Nitra 14. januára (TASR) Reálny predpoklad začatia výstavby mosta medzi slovenským Komárnom a maďarským Komáromom je rok 2010 až 2011. Podľa poslankyne Nitrianskeho samosprávneho kraja (NSK) a súčasne viceprimátorky Komárna Évy Hortai je projekt mosta pripravený až po stavebné povolenie.
Ďalšiu iniciatívu už musia prevziať príslušné rezortné ministerstvá obidvoch štátov, uviedla.
Poslanci NSK na dnešnom mimoriadnom zasadnutí Zastupiteľstva NSK prijali všeobecne záväzné nariadenie, ktorým sa vyhlasuje záväzná časť Územného plánu veľkého územného celku Nitrianskeho kraja. Realizácia mosta bola zapracovaná do textovej časti územného plánu ešte v roku 2004. Dnešným rozhodnutím poslancov sa dostala na vyššiu úroveň, bola zapracovaná do záväznej časti. Ďalším krokom by malo byť zapracovanie do programu na úrovni vlády, konštatovala Hortai.
Schvaľovaniu všeobecne záväzného nariadenia predchádzalo nedorozumenie poslancov, týkajúce sa napojenia mosta na komunikácie a prípadný obchvat mesta. Podľa poslankyne Hortai by most a obchvat mesta nemali byť totožné s koridorom plánovanej rýchlostnej komunikácie. Projekt rieši príjazdovú komunikáciu na slovenskej strane v dĺžke 800 metrov v kategórii štátnej cesty I. triedy s napojením na štátnu cestu I/63 Komárno Bratislava a príjazdovú komunikáciu na maďarskej strane v dĺžke 1200 metrov s napojením na štátnu cestu č.1 a južný obchvat mesta.
V súčasnosti je medzi mestami Komárno a Komárom jediným dopravným spojením 115 rokov slúžiaci Alžbetin most, ktorý už po technickej stránke nevyhovuje frekventovanej tranzitnej doprave. Po vstupe do schengenského priestoru je predpoklad, že sa zvýši nákladná doprava medzi obidvoma štátmi. Súčasný most nevyhovuje požiadavkám ani nosnosťou, ani ďalšími parametrami, konštatovala Hortai. Problémom je aj to, že na obidvoch stranách Dunaja prechádza cez historické centrá miest, čo predstavuje značné zaťaženie na životné prostredie. Nový závesný most, dlhý 590 metrov, by mal stáť mimo mesta. Konštrukciu širokú približne 20 metrov by mal pomocou lán držať jediný stredový pilier, vysoký vyše sto metrov.