Trnava 7. februára (TASR) - Dospievajúca mládež nie je zvyknutá a ostýcha sa hovoriť o sebe a svojich problémoch, či o problémoch svojej rodiny. Preto sa prípady sociálnej núdze musia citlivo vyhľadávať, aby sa mohli riešiť. Tu môže škola zohrávať veľmi významnú úlohu a v nej najmä triedni učitelia, ktorí majú k študentom najbližšie. Uviedla to zástupkyňa riaditeľa SOU strojárskeho v Hlohovci Oľga Kropelová v reakcii na nové všeobecne záväzné nariadenie (VZN) Trnavského samosprávneho kraja (TTSK)o štipendiách pre študujúcu mládež. Tie umožnia zlepšiť jednorazovými alebo aj opakovanými peňažnými dávkami situáciu detí, ktoré sa dostanú do sociálne nepriaznivých okolností. Podľa Kropelovej aj ich SOU má žiakov, ktorí žijú v neúplných rodinách alebo sociálnej núdzi. "Štipendiá hodnotím veľmi pozitívne, budeme sa na škole snažiť, aby sa deťom táto myšlienka dostala do povedomia a mohli si aj takýmto spôsobom uľahčiť život," povedala pre TASR.
Podľa slov riaditeľa SOU v Galante Ivana Igriciho práve na type škôl, ako je SOU, sa vyskytuje vyšší počet študentov zo sociálne slabého prostredia. "Nám sa občas stáva, že ani neprídu na vyučovanie, lebo nemajú na cestovný lístok autobusom," uviedol. Štipendiá sú podľa neho motivujúce, pretože práve motivácia je pre dospievajúceho človeka, pripravujúceho sa na budúce povolanie, veľmi dôležitá.
TTSK vyčlenil pre rok 2008 na účely poskytovania sociálnych štipendií, ale tiež aj pre talentovaných žiakov v oblasti športu a pri dosiahnutí mimoriadnych výsledkov vo vedomostných súťažiach a olympiádach zo svojho rozpočtu spolu 2 milióny Sk. Podľa riaditeľky odboru školstva a telesnej kultúry TTSK Márie Gašparíkovej v prvom období od prijatia VZN išlo o odhad, pretože neboli k dispozícii žiadne doterajšie výsledky.
Cieľom VZN je uľahčiť prístup ku vzdelaniu a zvyšovaniu zamestnateľnosti na trhu práce študentom stredných škôl. "Boli sme motivovaní tým, aby naši žiaci neodchádzali a tiež aby absolventi na našich školách potom mali lepšie uplatnenie v praxi. Trošku inšpiráciou k nášmu VZN bola vyhláška ministerstva školstva z roku 2004, ale ktorá nezasahuje do takého širokého rámca, do ktorého sme my išli v rámci toho VZN," dodala Gašparíková.