BRATISLAVA. Na Slovensku ponúkajú niekoľko rokov vzdelávanie aj alternatívne súkromné základné školy. Majú svoje vlastné tempo a je pre ne typické, že deti neznámkujú, iba hodnotia slovne, a to aj na konci roka. Podľa psychológov však potom dieťa pri prechode na klasickú strednú školu môže mať problémy.
"Sú to školy, ktoré uplatňujú inú formu vyučovania, majú iné nároky, rýchlosť a postupy a dieťa - ak z nej prejde do klasickej štátnej školy, nemusí to zvládnuť," uviedol riaditeľ Pedagogicko-psychologickej poradne a Centra výchovno-psychologickej prevencie v Bratislave Pavol Vančo.
Jediná škola waldorfského typu na Slovensku je už siedmy rok v experimentálnom overovaní a zakaždým otvorí jednu triedu so zhruba 20 deťmi. Má aj svoje predškolské zariadenie, takže svojich prváčikov si pripravuje od mala.
"Pre nás je dôležité, aby aj rodičia boli oboznámení s našou metodikou a spôsobom výučby, ak ju nepoznajú zo škôlky. Preto pre nich organizujeme aj sériu predzápisových stretnutí," uviedol pre TASR učiteľ Marián Czére.
Zápis trvá zhruba 30 minút, počas ktorého dieťa pozoruje psychologička a špeciálna pedagogička aj v kolektíve, s rodičom sa zas rozpráva budúca triedna učiteľka v susednej triede.
Škola, ktorá má za vyše 80-ročnej existencie zhruba 900 svojich zariadení po celom svete, nepoužíva tradičné školské učebnice a na prvom stupni dostávajú deti podstatne menej domácich úloh. Odlišná je podľa Czéreho aj rýchlosť výučby čítania a písania - dieťa sa najskôr naučí čítať, potom vyjadrovať písomne, pričom sa deti začínajú najskôr oboznamovať s veľkými tlačenými písmenami. Čítať a písať sa teda dieťa naučí kompletne až v druhom ročníku. Vyučovanie prebieha v blokoch a okrem klasických predmetov má škola aj svoj vlastný predmet - eurytmiu.
V Bratislave má sídlo aj súkromná základná škola s materskou školou, kde sa vyučuje na princípoch talianskej lekárky a pedagogičky 19. storočia Márie Montessoriovej, ktorá za hlavný zmysel výchovy považovala pomáhať dieťaťu v poznávaní sveta i seba samého.
"Pohovor absolvuje dieťa približne za 30 minút, pričom sú prítomní jeden až dvaja učitelia a špeciálny pedagóg, ktorí si celkovo všímajú jeho pripravenosť zvládať náročnosť školského prostredia," uviedla pre TASR výkonná manažérka momentálne zhruba 35-člennej školy Katarína Mažárová.
Inštitúcia má svoj vzdelávací systém pre deti od 2,5 do 15 rokov, momentálne majú zatiaľ svojich prvých piatakov. Ak má dieťa záujem a schopnosti, môže sa naučiť čítať a písať už v predškolskej triede. Deti nie sú rozdelené do tried ale len skupín - tzv. "trojročí" a podľa veku. Prvé trojročie tvoria deti od 6 do 9 rokov, druhé od 9 do 12 a v treťom sú deti vo veku od 12 do 15 rokov.
Vyučovanie nemá rozvrh hodín, ani sa nedelí na klasické hodiny a prestávky, učitelia žiakov neskúšajú, len testujú na percentá, čím im ukážu medzery na doučenie. Podstatnú zložku vyučovania tvorí vlastná samostatná vzdelávacia činnosť dieťaťa za základe jeho vlastného záujmu. Ten stimuluje učiteľ, ktorý má dostatočne voľný priestor pre originálnu tvorivú prácu s jednotlivcom i celou triedou.
Ako dodala Mažárová, hlavný rozdiel medzi deťmi, ktoré prídu na pohovor do prvého ročníka z klasickej škôlky a deti, ktoré predškolskú výchovu absolvujú u nich, je v schopnosti samostatne pracovať a zvládať širšie hranice slobody a zodpovednosť s tým spojenú, ktoré táto škola poskytuje.
Montessoriovské typy škôl preferujú najmä v Holandsku, susednom Rakúsku, Taliansku a bohaté zázemie majú aj na Britských ostrovoch.