránky, ktoré nie sú pre deti vhodné, preto by deti mali byť pod dozorom.
Na Slovensku pôsobí podľa štatistík asi 2900 materských škôl. Koľko z nich je pripojených na internet, nie je z dostupných informácií známe.
Internet zaujíma i dôchodcov
Dôchodcovia na internete najčastejšie využívajú elektronickú poštu, bezplatné videotelefonovanie či hľadanie aktuálnych informácií. Takéto skúsenosti má Oľga Rodziňáková z košickej neziskovej organizácie Senior dom, ktorá učí dôchodcov pracovať s počítačmi a pohybovať sa na internete. Štvrťstoročie od vzniku internetu si svet pripomenie začiatkom budúceho roku.
"Na prvý kurz sme len ťažko našli zopár záujemcov, situácia je dnes opačná, kurzy sú vždy obsadené," uviedla Rodziňáková. Aktívna dôchodkyňa sama využíva počítač denne. Aj preto, že jej syn a vnuk žijú v Španielsku a práve internet im umožňuje denný kontakt.
Senior dom zaškolil za tri roky približne 200 dôchodcov. Tí navyše môžu za symbolický poplatok navštevovať seniorskú internetovú čajovňu organizácie. Cez počítače s pripojením na internet podľa Rodziňákovej najčastejšie kontaktujú svojich príbuzných v zahraničí alebo im píšu maily.
"Som v dôchodku, vnuci sa mi smiali, tak som sa rozhodla, že sa tie počítače naučím," povedala ČTK v internetovej čajovni dôchodkyňa Eva Michalusová. Sama najprv absolvovala kurz, neskôr si z peňazí z kupónovej privatizácie kúpila aj vlastný počítač.
"Dcéra nám venovala svoj počítač, sama si kúpila novší, ale nevieme ho absolútne obsluhovať," uviedol ďalší návštevník čajovne Štefan Kaliáš. Využitie počítača vidí Kaliáš najmä v písaní a pri hrách.
Po všeobecných kurzoch práce s počítačmi a internetom začal Senior dom organizovať aj špeciálnejšie kurzy, napríklad digitálnej fotografie či využitia internetových videotelefónnych služieb. Pre väčšinu dôchodcov, ktorých priemerný príjem je na Slovensku približne 8800 korún, je však podľa Rodziňákovej vlastná počítačová technika nedostupná.