Skupina opozičných poslancov dnes napadla na Ústavnom súde časť kontroverzného zákona, ktorá štátu umožňuje výstavbu ciest na cudzích pozemkoch. Novinárov o tom dnes informovali zástupcovia SDKÚ-DS, SMK a KDH. Zákon, ktorý dovoľuje stavať na súkromných parcelách bez dohody s majiteľmi alebo ešte pred ich vyvlastnením, v decembri presadila v parlamente koaličná väčšina. Opozícia žiada pozastaviť účinnosť niektorých jeho ustanovení.
Zákon, ktorý dovoľuje stavať na súkromnej pôde bez dohody s majiteľmi alebo ešte pred ich vyvlastnením, v decembri presadila v parlamente koaličná väčšina. Podpísal ho prezident a zákon už vyšiel v Zbierke zákonov.
"Podaný návrh na Ústavný súd nenapadá celý zákon, ale len tú časť, o ktorej si myslíme, že je v rozpore s ústavou," povedal poslanec SMK Gábor Gál. Opozícia je presvedčená o tom, že možnosť začať stavať na cudzom pozemku bez toho, aby štát nadobudol k nemu vlastnícke právo, je protizákonná.
Opozícia sa za každú cenu snaží zastaviť výstavbu diaľnic, tvrdí Fico
Predseda vlády Robert Fico neupiera právo opozíciiobrátiť sa na Ústavný súd. Podľa vyjadrenia premiérovej hovorkyne Silvie Glendovej v tomto prípade opozícii nejde o rozhodnutie o ústavnosti zákona, ale o snahu za každú cenu zastaviť súčasnú vládu v procese výstavby diaľnic. "Vláda M. Dzurindu za osem rokov sa vo výstavbe diaľnic nemá okrem vytunelovania tunela pod Braniskom príliš čím pochváliť. Preto jej predstavitelia dávajú radšej prednosť smiešnym úzkym politickým cieľom pred potrebou vyrovnávať veľké regionálne rozdiely, ktorá sa bez diaľnic nikdy nenaplní," konštatuje sa vo vyhlásení, ktoré poskytla Glendová.
Opozičné strany však podľa Gála súhlasia s urýchlením stavby diaľnic na Slovensku. "Ale to sa nemôže diať na úkor ústavou garantovaných ľudských práv na vlastníctvo," upozornil. Preto poslanci podľa neho napadli na súde iba tie ustanovenia zákona, ktoré považujú za protiústavné.
Poslanci požiadali Ústavný súd, aby pozastavil účinnosť sporných ustanovení zákona o mimoriadnych jednorazových opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá. "Ústavný súd by mal rozhodnúť o návrhu v priebehu maximálne týždňov, aby neprišlo k zásahu do ústavných práv spôsobom, ktorý je nenapraviteľný," myslí si poslanec KDH a exminister spravodlivosti Daniel Lipšic. Ak by takýto zákon mal byť ústavný, tak vlastnícke právo žiadneho občana nie je v bezpečí, dodal.
Sprejazdnenie ešte pred kolaudáciou
Sporný zákon sa dotýka len vybraných úsekov diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc a rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou. Už v súčasnosti štátu umožňuje napríklad vyvlastniť pozemok bez toho, aby doriešil majetkové vyrovnanie. To mu bude stačiť predložiť až pri kolaudácii stavby, kým doteraz bolo nevyhnutné pred začiatkom výstavby. Nová legislatíva pripúšťa aj sprejazdnenie diaľnice ešte pred jej kolaudáciou.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS), ktorá má na starosti výstavbu diaľnic v krajine, chce ešte počas tohto mesiaca požiadať úrady o vydanie stavebného povolenia na niektoré úseky diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1.
Štát už vypísal dve výberové konania na stavbu diaľnic za súkromné peniaze. O výstavbu asi 75 kilometrov diaľnic v prvom balíku, ktorý zahŕňa celkovo päť úsekov v Žilinskom a Prešovskom kraji, už prejavilo záujem šesť veľkých konzorcií. Druhá zverejnená výzva sa týka zhruba 50 kilometrov ciest; ide o tri úseky rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a severný obchvat Banskej Bystrice. V poradí tretí tender, ktorý má obsahovať technicky náročné úseky diaľnice D1 v okolí Žiliny, by mal byť vypísaný tento rok.
Autor: zh

Beata
Balogová
