TRENČÍN 29. februára (SITA) – Trenčiansky samosprávny kraj (TNSK) dostal od Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) rekordnú pokutu, takmer 15 miliónov korún za to, že zákazku na stavbu svojho 300-miliónového sídla zadal priamo firme Vion Zlaté Moravce.
Je to historicky najväčšia pokuta, akú kedy úrad udelil. Pre agentúru SITA to dnes potvrdila hovorkyňa ÚVO Helena Fialová. Samosprávny kraj tak predbehol doterajšieho "rekordéra" - Ministerstvo vnútra SR, ktoré dostalo v roku 2005 za známe “striekačky” pokutu vyše 12 miliónov korún. TNSK už v roku 2006 musel za priamu zákazku na opravy svojich ciest zaplatiť pokutu necelých 10 miliónov korún, čo je tretia najvyššie pokuta udelená ÚVO.
Kraj s pokutou nesúhlasí. Uviedol to Peter Toman z tlačového oddelenia TNSK po tom, čo im dnes dopoludnia doručili rozhodnutie ÚVO. "Ak nepochodíme, budeme sa domáhať zmeny rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie súdnou cestou. Konkrétne argumenty si necháme pre príslušné orgány, až do nadobudnutia právoplatnosti tohto rozhodnutia sa nebudeme v tejto veci pre médiá vyjadrovať," dodal Toman.
“TNSK použil postup rokovacieho konania bez zverejnenia a kontrolou sa zistilo, že nesplnil podmienku na použitie tohto postupu. V takýchto prípadoch zákon o verejnom obstarávaní stanovuje pokutu vo výške päť percent zmluvnej ceny,” povedala Fialová. Sídlo pri pôvodnej zákazke stálo 299 miliónov korún. Počas výstavby sídla samosprávny kraj rozhodol o navýšení stavby o tri poschodia, na čo opäť použil priamu zákazku. V tomto prípade pokuta nehrozí, to by celé sídlo muselo napokon stáť viac ako 450 miliónov korún, teda hodnota dodatočnej zmluvy by musela prekročiť 50 % pôvodnej ceny. Samosprávny kraj doposiaľ netuší, koľko jeho sídlo bude napokon stáť.
Úrad TNSK zatiaľ sídli v priestoroch už bývalého krajského úradu a v jednej banke. Sídlo stavia v mieste tzv. “Topoliho jamy,” kde mal stáť krajský úrad. Stavba pokročila len k základom, neskôr ju kúpil TNSK. Sedláček sa naďalej bráni časovou tiesňou, pri ktorej sa môže takýto druh súťaže použiť. K dispozícii má znalecký posudok. Podľa neho základová doska, na ktorej sa stavia, bola v havarijnom stave a mohli nastať ďalšie škody. Sídlo sa však začalo stavať až o trištvrte roka po podpise zmluvy. Zmluva s firmou bola podpísaná niekoľko dní pred Sedláčkovým menovaním za nového predsedu TNSK na začiatku roka 2006.
Kraj už jednu pokutu dostal. V roku 2006 musel zaplatiť takmer 10 miliónov korún za priamu zákazku na opravu svojich ciest firme Cesty Nitra. TNSK vyhlásil súťaž, potom ju zrušil, pretože zmenil zoznam ciest, ktoré sa mali opravovať. Pre následnú časovú tieseň vypísal novú súťaž v rokovacom konaní bez zverejnia a zákazku TNSK pridelil priamo spoločnosti Cesty Nitra. Hovorkyňa ÚVO Fialová vtedy uviedla, že TNSK bol podľa súťažných podkladov oprávnený v priebehu verejnej súťaže zmeniť úseky ciest uvedené v zozname opráv. Z toho vyplýva, že nebol nútený zrušiť vyhlásenú verejnú súťaž. A tak časovú tieseň, v ktorej sa podľa svojich tvrdení ocitol, si spôsobil sám bezdôvodným a neúčelným zrušením verejnej súťaže.
Za pokutu nebola dodnes vyvodená osobná zodpovednosť. Predseda Sedláček povedal, že ľudia, ktorí to mali na starosti, už na Úrade TNSK nepracujú. Podľa jeho slov Zákonník práce v takýchto prípadoch určuje postih maximálne do výšky troch mesačných platov. Sedláček preto hovorí, že sa tak ani neoplatí viesť súdne konanie, lebo by bolo drahšie ako vysúdená suma. Na šetrenie zodpovednosti bola zriadená aj komisia, tá je však nefunkčná, nakoľko už rok nemá predsedu. Podľa Sedláčkových informácií v prípade prvej pokuty nešlo o úmysel.