Bratislava 6. marca (TASR) - Organizácia Greenpeace kriticky hodnotí vystúpenie delegácie Slovenskej republiky na rokovaní Rady ministrov životného prostredia EÚ v Bruseli, kde naša delegácia hlasovala za neskoršie zavedenie limitov oxidu uhličitého (CO2). Slovensko tak podľa environmentalistov podporilo pozíciu automobilového priemyslu a postavilo sa proti plánu Európskej komisie (EK) zaviesť limity CO2 pre automobily od roku 2012.
"Slovensko si jednoznačne osvojilo stanovisko automobilového priemyslu. Je škoda, že argumenty ochrany životného prostredia zostali bokom," uviedla Kateřina Věntusová z Greenpeace. Podobný postoj ako SR si v Bruseli osvojili iba dva štáty - Česko a Poľsko. Časový plán EK pritom podporilo aj Nemecko, ktoré doteraz viedlo diskusiu, kedy by mala navrhovaná legislatíva začať platiť.
Na rokovaní Rady ministrov životného prostredia EÚ, ktoré sa uskutočnilo začiatkom tohto týždňa, Slovenská delegácia presadzovala, aby limity na emisie CO2 z automobilov začali platiť nie v roku 2012, ako to navrhla EK, ale až v roku 2015. Delegácia SR pritom napadla aj výšku sankcií, ktoré navrhla EK pre automobilový priemysel za nesplnenie cieľov redukcie CO2.
Diskusia o emisiách CO2 produkovaných automobilmi sa v rámci EÚ vedie od roku 1995. Dobrovoľná dohoda, ktorá bola podpísaná medzi automobilovým priemyslom a EK v roku 1998 požaduje, aby výrobcovia automobilov v Európe znížili priemerné emisie oxidu uhličitého do roku 2008 na 140g/km. "Dobrovoľné dohody zlyhali, preto EK prišla s návrhom zakotviť redukciu CO2 legislatívnou formou. Návrh spočíva v znížení priemernej výšky emisií z nových áut zo 160 g/km na 130 g/km do roku 2012," vysvetlila Věntusová.
TASR informoval hovorca Greenpeace Slovensko Juraj Rizman.