Bratislava 29. januára (TASR) - Na Slovensku je 28 škôl so zameraním na mimoriadne nadané deti. vaný do nového školského zákona.
Vzdelávanie a výchova na tejto škole zahŕňa 11-hodinovú starostlivosť a stály rozvoj osobnosti vrátane metodických pokynov pre učiteľov, ako majú s deťmi pracovať. Od bežných škôl líši už tým, že nerobí zápisy do prvej triedy, ale dieťa je prijaté na základe pozitívneho výsledku psychologického testu.
"Od prvej triedy sme sem vsunuli angličtinu, informatiku a samostatný predmet Obohatenie a robíme veľa projektov. My sa väčšinou neučíme z učebníc, máme vypracovaných vyše 70 vlastných pracovných materiálov, ktoré pokrývajú jednotlivé predmety od prvej triedy až po gymnázium," vysvetlila odlišnosti riaditeľka školy Jolana Laznibatová.
Žiaci prvého stupňa nedostávajú známky, ale sú hodnotení slovne a štyri roky sa rozvíjajú najmä pod vplyvom učiteľa, ktorý tiež musí mať určité kvality. "Musí byť tolerantný, empatický, nemal by byť veľmi dominantný - pokiaľ on chce mať vždy pravdu, dostal by sa s takýmito deťmi do konfliktu pri výmene názorov. Musí vedieť počúvať a rozumieť jeho špecifickým potrebám, požiadavkám," doplnila Laznibatová.
Deti zo školy postupujú na gymnázium - tiež na základe psychologických testov. Zvláštnosťou školy je, že žiaci a učitelia si tykajú. Podľa autorky systému to vyjadruje partnerskú a rovnocennú úroveň v komunikácii a porozumenie.
Gestormi pri overovaní boli Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Štátny pedagogický ústav a garantom modelu 8-ročného gymnázia bol profesor Miron Zelina z Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského. Po skončení overovania v júli 2007 všetci dodali vyhodnotenie ministerstvu.
Nadané a talentované deti však už boli novým školským zákonom zaradené do samostatnej skupiny. "Doteraz sme lavírovali a nakoniec sme ostali v špeciálnom školstve, a to nie je šťastné riešenie," spresnila Laznibatová. Spolu s ostatnými riaditeľmi týchto škôl očakáva, že by tak získali postavenie podobné ako majú športové školy, umelecké a konzervatóriá s osobitým programom.
Momentálne štát intelektovo nadané deti financuje ako deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. V prípade ich individuálnej integrácie do triedy je koeficient pre také dieťa 1,7. V prípade integrácie v špeciálnych triedach základnej školy a v triedach špeciálnej základnej školy je koeficient 1,59.
"Bolo to isté riešenie, ale, bohužiaľ, s tým nastúpili mnohé iné problémy, ktoré sa už nedoriešili - napríklad potrebná kvalifikácia pedagógov, ktorí také deti vyučujú. V Európe v súčasnosti ešte neexistuje možnosť získať vzdelanie exaktne v tejto oblasti a študijný smer špeciálna pedagogika nepostačuje," doplnila Laznibatová, ktorej škola organizuje pre iné školy aj metodické semináre a podieľa sa na príprave metodických dokumentov.