Trenčín 1. februára (TASR) - Trenčania a návštevníci mesta dnes odprevadili do "dôchodku" kĺbový autobus značky Ikarus, ktorý všetci poznajú pod názvom harmonika. Trenčianske Ikarusy obsluhovali najvyťaženejšie trasy medzi mestskými časťami Kubrá a Juh.
Rozlúčka s týmto autobusom sa pripravovala už dlhší čas. Mesto oslovilo Základnú umeleckú školu a základné školy v Trenčíne. Deti mohli maľovať obrázky na tému Ako si predstavujem svoj autobus.
Tieto obrázky od detí boli po prvýkrát vystavené v dnes odchádzajúcej harmonike. Ako TASR informovala hovorkyňa Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) Ivana Strelcová, v ostatných autobusoch Mestskej hromadnej dopravy (MHD) budú kresby vystavené v nasledujúcich dvoch týždňoch.
VIDEO: Náhrada harmoník - nízkopodlažné autobusy
VIDEO: Matej Kukučka
Primátor mesta Trenčín Branislav Celler zdôraznil, že cieľom obnovy vozového parku je skvalitnenie cestovania v MHD. "Týmto krokom by sa mala kvalita cestovania zlepšiť najmä pre starých občanov, ktorí mali problémy s nastupovaním," uviedol Celler. Podľa slov primátora je predpoklad, že koncom roka 2009 by mal byť vozový park SAD kompletne obnovený.
"V Trenčíne celkovo jazdí 39 autobusov, ktoré zabezpečujú 21 liniek MHD," uviedla Strelcová. Doplnila, že pred dvomi rokmi bol do dopravy zaradený aj prvý nízkopodlažný autobus. Kapacitne však tento jeden autobus nestačil. "Mesto Trenčín sa doslova na nátlak občanov rozhodlo, že v budúcnosti sa bude vozový park obnovovať výhradne nízkopodlažnými autobusmi," zdôraznila Strelcová.
Dnes ich pribudlo päť, z toho jeden je veľkokapacitný kĺbový, ktorý nahradí známu harmoniku. Koncom kalendárneho roku by malo prísť ešte ďalších päť nízkopodlažných autobusov. Podľa slov Strelcovej je v súčasnosti obnovených viac ako 50 % vozového parku. "Prevažná väčšina autobusov, ktoré dnes jazdia v Trenčianskom kraji, nemá viac ako tri až štyri roky," zdôraznila Strelcová. Doplnila, že staré autobusy sa ďalej nezobchodovávajú, ale skončia v šrote. Koncom roka 2008 sa bude odovzdávať ďalších 50 autobusov do prímestskej dopravy. Cena jedného nízkopodlažného autobusu sa pohybuje v rozpätí od 8 do 10 miliónov Sk. Cena klasického autobusu je do 5 miliónov Sk.
Dlhoročný šofér harmoniky Jozef Guniš pre TASR uviedol, že posledná jazda bola z technických príčin ešte ráno ohrozená. "Dúfam, že dôjdeme aj späť," povedal s úsmevom.
Občania sa zhodli, že nízkopodlažné autobusy sú pre mesto prínosom. "Keď jazdil len jeden, stalo sa, že šofér nezobral do autobusu mamičku s kočíkom, lebo sme tam boli my. Bolo nám to veľmi ľúto," povedala Eva Milovská, ktorá MHD bežne cestuje s chlapcom na invalidnom vozíkom.
Slávnostne vyzdobený Ikarus odišiel krátko po 12. h z námestia aj so záujemcami o poslednú jazdu. Na konci vyhliadkovej trasy cestujúci prestúpili do nízkopodlažného autobusu Citelis, ktorý ich doviezol späť na námestie.