Minister školstva Ján Mikolaj spolu s riaditeľkou Spojenej školy na Tilgnerovej ulici v Bratislave Alenou Turčanovou dnes o pol ôsmej ráno otvorili zapečatený balík s testami v rámci projektu Testovanie 9 (bývalý Monitor 9).
Otvárania testov na bratislavskej školy sa okrem ministra zúčastnili riaditeľ Štátneho pedagogického ústavu Július Hauser a prednostka Krajského školského úradu v Bratislave Veronika Redechová.
VIDEO - Mikolaj prišiel na otvárenie testov
Samotné otváranie trvalo niekoľko minút, keďže riaditeľka školy "doma netrénovala", potom prišli na rad kontrolórky, ktoré preverili pravosť testov. Minister pred tým, ako poprial deviatakom veľa šťastia pri testoch, stihol absolvovať prehliadku tried, v ktorých boli pripravené notebooky, a rozhovor pre školský časopis. Práve táto škola je zapojená do skúšobného on-line testovania prostredníctvom internetu.
VIDEO - Slovenčina bola ťažšia ako matematika
VIDEO: Veronika Šutková
Už niekoľko dní na internete kolujú "zaručene pravé" otázky z tohtoročných testov. Podľa ministra to bolo ďaleko od skutočnosti. "Samozrejme, že pozeráme a kontrolujeme, čo sa na internete objaví. Dokonca niektoré boli aj z minulého roka. Máme úplne nový druh testovania - testovanie kompetencii. Myslím si, že aj na školách si riaditelia dajú väčší pozor ako minulý rok, keď sa naletelo mladému chlapcovi, ktorý zatelefonoval a predstavil sa ako pracovník ministerstva školstva," povedal minister.
Podľa Mikolaja šíreniu testov cez internet nemožno zabrániť a pre niektorých je to vraj "športová činnosť, ako sa individuálne prezentovať". Na stretnutí vo Fínsku Mikolaj pobavil svoju rezortnú partnerku tým, aká je u nás ochrana testov. "Vo Fínsku nie je zabezpečenie na takej vysokej úrovni, pretože tam sa nekradne. V histórii sa im nestalo, že by sa niekto pokúsil ukradnúť alebo zverejniť test," povedal Mikolaj.
Problémy podľa ústavu neboli
Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ) nezaznamenal žiadne problémy z hľadiska organizácie testovania ani únik testov v rámci celoplošného testovania žiakov deviatych ročníkov základných škôl. TASR o tom informoval odbor masmediálnej politiky Ministerstva školstva SR.
Po ukončení testovania zozbierali koordinátori od administrátorov všetky, aj nepoužité testy a odpoveďové hárky. Dnes po 16.00 h zverejní ŠPÚ na svojej internetovej stránke testy, ktoré žiaci absolvovali. Kľúč správnych odpovedí bude zverejnený v piatok 8. februára.
Zatiaľ len skúšobne
Nové Testovanie 9 pozostáva z dvoch typov úloh, klasické úlohy známe z Monitora 9 sa rozšírili o zadania, ktoré majú zistiť, ako žiaci dokážu používať získané poznatky. Deviataci si tento rok napíšu nový typ úloh len skúšobne.
Testovanie má štyri časti - vedomostný test z matematiky, test z matematickej gramotnosti, vedomostný test z vyučovacieho jazyka (môže byť zo slovenčiny, maďarčiny, ukrajinčiny) a test zo slovenčiny na zistenie čitateľskej a jazykovej gramotnosti. Kto bude v škole chýbať, platí preňho náhradný termín 18. marca.
Štátny pedagogický ústav tento rok posilnil bezpečnostné opatrenia. Minulý rok sa objavil problém s otvorenými obálkami. Keď ministerstvo rozhodlo, že obálky s testami sa musia stiahnuť zo škôl, lebo sa zmenil termín pre chrípkovú epidémiu, z vyše 20 škôl sa vrátili otvorené. Zoznam týchto škôl sa nezverejnil.
Za predčasné otvorenie zásielok nebol nikto potrestaný. Ďalší škandál vypukol, keď testy kolovali deň pred testovaním na internete. Za prečin porušenia tajomstva prepravovaných správ je v tomto prípade obvinený 17-ročný mladík z okresu Senec.
Jediný problém bola matematika
BANSKÁ BYSTRICA . Banskobystrická Základná škola v Podlaviciach, ktorej vedenie poukázalo v minulom roku vďaka informáciám od dvoch žiakov na únik testov cez internet, absolvovala tohtoročný monitor deviatakov bez problémov. Konštatovala to koordinátorka Mária Poláková.
Na korektný priebeh monitoru dozerali v každej triede dve učiteľky, jedna z nich bola z inej školy. Žiaci nemohli mať pri sebe tašky, ani mobilné telefóny.
VIDEO: Jediný problém bol v teste z matematiky
VIDEO: Ján Krošlák
Jediný potenciálny problém pri tohtoročnom monitore spôsobila absencia metodického pokynu, či majú žiaci v matematickej časti zapísať výsledok druhej mocniny x do jedného, alebo do dvoch políčok.
„Zistili sme iba jeden problém v matematike. Nemali sme jasný pokyn, ako majú žiaci zapísať výsledok druhú mocninu x. Či do jedného políčka, alebo do dvoch. Počítač to môže vyhodnotiť ako chybu. To zistíme, až keď to počítač vyhodnotí," konštatovala matematikárka a koordinátorka monitoru Poláková.
Testovaní deviataci sa však nemusia obávať. Testy majú aj kópie, takže škola môže určiť správnosť výsledku, aj keď ho počítač vyhodnotí v tomto prípade ako chybný.
„Nahlásime to Štátnemu pedagogickému ústavu a dá sa to opraviť," dodala koordinátorka monitoru.
Absenciu metodického pokynu a upozornenie na možnú chybu škola dala aj do zápisu o priebehu monitoru.
Dvaja deviataci zo základnej školy v Podlaviciach našli v minulom roku otázky aj odpovede z deviatackeho monitoru zo Slovenského jazyka aj z matematiky na internete. Obidvaja o tom informovali chemikárku. Riaditeľ školy Pavel Lehoťan to dal neskôr aj do zápisu o priebehu monitoru.
Monitor sa v uplynulom roku dostal na verejnosť ešte pred oficiálnym konaním. Otázky a odpovede sa objavili na diskusných fórach internetových portálov.
Daniel Vražda