Bratislava 7. februára (TASR) - Sledovanie čitateľskej gramotnosti a porozumenia deviatakov zo štátneho jazyka v maďarských školách považuje Strana maďarskej koalície (SMK) za podraz. Uviedol to dnes na brífingu na margo identických testov na slovenských a maďarských školách v rámci celonárodného testovania podpredseda SMK a bývalý minister školstva Lásló Szigeti.
"Bohužiaľ sa naplnili moje obavy, že tie testy z gramotnosti môžu byť identické. Bolo tomu tak, je to podraz na školách a deťoch s vyučovacím jazykom maďarským. Ak ministerstvo chcelo robiť testy v súlade s PISA, tak si malo uvedomiť, že tam sa gramotnosť sleduje v materinskom jazyku, nie v štátnom a táto zásada bola porušená," uviedol Szigeti.
Zatiaľ čo prvá časť testov, ktorá skúmala vedomosti v matematike a štátnom jazyku, bola v poriadku, druhá časť, ktorá sa zameriavala na zisťovanie, ako deti vedia používať svoje znalosti v praktickom živote, už Maďarom nevyhovovala. Vyučovacie osnovy z matematiky sú totiž na školách slovenských a maďarských rovnaké, osnovy slovenského jazyka nie.
Šťastím podľa Szigetiho je, že do prijímacích skúšok na stredné školy sa budú započítavať len výsledky prvej časti, výsledky dosiahnuté v overovaní gramotnosti nie.
"Ale tá časť sa dá zneužívať na prijatie opatrení na zlepšenie vyučovania štátneho jazyka a nebolo by šťastné, keby ministerstvo pri argumentovaní vychádzalo práve z tohto testovania. Myslím si, že treba urobiť korektné meranie úrovne vyučovania slovenčiny na maďarských školách. Samozrejme, aby zadania boli objektívne, vychádzajúce z osnov, ktoré sú na týchto školách," argumentoval Szigeti. Dodal, že takéto testovanie je účelové, zapadajúce do koncepcie ministra školstva Jána Mikolaja, ktorý hovorí, že žiaci s vyučovacím jazykom maďarským nedostatočne ovládajú štátny jazyk. "A práve preto im chce zvyšovať počet hodín a to najmä na prvom stupni základných škôl. Pán minister teraz bude mať argument v rukách a myslím si, že je to vopred zinscenované, aby mohol argumentovať, že mal predsa pravdu, pretože tie výsledky budú katastrofálne," uzavrel Szigeti.
Zároveň ministra vyzval, aby nepokračoval v tejto politike v oblasti národnostného školstva a začal spolupracovať s odborníkmi.