Bratislava 25. januára (TASR) - Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI) sa obáva, že utajovanie mien členov predmetových komisií by mohlo viesť k presadzovaniu nejakej ideológie najmä do učebníc dejepisu. Navrhujú preto celý pripravovaný školský zákon úplne stiahnuť a prepracovať.
"Nechcú zverejniť mená ľudí v komisiách, ktoré budú vytvárať to povinné minimum, čo je zjavné najmä pri dejepise, že tam bude presadzovaná ideológia v rámci historického vnímania," uviedol dnes na tlačovej besede Ctibor Košťál zo SGI.
Centralizáciu a nie deklarovanú slobodu dokazuje podľa inštitútu aj fakt, ministerstvo síce ponecháva možnosť zostaviť školám vlastné školské programy, ale s tým, že im presne určuje, aké učebnice budú používať. Zmení sa len možnosť školy definovať si, ktoré predmety ponúkne a ktoré nie. To podľa SGI naše školy, najmä tie stredné, do veľkej miery robia už dnes prostredníctvom svojej špecializácie. Navrhujú, aby výber učebníc bol na školách prípadne zriaďovateľoch s tým, že Štátna školská inšpekcia by mala právo dodatočne prehodnotiť ich voľbu.
Zákonu tiež vyčítajú, že pre zhruba 80 000 žiakom špeciálnych škôl a stredných škôl bez maturity opäť nezaručuje, že získajú určité štandardné vzdelanie ukončené maturitou. Umožnenie plnohodnotnej integrácie detí, ktoré majú osobitné vzdelávacie potreby, navrhujú zabezpečiť zvýšením počtu asistentov, špeciálnych pedagógov a psychológov na týchto školách.
"Zákon, ktorý ma údajne rozviazať školám ruky, má štvornásobnú dĺžku a mieru podrobnosti oproti súčasnosti a rieši aj také veci ako saunovanie detí v materskej škole či povinnosť školskej jedálne pripravovať jedlá a nápoje podľa "receptúr charakteristických pre príslušnú územnú oblasť," takže žiadne bryndzové halušky v Komárne variť asi nebudú," uviedol Miroslav Beblavý zo SGI. Dodal, že celkovo zlý obsah zákonu nezodpovedá potrebám tohto storočia a nedáva rovnosť šancí všetkým deťom, čo dokazujú aj medzinárodné merania.