Banská Bystrica 6. februára (TASR) - Koordinačné stredisko Integrovaného záchranného systému (IZS) v Banskej Bystrici uskutočnilo v minulom roku pri poskytovaní pomoci v tiesni vyše milión hovorov. Z nich bolo bezmála 997 tisíc prijatých od občanov. Avšak až vyše 975 tisíc, teda 95,88 percenta hovorov, bolo neoprávnených. Volajúci v týchto prípadoch zneužívali a blokovali linku tiesňového volania 112.
"Naopak, oprávnené hovory vlani dosiahli len 4,12 percenta zo všetkých evidovaných hovorov. Najviac, 15 249 oprávnených volaní bolo adresovaných zdravotnej záchrannej službe. Polícii bolo určených 3655, hasičom 1124 a kontrolnému chemickému laboratóriu Civilnej ochrany 8 hovorov. Žiaden z hovorov nebol určený pre Banskú záchrannú službu," uviedol pre TASR vedúci koordinačného strediska IZS Ondrej Kolesár.
Koordinačné stredisko IZS zriadili na banskobystrickom Krajskom úrade od júla 2003. V tom istom roku predstavovali neoprávnené volania 97,1 percenta, v roku 2004 to bolo 97,4 percenta. V roku 2005 na IZS zaevidovali 867 471 prijatých hovorov, pričom 857 217 z nich bolo neoprávnených, čo predstavuje až 97,66 percenta prijatých hovorov. O rok neskôr pracovníci strediska IZS zaevidovali až 1,043 milióna hovorov. Z nich bolo až 1,031 milióna prijatých a bezmála 1,019 milióna, teda 97,73 percenta neoprávnených.
Banskobystrické koordinačné stredisko IZS sa v roku 2006 stalo prvým takýmto strediskom na Slovensku, na ktorom sú v nepretržitej službe aj operátori Hasičského a záchranného zboru (HaZZ). Tým sa rozšíril počet operátorov na príjem linky tiesňového volania 112 v jednej zmene na piatich. Od mája 2006 k nim pribudli aj pracovníci z Krajského operačného strediska zdravotnej záchrannej služby. Na IZS, po zrušení krajského úradu patrí pod Obvodný úrad v Banskej Bystrici, sú nepretržite dvaja zamestnanci obvodného úradu, jeden príslušník HaZZ a siedmi zamestnanci zdravotnej záchrannej služby, dodal Kolesár.