Prievidza 10. februára (TASR) Na hornej Nitre rastie záujem o lietanie na motorových i bezmotorových lietadlách. Za posledných päť rokov absolvovalo v Aeroklube Prievidza letecký kurz približne 30 nových adeptov. Počas tohto víkendu sa začal nový kurz bezmotorového lietania, na ktorý sa prihlásilo desať nových adeptov.
Najmladším je iba 14-ročný Martin Nemčko, ktorý má dobrý príklad vo svojom otcovi. Ten podobný kurz absolvoval ako 17-ročný, bol aktívnym športovcom v bezmotorovom lietaní a v súčasnosti rekreačne lieta aj na motorových lietadlách. Medzi prihlásenými sú však aj ľudia okolo 40 rokov.
Predseda prievidzského aeroklubu František Zlocha zdôvodňuje rastúci záujem o kurz lietania zmenenými legislatívnymi podmienkami, ale aj lepšími ekonomickými možnosťami občanov. Tento koníček i šport zároveň je totiž značne nákladný. Keď po roku 1989 museli prejsť aerokluby na samofinancovanie, počet členov v ich aeroklube sa znížil zo 185 na takmer 40. Okrem toho sa predtým letcom nemohol stať každý, boli v tom politické prekážky. V súčasnosti môže lietadlo riadiť každý, kto je zdravý a zloží predpísané skúšky. Pri motorových lietadlách môže samostatne lietať, ak má nalietaný príslušný počet hodín. To je dôvod, prečo počet členov klubu narastá. V súčasnosti majú už viac ako 70 členov, konštatoval Zlocha.
Podľa slov vedúceho kurzu, riaditeľa Letiska Prievidza Ľuboša Jančíka uchádzači o bezmotorové lietanie si najskôr musia osvojiť teóriu, techniku lietania, vyznať sa v meteorológii a najmä zvládnuť rôzne nepredvídané situácie. Tí najschopnejší to dokážu za jednu sezónu. Musia si však uhradiť náklady spojené s praktickou výukou vo vzduchu, ktoré sú približne 25 až 30 tisíc korún. Ak sa niekto chce naučiť lietať hneď na motorových lietadlách, náklady na kurz sú niekoľkonásobne vyššie.
Preto pre nových, najmä mladých adeptov je najvýhodnejšie, ak začnú lietať na vetroňoch a až po dlhoročných skúsenostiach presadnú do ľahkých motorových lietadiel. Tie sú, samozrejme, veľkým lákadlom. Práve na prievidzskom letisku totiž vyrábajú dvojmiestne ľahké motorové lietadlá Dynamic WT 9, ktoré vo svojej kategórii patria medzi svetovú špičku, pretože sú jednoduché na obsluhu a dostatočne bezpečné, vybavené dokonca padákom, na ktorom sa pri poruche znesie na zem celé lietadlo. Spoločnosť Aerospol ich už vyrobila viac než 200 a exportovala ich prakticky do celého sveta. V prievidzskom aeroklube sa motoroví piloti učia lietať práve na týchto lietadlách.
UPOZORNENIE:
TASR ponúka k správe zvukové záznamy.