Bratislava 12. februára (TASR) - Zvýšeniu zamestnanosti žien v zrelom veku by mala napomôcť sociálna mediálna kampaň Moja mama chce pracovať, ktorú dnes predstavili jej tvorcovia v Bratislave. Sociologický výskum totiž ukázal, že výrazná časť verejnosti považuje starších ľudí za znevýhodnených, pokiaľ ide o prácu. U žien vnímajú respondenti vekovú prekážku ešte výraznejšie ako u mužov. Na tlačovej besede o tom dnes informovala sociologička Inštitútu pre verejné otázky (IVO) Zora Bútorová.
Televízny spot vyzýva zamestnávateľov na zváženie prijatia ženy - matky do zamestnania. Šot vyzdvihuje plusy týchto žien - spoľahlivosť, životnú múdrosť, energiu a chuť naučiť sa niečo nové. "Má len jeden problém - má 47, 52, 55 rokov. Ale na dobrú prácu, ktorej sa dnes môže naplno venovať, vôbec nie je stará," odkazuje kampaň zamestnávateľom. Ženy nad 45 rokov predstavujú takmer 21 percent populácie na Slovensku. Väčšina z nich má pocit, že sú oproti mužom znevýhodňované. Tento fakt potvrdzujú aj štatistiky, nakoľko vo veku od 55 rokov pracuje 49 percent mužov, ale iba 19 percent žien.
Posty, ktoré zastávajú staršie ženy, sa väčšinou vyznačujú nižším ohodnotením, ako aj nižšou pracovnou pozíciou a koncentráciou žien iba v niektorých odvetviach. Nízky podiel žien je aj v riadení, konštatovala sociologička IVO Jarmila Filadelfiová. Uplatnenie nenachádzajú ani staršie ženy s maturitou alebo vysokou školou. "Je tu istý vzdelanostný potenciál, ktorý nie je dostatočne využitý, alebo nemá šancu sa dostatočne uplatniť," dodala.
Za slabé stránky starších pracovníkov považujú zamestnávatelia najčastejšie nedostatočné znalosti cudzích jazykov, chýbajúce počítačové zručnosti či nižšiu flexibilitu na zmeny, vysvetlila Filadelfiová. Za výhody naopak považujú pracovné skúsenosti, rozvážnosť alebo kontakty v oblasti pôsobenia. U žien nad 50 rokov zamestnávatelia oceňujú ich pružnosť a schopnosť reagovať na nové situácie.