SME

Fronc: Nový školský zákon nie je reformný

Exminister školstva tvrdí, že vzdelávať sa bude po starom, zmení sa len terminológia a obal na zákone.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA 14. januára (SITA) - Nový školský zákon, ktorý predložil minister školstva Ján Mikolaj, neodštartuje žiadnu reformu. Ako ďalej na dnešnej tlačovej besede povedal poslanec za Kresťanskodemokratické hnutie (KDH) a bývalý minister školstva Martin Fronc, vzdelávať sa bude po starom, bude fungovať jednotná škola, zmení sa len terminológia a obal na zákone. Podľa neho predložená úprava len zabetónuje existujúci systém vzdelávania. „Som presvedčený, že zákon neprinesie školstvu nový vietor a o reforme nemôže byť ani reči,“ uviedol Fronc.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Video: Predložený zákon o výchove a vzdelávaní je podľa Fronca zlý

Fronc považuje za absurdnú formuláciu z novej úpravy, že na školách nie je povolené sexuálne ovplyvňovanie žiakov. Nie je známe, že by učitelia takto ovplyvňovali žiakov, konštatoval. Podľa neho ide o "nepriame hovorenie o tom, ako keby učitelia sa v tomto smere správali nezodpovedne“. Pripustil, že minister by takýmto spôsobom chcel zabrániť učiť učiteľom - homosexuálom. „Priamo nepoznám, že by nejakí sami seba prezentujúci ľudia ako homosexuáli učili na školách,“ dodal Fronc.

Šéfa rezortu Mikolaja obviňuje, že zavedie anarchiu, ak pre vyššie ročníky na stredných školách stanoví, že budú mať povinné len cudzie jazyky a telesnú výchovu. „To už je anarchia a chaos,“ podotkol Fronc.

SkryťVypnúť reklamu

Mikolajovi vyčíta, že zákon dal na pripomienkovanie pred Vianocami bez širšej diskusie. Fronc sa domnieva, že ministrov zákon vráti školstvo späť v prípade maturít a Monitora 9. Nepáči sa mu, že v novej úprave nie je jednoznačne stanovené, že školy budú mať povinnosť uznávať výsledky Monitora 9, a tak by mohol nahradiť prijímacie skúšky na stredné školy. Podľa opozičného politika nový zákon sa obmedzuje len na redukciu učiva, hoci reforma by mala byť predovšetkým o podpore tvorivosti.

Fronc si myslí, že Mikolaj centralizuje moc, väčšie kompetencie dáva ministerstvu školstva. Nepozdáva sa mu, ako sa má rozhodovať o nových riaditeľoch škôl. Nechce ani stanovovanie limitov žiakov pre školy, považuje to za skrytý útok na súkromné školy. Tvrdí, že zriaďovanie škôl by nemalo byť obmedzované počtom žiakov. „Stanovuje sa, že pri zriadení školy musí byť očakávaný počet žiakov 150. Myslím, že v prípade súkromných škôl by minimálne tam nemala byť takáto požiadavka,“ uviedol Fronc. Prekáža mu aj snaha zaviesť kvóty žiakov pre osemročné gymnáziá.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalej kritizoval, že Mikolaj hovorí len o štátnych vzdelávacích programoch. „Chýba vízia štátu,“ myslí si Fronc. Podľa neho štátne programy by nemali byť čiastkové, ale mali by pokrývať osem, prípadne desať rokov vzdelávania. Ako sa presne určí, ako sa bude vzdelávať, aký priestor zostane školám, pýtal sa Fronc. Schvaľovanie školských vzdelávacích programov, ktorými si školy budú dotvárať časť učebných osnov, by radšej zveril do rúk odborníkom, než samospráve. Je proti tomu, aby sa zo vzdelávacích programov vytratila výchova. „Výchova v škole je nedeliteľnou súčasťou vzdelávania,“ povedal Fronc s tým, že učitelia si v minulosti rozpisovali aj výchovné ciele, ktoré obsahovali i „ideologicko demagogický balast“.

Fronca a Mikolaja rozdeľuje aj rozdelenie tried na prvý a druhý stupeň na základných školách. Kým Mikolaj chce ponechať súčasný stav, aby prvý stupeň tvoril 1. až 4. ročník, Fronc by ho posunul až po 5. triedu. Podľa neho by to pomohlo aj tomu, aby sa súčasné učebné osnovy len neprekopírovali, ale skutočne zmenili.

SkryťVypnúť reklamu

Fronc by väčšmi otvoril trh s učebnicami. Nesúhlasí s tým, aby sa naďalej vyžadoval súhlas rezortu, či sa môže učebnica používať.

K novému zákonu možno posielať pripomienky do 16. januára. Minister avizoval, že zákon chce mať schválený do mája, platiť by mal od septembra.


Autor: Video: Silvia Pňačková

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 748
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 881
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 368
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 302
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 144
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 832
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 767
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 448
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu