SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Brada: Verejnoprávnej investigatívnej publicistike v SR škodí diskontinuita

Bratislava 16. februára (TASR) - Investigatívnej publicistike verejnoprávnej Slovenskej televízie (STV) škodí nedostatočná logistická a právna podpora, ...

Bratislava 16. februára (TASR) - Investigatívnej publicistike verejnoprávnej Slovenskej televízie (STV) škodí nedostatočná logistická a právna podpora, ale z dlhodobého hľadiska aj diskontinuita. Po výmene vlády totiž pravidelne dochádza k výmenám vedenia investigatívnych relácií alebo dokonca k ich rušeniu. "Pritom práve investigatívne relácie majú mimoriadne dôležitú úlohu pri budovaní dôveryhodnosti a imidžu televízie," povedal pre TASR investigatívny žurnalista Reportérov STV Ivan Brada.

Skryť Vypnúť reklamu

Diskontinuita investigatívnej publicistiky v STV

"Pre investigatívnu publicistiku je potrebná veľká podpora zvnútra televízie. Novinári, ktorí v nej pracujú, musia každý deň čeliť kritike, útokom, potenciálnym žalobám," konštatoval Brada s dodatkom, že netýka sa to oprávnenej kritiky v prípade, ak relácia nespĺňa novinárske štandardy.

Napríklad investigatívne relácie TV Markíza Paľba a Lampáreň podľa Bradu ťažia z dlhoročnej kontinuity tak relácií, ak aj tímov, ktoré ju vyrábajú. V STV je to naopak. "Napríklad po roku 1998 bola v STV výrazná snaha posilniť publicistické relácie. Dobre sa rozvíjala napríklad investigatívna publicistika v Košiciach pod názvom Porucha a niektoré ďalšie relácie v Bratislave a Banskej Bystrici, napríklad Labyrint, ktoré mali potenciál pri udržaní kontinuity dosiahnuť veľmi dobrú úroveň," podotkol Brada s dodatkom, že po nástupe Richarda Rybníčka do kresla generálneho riaditeľa STV boli všetky zrušené. "Rok sa tam nerobilo nič, pretože spravodajstvo podľa Rybníčka malo byť nekauzálne." Po roku však nový riaditeľ STV zmenil názor a založil Reportérov. "To hodnotím ako dobrý krok," dodáva Brada. Podľa neho sa Reportéri za Rybníčka do istej miery vyhýbali kauzám týkajúcim sa vládnej koalície, s výnimkou káuz spojených s ANO. "Napriek tomu sa tam urobil kus práce," pokračoval. Po výmene vlády však opäť nastala zmena vo vedení Reportérov - nový riaditeľ STV Radim Hreha odvolal z funkcie Eugena Kordu a ponúkol mu, aby robil novému šéfovi Reportérov zástupcu. Ten však ponuku neprijal.

Skryť Vypnúť reklamu

Úloha investigatívnej publicistiky v televízii

Podľa Bradu takéto časté výmeny škodia imidžu televízie. "Úlohou investigatívnej publicistiky z hľadiska televízie, nezáleží na tom, či súkromnej alebo verejnoprávnej, je budovanie dôveryhodnosti," vysvetľuje. Hoci sledovanosť relácie nepokladá za bezvýznamný faktor, dôležité podľa neho je aj to, že televízia prostredníctvom investigatívnych relácií dáva ľuďom najavo, že sa zaujíma o ich problémy a ak sa niekde deje nespravodlivosť, pomáha ju riešiť. "Potvrdzuje sa v praxi, že ľudia majú radi investigatívnu publicistiku, niekedy televízii dôverujú viac, ako štátnym orgánom."

Medzi kvalitnou investigatívnou žurnalistikou vo verejnoprávnej a súkromnej televízii je podľa neho len ten rozdiel, že televízia verejnej služby nemusí dávať až taký dôraz na atraktívne, napríklad kriminálne kauzy, ale môže sa viac venovať menej sledovaným problémom. "Za investigatívu nepovažujem čisto bulvárne relácie, zamerané skôr na zábavu," dopĺňa Brada, podľa ktorého v niektorých prípadoch môže bulvárnosť nahrádzať nedostatočné rozpracovanie témy. "Napríklad, ak je postavená len na jednom informačnom zdroji, alebo podobne."

Skryť Vypnúť reklamu

Súkromná a verejnoprávna investigatívna publicistika

Investigatívne relácie súkromných televízií sú podľa Bradu vždy do istej miery limitované záujmami ich vlastníkov. Hoci teoreticky to tak nie je, v praxi sa, ako povedal, ťažko dá predstaviť, že by súkromná televízia otvorila vo svojej relácii kauzu vážne ohrozujúcu jej majiteľa. V tomto ohľade podľa neho môže mať verejnoprávna publicistika širšie možnosti. "Verejnoprávna televízia nemá dôvod prihliadať na nejaké záujmy vlastníkov. Bohužiaľ, verejnoprávna investigatívna publicistika sa zasa potáca v politických záujmoch," uzatvára Brada.

Členka Rady STV Naďa Lazarová považuje na poli slovenskej investigatívnej publicistiky za lídra Paľbu a Lampáreň TV Markíza, ale výsledky podľa nej dosahujú aj ostatné televízie - TA3, JOJ a STV. "Slovenská televízia má stále detské chyby, jednoducho tam pokrivkáva profylaxia - investigatíva je investigatíva a jej spracovanie je otázka profesionality," hovorí s dodatkom, že rezervy sú vždy. Zároveň predpokladá, že hoci podstata investigatívnej práce je vo verejnoprávnych a súkromných médiách rovnaká, televízia verejnej služby by predsa len mohla mať širší záber. "Verejnoprávna televízia by mala mať o niečo viacej občianskej tematiky," uvažuje. Podľa Lazarovej môžu témy, ktoré sa týkajú problémov konkrétnych ľudí, dosiahnuť pri kvalitnom spracovaní aj slušnú sledovanosť.

Skryť Vypnúť reklamu

Šéfredaktor spravodajstva TA3 Alfonz Šuran si myslí, že širšie možnosti pre investigatívnu prácu majú práve publicisti súkromných televízií. "Koncepcia investigatívy je v spravodajskej televízii nemenná, čím vytvára stabilné podmienky na spracovanie investigatívnych tém. Keďže súkromné televízie nie sú viazané na štátne dotácie, môžu reportéri voľnejšie otvárať kauzy týkajúce sa štátnych inštitúcií," uvádza s dodatkom, že investigatívci TA3 sa môžu plne spoľahnúť na zázemie, ktoré im televízia poskytuje.

Podľa Paľa Rýpala, ktorý robil tento druh publicistiky tak v Paľbe, ako aj Reportéroch a v súčasnosti opäť pracuje pre TV Markíza, bola práca vo verejnoprávnej, aj súkromnej televízii veľmi podobná. "Ja osobne nevidím nijaký rozdiel v prístupe reportérov verejnoprávnej a súkromnej televízie k téme. Po technickej stránke sú však na tom slovenské súkromné televízie lepšie," vysvetľuje. V Slovenskej televízii sa podľa neho využíva priveľa rôznych technológií, takže aj reportáž rozstrihaná v špičkovej kvalite môže napokon na obrazovke pôsobiť "obyčajným" dojmom.

Skryť Vypnúť reklamu

V STV má podľa neho reportér o niečo viac času na spracovanie témy, ale pracuje za nižší honorár ako v súkromnej televízii. "Podľa môjho osobného názoru dokážu súkromné televízie na Slovensku robiť investigatívnu publicistiku minimálne rovnako dobre ako verejnoprávna. To je asi pozostatok toho, že Markíza svojho času suplovala v investigatíve verejnoprávnu televíziu," dodáva. Ak by STV v súčasnosti opäť investigatívu "vypustila", podľa Rýpala sa stane iba to, že ju v tomto priestore úplne nahradia súkromné televízie.

Ako povedal publicista a moderátor Daniel Krajcer z TV JOJ, na Slovensku v skutočnosti investigatívnu publicistiku v plnom rozsahu nerobí nikto. "Sú relácie, ktoré sa o to pokúšajú, ale opakujem, v plnom rozsahu ju nerobí nikto. Súvisí to aj s tým, že na naozaj dobrú televíznu investigatívu sú potrebné peniaze, kvalitní ľudia a títo kvalitní ľudia musia mať čas." Podľa neho v TV JOJ sa k investigatíve najviac blížila relácia Črepiny, ktorá však ako pravidelný formát končí. Prednosť dostali Noviny Plus, ktoré prebrali reportérov z Črepín, tie budú pokračovať už len ad hoc ako mimoriadna relácia.

Skryť Vypnúť reklamu

OSF varuje pred vypúšťaním investigatívnej žurnalistiky

V správe európskeho monitorovacieho programu Nadácie otvorenej spoločnosti (OSF) za rok 2005 Televízia v Európe: riadenie, politika a nezávislosť však v časti zhrnutie a závery sa konštatuje na vzorke dvadsiatich európskych krajín trend, ktorý je v protiklade so záujmom o investigatívu a ktorý majú v súčasnosti na Slovensku tak súkromné, ako aj verejnoprávne televízie. Mnoho autorov tejto štúdie uviedlo, že v ich krajinách sa rozdiel medzi verejnoprávnymi vysielateľmi a ich súkromnými konkurentmi z hľadiska programovej štruktúry a kvality stále viac zahmlieva. "Investigatívna žurnalistika a minoritné programy sú veľmi zriedkavým produktom nielen v súkromných, ale aj vo verejnoprávnych televíziách. Spravodajstvo sa často stáva nápadne bulvárnym," píše sa v štúdii. Tento trend má byť dôsledkom snahy verejnoprávnych médií vyrovnať sa s prudkým nástupom komerčnej konkurencie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  2. Magazín SME Ženy už v predaji
  3. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  6. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  7. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 914
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 175
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 096
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 241
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 753
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 779
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 320
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 338
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 297
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 10 934
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump patrí do múzea

Trump bol nesmiernou inšpiráciou pre všetkých populistov, ale aj autokratov.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Neprehliadnite tiež

Kde sa dať otestovať na Covid-19? Pozrite si zoznam odberných miest na Slovensku.

Chaos, rady a málo miest. Košickí starostovia sa obávajú fiaska

Mali šesť dní na prípravu testovania: Dali sme bokom zdravý rozum.

Starostovia robia napriek kritike k okolnostiam všetko pre to, aby testovanie zvládli.
Lokalita Lapanč medzi Veľkým Šarišom a Prešovom. V diaľke vidieť stavbu R4 i Šarišský hrad.

Veterinári budú môcť počas testovania robiť vizuálnu kontrolu odobratej vzorky

Podmienkou je dôkladne si pozrieť inštruktážne video.

Ilustračné foto.