"Trend sa za posledné tri roky, pokiaľ ide o výsledky pri ubytovacích zariadeniach, mierne zlepšuje. Od roku 2005 sa zlepšil o desať percent. Ešte stále nemôžeme byť spokojní, pretože každé druhé zariadenie má nedostatky," dodala Machútová.
Upozornila, že v mnohých hoteloch stále chýbajú i také samozrejmosti, akými sú vešiaky či zrkadlá na izbách. K bežnej výbave by v súčasnosti už mali patriť i televízor alebo rozhlasový prijímač. Naďalej pretrvávajú aj problémy s nedostatočnou úrovňou hygienických zariadení.
"Sankcie nie sú vysoké, lebo dozorný orgán nemôže pôsobiť likvidačne. Mal by preferovať ochranu pred represiou. Najprv ukladáte opatrenia na nápravu a až potom, keď nie sú splnené, dávate pokuty," pripomenula Machútová.
Inšpektori tak väčšinou majiteľov hotelov či penziónov trestajú pokutami, ktoré nepresiahnu niekoľko desiatok tisíc korún. Výnimkou bola polmiliónová sankcia jednému z hotelov, v ktorom išlo ubytovaným deťom o život. "Výnimkou neboli ani obnažené elektrické káble. Hotel sme nakoniec nechali zavrieť," spresnila šéfka obchodnej inšpekcie.
Podľa nej inšpektori ročne stihnú skontrolovať približne štyri stovky hotelov, penziónov, chát či ubytovní. Väčšina ich majiteľov sa vraj snaží po upozornení kontrolórov o nápravu. Inšpektorov prekvapilo, že nemálo nedostatkov zistili aj v luxusných hoteloch v Bratislave.
Machútová naznačila, že svojich práv sa viac dožadujú hoteloví hostia zo zahraničia. Na rozdiel od Slovákov sú vraj uvedomelejší a viac cestujú po svete. "Zahraniční klienti sa niekedy sťažujú cez svoje veľvyslanectvá. O to viac je horšie, keď musíte veľvyslanectvo informovať o výsledkoch kontroly. To nám nerobí dobré meno," zdôraznila Machútová.
ima prl