Na hornej Nitre rastie záujem o lietanie na lietadlách

Prievidza 10. februára (TASR) Na hornej Nitre rastie záujem o lietanie na motorových i bezmotorových lietadlách. Za posledných päť rokov absolvovalo v ...

Prievidza 10. februára (TASR) Na hornej Nitre rastie záujem o lietanie na motorových i bezmotorových lietadlách. Za posledných päť rokov absolvovalo v Aeroklube Prievidza letecký kurz približne 30 nových adeptov. Počas tohto víkendu sa začal nový kurz bezmotorového lietania, na ktorý sa prihlásilo desať nových adeptov.

Najmladším je iba 14-ročný Martin Nemčko, ktorý má dobrý príklad vo svojom otcovi. Ten podobný kurz absolvoval ako 17-ročný, bol aktívnym športovcom v bezmotorovom lietaní a v súčasnosti rekreačne lieta aj na motorových lietadlách. Medzi prihlásenými sú však aj ľudia okolo 40 rokov.

Predseda prievidzského aeroklubu František Zlocha zdôvodňuje rastúci záujem o kurz lietania zmenenými legislatívnymi podmienkami, ale aj lepšími ekonomickými možnosťami občanov. Tento koníček i šport zároveň je totiž značne nákladný. Keď po roku 1989 museli prejsť aerokluby na samofinancovanie, počet členov v ich aeroklube sa znížil zo 185 na takmer 40. Okrem toho sa predtým letcom nemohol stať každý, boli v tom politické prekážky. V súčasnosti môže lietadlo riadiť každý, kto je zdravý a zloží predpísané skúšky. Pri motorových lietadlách môže samostatne lietať, ak má nalietaný príslušný počet hodín. To je dôvod, prečo počet členov klubu narastá. V súčasnosti majú už viac ako 70 členov, konštatoval Zlocha.

Podľa slov vedúceho kurzu, riaditeľa Letiska Prievidza Ľuboša Jančíka uchádzači o bezmotorové lietanie si najskôr musia osvojiť teóriu, techniku lietania, vyznať sa v meteorológii a najmä zvládnuť rôzne nepredvídané situácie. Tí najschopnejší to dokážu za jednu sezónu. Musia si však uhradiť náklady spojené s praktickou výukou vo vzduchu, ktoré sú približne 25 až 30 tisíc korún. Ak sa niekto chce naučiť lietať hneď na motorových lietadlách, náklady na kurz sú niekoľkonásobne vyššie.

Preto pre nových, najmä mladých adeptov je najvýhodnejšie, ak začnú lietať na vetroňoch a až po dlhoročných skúsenostiach presadnú do ľahkých motorových lietadiel. Tie sú, samozrejme, veľkým lákadlom. Práve na prievidzskom letisku totiž vyrábajú dvojmiestne ľahké motorové lietadlá Dynamic WT 9, ktoré vo svojej kategórii patria medzi svetovú špičku, pretože sú jednoduché na obsluhu a dostatočne bezpečné, vybavené dokonca padákom, na ktorom sa pri poruche znesie na zem celé lietadlo. Spoločnosť Aerospol ich už vyrobila viac než 200 a exportovala ich prakticky do celého sveta. V prievidzskom aeroklube sa motoroví piloti učia lietať práve na týchto lietadlách.

UPOZORNENIE:

TASR ponúka k správe zvukové záznamy.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 530
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 751
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 080
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 070
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 175
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 635
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 629
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 439
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 429
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 051

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Domov

Gajdoš nepriznal takmer polovicu svojho príjmu

Minister obrany v majetkovom priznaní nespomenul výsluhový dôchodok.

Domov

Armádny generál: Termíny sú šibeničné, zmluvu na migy budeme musieť predĺžiť

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Domov

Kiska sa v New Yorku zúčastnil na biznis fóre, s podnikateľmi hovoril aj o Slovensku

Spomedzi lídrov biznisu sa fóra zúčastnil aj najbohatší človek sveta Bill Gates.

Domov

Ministerka Lubyová: Nikto v EÚ nechce pozastaviť eurofondy pre vedu a výskum

Pripomenula, že ministerstvo školstva zrušilo problematickú eurofondovú výzvu.