Bratislava 6. februára (TASR) - V Bratislave je 135 križovatiek riadených cestnou svetelnou signalizáciou (CSS). Z nich na 121 križovatkách je doprava ovládaná novým automatizovaným systémom Sitraffic Scala, ktorý dnes predstavili novinárom na Krajskom dopravnom inšpektoráte Policajného zboru v Bratislave.
Policajný dispečer má na 24 monitoroch v centrále prehľad o dopravnej situácii na najdôležitejších križovatkách. Pri rozkopávkach, zápchach, nehodách a iných prekážkach môže aktuálne koordinovať dopravu preferovaním niektorého smeru, zdržaním či zastavením iného alebo pustením tzv. zelenej vlny.
Vlani bolo vybudované prepojenie medzi riadiacimi centrálami mesta a Národnej diaľničnej spoločnosti. To umožňuje obsluhe monitorovať dopravnú situáciu aj na úsekoch diaľnic D1 a D2 prechádzajúcich Bratislavou od Zlatých pieskov po Lamač vrátane Prístavného mosta, Mosta Lafranconi a tunela Sitina.
V rámci projektu Obnova televízneho dohľadu križovatiek bolo v rokoch 2006 a 2007 uvedených do činnosti 24 kamier na monitorovanie dopravy. "Mesto na tento projekt preinvestovalo 73 miliónov," uviedol na dnešnej tlačovej konferencii prvý námestník primátora Milan Cílek. Podľa neho kamerový systém je nevyhnutný v riadení dopravy, ktorá je pre Bratislavu veľkou záťažou. Veď evidovaných áut v meste je 220 000 a ďalších 80 000 prichádza denne najmä za prácou, čo spôsobuje dopravný nápor v ranných a popoludňajších hodinách. Mesto chce odbremeniť cestnú dopravu a do budúcnosti uvažuje s preferenciou koľajovej dopravy. "Je zarážajúce, keď električky teraz jazdia o päť km nižšou rýchlosťou ako v roku 1987," pripomenul Cílek.
Podľa riaditeľky sekcie dopravy na magistráte Tatiany Kratochvílovej v tomto roku mesto plánuje vybudovať štyri kamerové dohľady križovatiek - dva v Dúbravke, po jednom na Hodžovom námestí a križovatke Prievozská-Bajkalská.
V Bratislave bola prvá CSS vybudovaná v roku 1953 na križovatke Kamenné námestie. Modernizácia svetelne riadených križovatiek začala v roku 1969 na Račianskom mýte. Pôvodný riadiaci systém dopravy nahradilo mesto v roku 1993 riadiacim systémom víťaza medzinárodného tendra od firmy Siemens, ktorý vtedy počítačom riadil dopravu na 31 križovatkách. V roku 2000 bola vykonaná repasia výpočtového systému. Ten je funkčný, ale zastaraný. Preto mesto zabezpečilo jeho inováciu počítačom Sitraffic Scala.