BRATISLAVA 27. februára (SITA) - Pri reforme školstva sa zanedbáva to, akou mierou zaťažuje škola dieťa. Na dnešnej diskusii to povedal expert a analytik pre oblasť školstva Ľubomír Pajtinka.
Napríklad v porovnaní s Fínmi máme viac vyučovacích hodín a deti nie sú spokojné, tvrdí analytik. Povedal to na záver rozpravy o novej školskej reforme v Nadácii otvorenej spoločnosti - OSF. Počas takmer dvoch hodín sa k školským zákonom vyjadrovali mimovládne organizácie, experti i rodičia.
Pajtinka povedal, že predtým nebola na zákon atmosféra alebo dostatok odvahy, podľa neho sa čas na zmeny už premárnil. "Je už čas aj odvaha, no nie je na čo nadviazať." Podľa neho existujú rôzne názory, či sa už reforma začala. Pôjde o zásadnú systémovú zmenu, ktorá má priniesť lepšie fungovanie systému. Jemu však pritom chýba komplexná analýza, ani normatívne financovanie podľa neho nie je nastavené dobre, pretože učitelia v rôznych regiónoch majú rovnaký plat napriek situácii v danej oblasti. Mnoho vecí treba doladiť a zdá sa mu, že aj diskusia je nedostatočná. Rozpory v zákone priznal aj Branislav Pupala z Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity. Základnou metodologickou líniou je podľa neho redukcia osnov, čo nepovažuje za zvládnutú záležitosť. V septembri sa má začať reforma a učitelia o nej nevedia nič, no v Česku sa aj dva roky na spustenie novej maturity zdajú málo. Poradca ministra školstva Miron Zelina priznal, že to bude veľmi rýchlo, bude to šité horúcou ihlou a urobí sa veľa chýb. K zákonu povedal, že ho limitujú politici a peniaze.
Miroslav Beblavý z Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť tvrdí, že filozofia reformy je nedostatočná. Základom je redukovanie osnov, no redukcia učiva nie je to isté ako zmena osnov. Ministerstvo si totiž ďalej ponecháva monopol na učebnice a texty. Poradca ministra povedal, že sa plánujú aj alternatívne učebnice, no hľadajú sa pre ne zdroje financií.
Otázky z pléna sa týkali napríklad segregácie Rómov a toho, či ju zákon rieši. Podľa Beblavého sa zachová status quo, situácia by sa nemala ani zhoršiť, ale dokonca ani dlhodobo sa nepredpokladá jej riešenie. Na otázku o samostatnom zákone pre odborné školstvo povedal Pajtinka, že v školskom zákone nie sú tieto veci riešené preto, že sú špecifické. Podľa Zelinu v minulosti nebola určená ani hospodárska politika štátu, z ktorej by sa dalo vychádzať. Zákon rieši iba všeobecnú časť vzdelávania, tvrdí. Beblavý si naopak myslí, že to nie je separátna otázka, ale jeden z najkritickejších bodov, pretože väčšina absolventov stredných odborných škôl aj tak ide na vysokú školu.
Ministerstvo vnútra organizovalo diskusiu pre západoslovenských učiteľov v Častej-Píle, prišlo však málo ľudí z praxe, povedal Zelina. Na budúci týždeň budú podobné akcie pre stred a východ Slovenska v Krpáčovej a Prešove. Zákon v Legislatívnej rade vlády v utorok neprešiel, kedy sa v jej programe znovu objaví, nevedel Zelina povedať. Reforma školstva je podľa Beblavého to najzákladnejšie, no proti tejto by hlasoval. Žiadna reálna zmena totiž nenastane, myslí si.